Interview

Fotostripmaker Ype Driessen: ik ga door tot ik erbij neerval

Het nadeel van de twijfel: de eerste autobiografische fotoroman

Leestijd: 4 minuten - door Jaap Bartelds op 28 september 2020

Ype Driessen – bekend van de fotostrips – presenteert ’s werelds eerste autobiografische fotoroman. Als zijn vriend Nico hem meevraagt naar Amerika, moet hij eerst zijn angsten overwinnen, daarover gaat Het nadeel van de twijfel. Winq vroeg Ype: vanwaar dit boek, en we stelden hem ook nog een aantal andere vragen. Een interview.

Het nadeel van de twijfel gaat over de zoektocht naar de vraag voor wie je doet wat je doet. En hoe je het leven kunt omarmen. Ype Driessen kwam op deze vragen nadat hij door zijn vriend Nico werd meegevraagd op een reis naar Amerika.

Dat wil hij zeker, maar eerst moet hij de confrontatie aangaan met zijn angsten: om te vliegen, om te falen en om door de mand te vallen als mens en maker. Wat volgt is een ontroerend, persoonlijk en humoristisch verhaal. Wij vroegen Ype: vanwaar dit boek?

Het nadeel van de twijfel

Om te beginnen: je nieuwste boek is een fotoroman en heet Het nadeel van de twijfel. Vanwaar die titel?
“Het boek gaat er over hoe angst en twijfel je kunnen tegenhouden in het leven. Het verhaal begint als mijn vriend Nico me meevraagt op een reis naar Amerika. Ik moet daar over nadenken, omdat ik vliegangst heb. Nico geeft me een week bedenktijd, en de fotoroman beslaat die week. Het is een soort zelfonderzoek naar alle angsten en twijfels die ik heb, op sociaal gebied, professioneel, artistiek, seksueel, noem maar op.”

Waarin verschilt het van je eerdere werk?
“Al sinds 2007 maak ik voor mijn website fotostrips.nl vier keer per week een grappige korte fotostrip over mijn eigen leven. Ik wilde na al die tijd graag wat meer de diepte in. Meer persoonlijke dingen vertellen, zonder altijd na vier plaatjes vast te zitten aan een grap. En ik wilde meer met het medium fotostrip doen. Visueel uitpakken en onderzoeken of je er ook een boeiend lang verhaal mee kunt maken. Dus zo ben ik op deze fotoroman gekomen van meer dan 200 bladzijden.”

Het nadeel van de twijfel

Je hebt inmiddels aardig wat ervaring met het maken van fotostrips, ik tel meer dan twintig boektitels… Hoe ga je te werk, draai je op routine of is het juist elke keer weer een verrassing wat er uit je handen komt?
“Als ik alleen maar op routine zou draaien, dan was ik allang gestopt. Maar verrassing is ook het woord niet. Ik plan vooraf altijd heel goed wat ik ga doen. Van elke strip maak ik eerst een storyboard. Ook Het nadeel van de twijfel heb ik eerst helemaal uitgetekend. Het moment dat ik de foto’s eenmaal op mijn computer heb en ik ze kan gaan kneden tot een strip, voelt voor mij altijd als de grote beloning.”

Hoe gemakkelijk of lastig is het om telkens opnieuw met iets origineels te komen, dat je niet het gevoel krijgt: dit had ik toch al eens gedaan?
“Dat is een van de redenen geweest om deze roman te gaan maken. In plaats van vier plaatjes een roman van 200 bladzijden. Het is bij mijn weten de eerste autobiografische fotoroman ter wereld en ik geloof ook niet dat er in Nederland überhaupt ooit eerder een volledige fotoroman is gemaakt.”

Het nadeel van de twijfel

Je bent zelf onderwerp van je werk: het gaat om jouw hoofd, jouw lijf, jouw leven. Hoe confronterend is dat?
“Ik heb er langzaam aan kunnen wennen. Toen ik in 2007 begon, lazen tien mensen de strip en waren de verhaaltjes nog tamelijk oppervlakkig. In de loop van de tijd groeide het publiek en heb ik mezelf ook steeds meer bloot durven geven. Een keerpunt was toen het uit ging met mijn toenmalige vriend Willem. Ik móest dat wel delen met mijn lezers, want hij verdween opeens uit de strips. Het was wel confronterend om daar strips over te maken, maar ook troostrijk dat er zoveel mensen met me meeleefden.”

Waar liggen je grenzen, is er een kant van jou die je niet laat zien?
“Het komt wel eens voor dat er iemand in mijn omgeving iets meemaakt, dat ook grote invloed heeft op mij, maar waarbij het dan niet aan mij is om het te delen met de wereld. Dat laat ik dan dus zitten. En ik laat me niet al te politiek uit, behalve soms als het gaat om zaken als dierenrechten of homorechten.” 

Ype Driessen

Ype Driessen: "In de loop van de tijd groeide het publiek en heb ik mezelf ook steeds meer bloot durven geven"

Heb jij, in een tijd dat de youtubers je om de oren vliegen, weleens overwogen om ook met video aan de slag te gaan?
“Nee. De fotostrip is echt mijn medium. Het is zo underused, ik zie nog zo oneindig veel mogelijkheden. Waarom zou ik dat laten liggen voor iets dat iedereen al doet?”

Wat betreft je fotostrips ben je vrij uniek. Hoe kan het, denk jij, dat je eigenlijk nauwelijks navolging hebt gekregen?
“Fotostrips zitten ergens tussen getekende strips en film in. Dat zijn allebei media met een groter publiek en vooral een grotere traditie, dus ik denk dat makers daar eerder op uitkomen. Fotostrips zijn ook best lastig om te maken. Het nadeel van de twijfel was echt een heel grote productie. Maar ik zou het wel leuk vinden als meer mensen het zouden oppakken, want ik zou persoonlijk heel graag meer fotostrips lezen.”

Is er leven na de fotostrip? Of ga je ermee door tot je erbij neervalt?
“Dat laatste. Al mijn fotostrips vormen in mijn ogen één geheel. Hoe langer ik er mee doorga, hoe interessanter het wordt. Stel dat ik straks een halve eeuw van mijn leven heb vastgelegd in fotostripvorm, dat zou toch fantastisch zijn?”

Het nadeel van de twijfel is een uitgave van uitgeverij Luiting Sijthoff. Ype heeft speciaal voor het boek een website gemaakt: hetnadeelvandetwijfel.nl.

De fotoroman is te koop voor € 20,-. Klik hier om het te bestellen.

Het nadeel van de twijfel

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 105

Deze keer: Erik Mouthaan, vaders uit de kast en win een toptv

Neem een abonnement

Geef cadeau