I'm coming out
I want the world to know
Got to let it show
I'm coming out
I want the world to know
I got to let it show

De meeste mensen kunnen deze tekst wel dromen. Het lied is sinds het in 1980 uitkwam, uitgegroeid tot een van de bekendste queer anthems ter wereld en duikt nog altijd veelvuldig op tijdens Pride-evenementen.

Impersonators
In een interview met de New York Post haalt Nile Rodgers herinneringen op aan het lied. Hij had al vaker verteld dat hij geïnspireerd raakte toen hij in een New Yorkse club, de GG Barnum Room die voornamelijk werd bezocht door transgender personen, drie Diana Ross-impersonators zag optreden.

Diana Ross probeerde zich in die tijd te ontworstelen aan het juk van Berry Gordy en zijn platenlabel Motown Records. Ze was op zoek naar een nieuw geluid en wilde een nieuw, jonger publiek bereiken. Nile Rodgers was destijds de producer du jour, die hits scoorde met zijn eigen Chic (‘Le Freak’, ‘Good Times’) en classy klassiekers schreef voor Sister Sledge (‘We Are Family’).

Upside down
Omdat ze vonden dat Diana Ross meer moest zijn dan de nieuwste discokoningin, spraken Rodgers en zijn compagnon Bernard Edwards twee dagen met de zangeres. Ross vertelde dat ze haar carrière compleet op z’n kop wilde zetten, wat letterlijk leidde tot de leadsingle van het simpelweg Diana genoemde album: ‘Upside Down’.

De tweede single was ‘I’m Coming Out’. Nile Rodgers herinnert zich dat hij op de toiletten van GG’s Barnum Room een groepje mensen zag staan die zich allemaal hadden uitgedost als Diana Ross. “Er ging plotseling een lichtje branden in mijn hoofd”, vertelt Rodgers. “Ik ging naar buiten en belde Bernard vanuit een telefooncel. Ik vroeg hem de woorden ‘I’m Coming Out’ voor me op te schrijven en zei dat ik hem later zou uitleggen waarom.”

Uit de kast
Diana Ross vond het lied vanaf het begin fantastisch, zegt Rodgers. Ze stond op het punt om voorgoed uit haar schulp te kruipen, maar had niet door welke connotatie de tekst nog meer had. “Ze had geen idee dat het iets queers was, dat mensen deze tekst gebruikten om uit de kast te komen.”

Toen de invloedrijke DJ Frankie Crocker het lied draaide op zijn radiozender WBLS, dacht hij dat Diana Ross zelf uit de kast was gekomen als gay. Rodgers wist Ross te overtuigen dat het lied haar desondanks op het lijf was geschreven. “Je kunt hier letterlijk de rest van je carrière al je shows mee openen”, vertelde hij haar. “Ik zei, Diana, dit lied wordt jouw coming-outlied. Je bent onze zwarte koningin en dat ondersteunde ik op de plaat met een uitgebreide trombone-solo. Ik legde haar uit dat dit hetzelfde is als een president die naar buiten komt en het lied ‘Hail To The Chief’ begint te spelen.”

Minder enthousiast
Zelf was Ross aanvankelijk minder enthousiast. Ze vond Rogers en Edwards te veel als Chic lieten klinken en ging met de mastertapes terug naar Motown om de muziek daar te laten remixen. Later legde Ross haar dispuut met Rodgers en Edwards bij. Op een luxe re-release van het Diana-album in 2003 stond de originele mix van de heren erop als bonustrack.

Lees ook: Een eerbetoon aan de mooiste liedjes van Diana Ross