Advertorial

Deze fiets gaat een leven lang mee

How It's Made: elektrische fietsen van Klever Mobility

Leestijd: < 1 min

De e-bike is inmiddels een vaste waarde op het fietspad, maar blijkt in het overspannen woon-werkverkeer ook een prima vervanging voor de auto. Klever Mobility speelt al een decennium slim in op de wensen van de e-fietser: “Onze fietsen zijn niet in een hokje te plaatsen.”

Waar je tien jaar terug met name doorgewinterde ANWB-kampioenen op een e-bike voorbij zag zoeven, lijkt men zich tegenwoordig bij aankoop van een nieuwe tweewieler haast vanzelfsprekend te oriënteren op een elektrisch model. De e-bike is niet langer een taboeproduct.

Hoe is dat zo gekomen? Nick van Dusschoten, technisch en kwaliteitsmanager Benelux bij e-bikefabrikant Klever Mobility, heeft daar wel een idee over. “Langzaamaan zijn jongeren de e-bike van hun vader, moeder, opa of oma eens gaan proberen en dat bleek toch best fijn. Met de jaren heeft-ie zo een steeds jonger publiek weten te vinden. Fabrikanten spelen daarop in met steeds meer sportieve, spannende ontwerpen.” Verder speelt duurzaamheid volgens Van Dusschoten een rol, maar ook zeker de portemonnee. “Veel korte afstanden kun je prima met een e-bike in plaats van een auto afleggen, dat is vaak nog sneller ook. De kosten van een e-bike liggen per kilometer veel lager dan van een auto. Je betaalt immers geen parkeerkosten, wegenbelasting en benzine.”

Slim design

Waar sommige fietsfabrikanten vooral allemansvriendjes produceren en anderen zich exclusief richten op designliefhebbers met een ruime beurs, laten de fietsen van Klever zich volgens Van Dusschoten niet zo makkelijk in een hokje plaatsen. “Zowel qua design als techniek maken we een zeer onderscheidend product. Bijna alle fabrikanten ontwikkelen zelf het frame, maar kopen de rest van de onderdelen in bij een grote fabrikant. Als je twintig fietsen met een Bosch-motor naast elkaar zet, zullen die waarschijnlijk enkel qua kleur en vorm van elkaar verschillen. Wij ontwikkelen al onze onderdelen zelf. Dat maakt ons enorm flexibel. Als we vanuit de markt nuttige feedback krijgen, kunnen we daar direct op inspelen. Neem onze batterijen, die zijn op al onze modellen bruikbaar en zullen dat ook blijven. Wanneer de batterij van jouw oude Klever-fiets het onverhoopt begeeft, kun je die direct vervangen door het nieuwste model. Datzelfde geldt voor de display op het stuur. Op die manier kun je dus altijd eenvoudig je fiets upgraden met nieuwere componenten. Dat maakt ’m duurzaam en toekomstbestendig.”

Klever Fabriek Batterij speed pedelec
"Wij ontwikkelen alle onderdelen zelf."

Anders en beter

Klever Mobility is een dochteronderneming van scooterfabrikant Kymco. De eerste vier letters van de bedrijfsnaam staan voor Kymco Light Electric Vehicles. “Maar omdat ‘klev’ in Nederland een beetje vreemde associaties oproept, hebben we er ‘Klever’ [spreek uit als: clever – red.] van gemaakt”, legt Van Dusschoten uit. Klever ontstond in 2011. “Kymco wilde het anders, en vooral beter aanpakken dan anderen. Ze wilden een product maken dat zich makkelijker laat aanpassen aan de wensen van de klant. Daarbij heeft Kymco al sinds de jaren zeventig ervaring met het bouwen van gemotoriseerde tweewielers; we weten precies wat de vereisten zijn en onze fietsen worden zes keer zwaarder getest dan de Europese wetgeving voorschrijft.”

Overgekwalificeerde e-bike

In grote lijnen biedt Klever Mobility twee types elektrische fiets aan: reguliere e-bikes, die tot 25 kilometer per uur kunnen en speed pedelecs, die zonder morren 45 kilometer per uur halen. “Wij specialiseren ons in die tweede categorie, ook wel de speedbike. Dat komt onze reguliere e-bikes alleen maar ten goede. De meeste merken maken met name e-bikes en bieden slechts een paar speedbikes aan. Vaak zijn dat gemodificeerde e-bikes, met een iets zwaardere motor, een claxon en misschien iets betere remmen. Wij doen het precies andersom. Wij nemen de speed pedelec als uitgangspunt bij het ontwerp. Onze e-bikes zijn voor driekwart hetzelfde als de speedbikes, met uitzondering van de motor en claxon. Wat dat betreft zijn onze e-bikes enigszins overgekwalificeerd.”

Klever speed pedelec terras
Klever speed pedelec terras

Trends

Volgens Van Dusschoten is er nog genoeg ruimte voor innovatie. “Neem de batterijen. De range daarvan is natuurlijk nooit groot genoeg. De kunst is om zoveel mogelijk capaciteit in een zo klein mogelijke batterij te stoppen. Daar gaan we nog veel ontwikkeling in zien. Binnenkort verschijnen ook onze eerste fietsen met riemaandrijving in plaats van een ketting. Zo’n riem gaat zes keer langer mee en je hoeft er tussendoor niets aan te doen. Hij hoeft niet te worden gespannen of gesmeerd. Ook aan de connectiviteit van de fiets blijven we werken. Momenteel kun je via een app allerlei statistieken en gegevens bekijken, van je batterijniveau tot je afstanden en verbruik per kilometer. Binnenkort volgt ook een track-and-trace-optie, die goed van pas komt bij diefstal.”

Wie momenteel niet direct ruimte heeft om te investeren in de aankoop van een e- of speedbike, kan tevens kiezen voor een leasefiets. Van Dusschoten: “Alle onderhoudskosten zijn daarbij inbegrepen, evenals de nodige verzekeringen. Op die manier rij je voor een vast bedrag per maand op een splinternieuwe e-bike.”

Meer info over de e-bikes en speed pedelecs van Klever Mobility vind je op www.klever-mobility.com.

Powered by Labrador CMS