Interview

Winq keek backstage bij Kinky Boots

5 vragen aan producent Hans Cornelissen

Leestijd: 2 minuten - door Martijn Tulp op 24 december 2019

Hans Cornelissen speelde in Nederlands best bekeken comedyserie van de jaren 80 (Zeg ’ns Aaa) en stond regelmatig in het theater op de planken. Tegenwoordig produceert hij zelf, samen met zakenpartner Ruud de Graaf. Dit najaar haalde De Graaf & Cornelissen Entertainment de musical Kinky Boots naar Nederland. Hans gunde ons een blik achter de schermen én gaf ons 5x2 kaartjes om te verloten!

Hoe wordt besloten welke buitenlandse producties geschikt zijn om naar Nederland te brengen?
“Van nature ben ik helemaal niet zo’n musicalfanaat; ik kom uit de toneelwereld. Maar het is een prachtige theatervorm die ik heel erg ben gaan waarderen. Ik ga veel naar producties kijken, vooral in Londen. Het hangt ervan af of je denkt dat het een goed moment is, én of je de rechten kunt krijgen – want da’s vaak ook nog een heel gedoe. Ik zag Kinky Boots op West End, ging er zonder verwachtingen in, en vond het zo’n te gekke voorstelling! De musical is hilarisch, een echte show, met heel veel fun, fantastische kostuums en prachtige decors. En er zit ook nog een best wel zinnige boodschap in, zonder dat die er heel dik bovenop ligt: dat je moet kunnen zijn wie je wil zijn.”

Wat maakt dit zo’n goed moment voor deze productie? Speelt de populariteit van RuPaul’s Drag Race daar nog in mee?
“Nee, ik denk niet dat de populariteit van dat programma eraan heeft bijgedragen dat we Kinky Boots naar Nederland wilden halen. Diversiteit staat heel erg in the picture op dit moment, het past goed bij de tijdsgeest. Ik heb helemaal niet gedacht: drag is nu in. Er zijn altijd al producties geweest waar drag een rol speelt, zoals Priscilla, Queen of the Desert, of La Cage aux Folles. Op Broadway gooit de musicalversie van Tootsie momenteel hoge ogen.”

Kinky Boots scenefoto

Hoe gaat het vertalen van zo’n buitenlandse productie in z’n werk?
“Als je internationale titels verwerft, dan zijn er twee mogelijkheden. Of je maakt een replica, dus je zet de productie precies zo neer zoals het originele creatieve team het ooit bedacht heeft. Of je maakt een non-replica. Wij kiezen er altijd voor om een non-replica te maken. We hebben best een ander decor, want ik vond het originele decor vrij bruin en somber; wij hebben het iets industriëler gemaakt. Ook de kostuums zijn anders. En onze schrijver heeft een geweldige vertaling gemaakt die recht doet aan het origineel, maar het ook heel toegankelijk maakt voor Nederland. We hebben níet het verhaal naar Nederland gehaald: in Tilburg zijn de meeste schoenfabrikanten, maar het verhaal speelt zich nog steeds af in Northampton.”

Hebben de originele makers van Kinky Boots zich er nog tegenaan bemoeid?
“Ja! Bij een non-replica is de betrokkenheid van de originele makers veel minder, maar we hebben wel onze Nederlandse vertaling weer moeten laten terugvertalen naar het Engels, die vervolgens ook weer door onder andere Cyndi Lauper moest worden goedgekeurd. Jammer dat ze nét, toen wij in première gingen, een maand in Japan op tournee was, we hadden haar er natuurlijk graag bij gehad.”

Kinky Boots scenefoto

Hoe zijn jullie tijdens het castingproces bij Naidjim Severina – ons covermodel van de vorige editie van Winq – uitgekomen?
“We zijn al vroeg met het casten begonnen, want het leek me best een uitdaging om precies de juiste persoon voor de rol te vinden. Een grote, donkere jongen die goed speelt, zingt en danst, maar die het ook in zich heeft om een man én een vrouw te spelen. En hij moest er ook nog een beetje goed uitzien als vrouw, want dat kan ook nog weleens heel naar uitpakken. Dan wil je er geen tweeënhalf uur naar kijken. We hebben heel breed geauditeerd, er zijn zelfs artiesten uit het buitenland overgekomen die weleens in Nederland hadden gewerkt of hier familie hadden, en dus wat Nederlands spraken. Het was een lastige tocht. Toen kwam Naidjim, een leuke, sympathieke jongen met een prettig charisma en een leuke kop. Hij wist niet of het iets voor hem zou zijn, hij had het nog nooit gedaan. Tijdens zijn auditie had hij grote witte lakleren plateauzolen bij zich. Binnen tien minuten dacht ik: hij is het. Het is een vrolijk, soms venijnig personage, maar er zit ook een tragi-komische laag onder. Dat deed hij heel goed. Naidjim is nog jong, maar heeft toch al drie jaar als Simba in The Lion King op de planken gestaan. Hij heeft precies datgene dat we zochten.

Naidjim ziet er echt waanzinnig uit als Lola. Hij had nog nooit drag gedaan of op hakken gelopen. Hij zei: ‘Ik ben eigenlijk best een mooie vrouw!’ Hij heeft, samen met medespelers Vajèn van den Bosch en Jonathan Demoor, heel hard gewerkt. Toen we de eerste doorloop van de eerste akte zagen, wist ik meteen: dit gaat een prachtige voorstelling worden.”

Kinky Boots is tot eind april 2020 te zien. Meer info via www.kinkybootsmusical.nl / www.degraafencornelissen.nl en tickets via Eventim.

Winq verloot 5x2 kaartjes voor Kinky Boots! Wil je kansmaken? Doe mee met onze winactie!

Beeld: Roy Beusker

Volg je ons al op Instagram?

Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 101

Deze keer: de winnaars van de Winq Diversity Awards

Neem een abonnement

Geef cadeau