Discriminatie in onderwijs neemt fors toe
Aantal incidenten is verdubbeld
Fors meer lesbiennes, homo- en biseksuelen ervaren de laatste jaren meer discriminatie op het gebied van hun seksuele oriëntatie, in het onderwijs. Het percentage LHB’s dat incidenten heeft ervaren is bijna verdubbeld, van ca. 13% in 2013 naar ca. 25% in 2018.
Deze cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) naar discriminatie in Nederland, dat verscheen op donderdag 2 april.
Naast de verdubbeling van het aantal incidenten is becijferd dat een op de twaalf LHB’s (8%) vanwege discriminatie zelfs is gestopt met hun opleiding. Een op de vijfentwintig volgt om die reden een opleiding onder zijn/haar niveau.
Geen verrassing
Het COC reageert in een persbericht: “Het is helaas geen verrassing, maar altijd weer triest om te zien hoe zwaar een deel van onze LHBTI jongeren het nog altijd heeft op school”, aldus COC-voorzitter Astrid Oosenbrug in een reactie. “En dan zijn transgender jongeren en jongeren die te maken hebben met een stapeling van discriminatiegronden – zoals het meisje dat moslima én lesbisch is – hier nog niet eens in beeld.”
Duidelijke norm
Oosenbrug wil dat minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs) de eisen voor de aanpak van LHBTI-discriminatie op school aanscherpt en dat docenten in hun opleiding verplicht moeten leren hoe discriminatie aan te pakken. Scholen zouden volgens de COC-voorzitter een duidelijke norm moeten stellen en handhaven dat LHBTI’s niet gediscrimineerd worden en dat er niet met bijv. ‘homo’ wordt gescholden.
Clubjes
Oosenbrug raadt LHBTI-scholieren aan om zich aan te sluiten bij een GSA, een clubje van LHBTI’s en bondgenoten die werken aan acceptatie op school. “Dan sta je er niet alleen voor, en bovendien gaat het vaak beter op scholen met een GSA.” Het positieve effect van GSA’s blijkt onder meer uit een onderzoek van Columbia University en COC.
Emancipatieparadox
De onderzoekers vonden geen duidelijke verklaring voor de toename van de discriminatie die LHB’s op school ervaren. Het COC denkt dat het mogelijk te maken heeft met een emancipatieparadox: LHB jongeren staan steeds steviger in hun schoenen, komen eerder uit de kast, worden assertiever en pikken schelden met ‘homo’ en andere vormen van discriminatie niet meer. Daardoor worden de problemen rond discriminatie op school zichtbaarder. Het COC wil dat scholen en de overheid dit signaal van jongeren serieus nemen en maatregelen treffen.
Kwart
Uit het SCP-onderzoek blijkt verder onder meer dat ongeveer een kwart (27%) van de Nederlandse bevolking in 2018 discriminatie heeft ervaren. Dat is ongeveer evenveel als in 2013. Naast LHB’s ervaren vooral mensen met een migratieachtergrond, moslims, jongeren en mensen met een beperking relatief veel discriminatie.
Beeld: Creative Commons