Dit zijn de woorden van Sietse Bakker, die als uitvoerend producent is betrokken bij het Songfestival, dat volgend jaar op 12, 14 en 16 mei wordt uitgezonden vanuit Ahoy’ Rotterdam. “We hebben gezocht naar een thema dat vertelt waar Nederland voor staat: een land met een open blik naar de wereld, waar we onze mening, met respect voor elkaar, niet onder stoelen of banken steken.”

Niet vanzelfsprekend
Bakker vervolgt: “We hebben ook gezocht naar een thema dat past bij de tijd waarin we leven. Een tijd waarin mensen zich zorgen maken over polarisatie en de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn niet altijd zo vanzelfsprekend is als we zouden willen.”

“De slogan ‘Open Up’ is bedoeld om aan te vullen; Open up to each other. Open up to music. Open up to Rotterdam. Open up to… vul maar in! Voel de vrijheid om deze slogan op je eigen manier aan te vullen. Zo leren we elkaar ook nog eens beter kennen.”

Universaliteit en inclusiviteit
De officiële organisatie van het Songfestival, de European Broadcasting Union (EBU) lijkt in zijn nopjes met de slogan. Executive Supervisor van EBU, Jon Ola Sand, zegt hierover: “Open Up’ is de perfecte slogan voor de 65ste editie van het Eurovisie Songfestival. In 1956 konden nog maar 7 landen de wedstrijd bekijken, maar inmiddels is de show openlijk beschikbaar voor heel Europa, Australië en nu via streaming voor de hele wereld.”

“Universaliteit en inclusiviteit zijn kernwaarden voor het Eurovisie Songfestival, dat met trots diversiteit viert door middel van muziek. Nu kunnen we hieraan een nieuwe waarde toevoegen: openheid. Dit is een sterke boodschap voor de tijd waarin we leven en ik weet zeker dat NPO, NOS en AVROTROS deze zullen omarmen voor de show van volgend jaar.”

Bekijk een video met de onthulling van de slogan op Nos.nl.

Bron: Mediacourant