Jelte Sondij en Lars Gierveld kennen elkaar van het NPO3-programma Rambam, waarin ze allerlei misstanden aan de kaak stelden. Voor de documentaire Is geluk te koop? doken de twee in de geluksindustrie.

De beste versie van jezelf
Ze zagen dat de nood hoog is, zeker onder millennials. Geluk, millennials en social media houden elkaar in een ijzeren greep. Mensen hebben het over ‘de beste versie van jezelf worden’, zeggen dat ze niet gelukkig zijn omdat ze weten dat er altijd ‘meer’ is, en dat het heel relevant is om in geluk te investeren.

Maar hoe gezond is dat? Zelfs koning Willem-Alexander had het erover in zijn kersttoespraak: “Het streven naar geluk is mooi, maar het mag geen obsessie worden.”

De nood is hoog
De afgelopen maanden liepen Jelte Sondij en Lars Gierveld rond in de geluksindustrie. Daar spraken ze met coaches, zogeheten self-help guru’s en geluksconsumenten. Wat ze zagen: de nood is hoog, zeker onder millennials. Talloze coaches spelen daar handig op in, en iedereen mag zich coach noemen. Dus keuze genoeg.

Voor hun documentaire onderzochten ze hoe het verdienmodel in elkaar zit, en waarom juist millennials zo’n interessante doelgroep zijn.

Is geluk te koop? is vanaf 11 juni te zien bij Videoland.