Interview

“Mijn nagellak riep op de werkvloer vragen op”

Remco Boxelaar bevraagt de heteronorm in het bedrijfsleven

Leestijd: 4 minuten - door Martijn Kamphorst op 11 oktober 2020

Remco Boxelaar (29) voelde zich in het bedrijfsleven vaak een vreemde eend in de bijt. Met zijn bedrijf Corporate Queer wil hij ervoor dat iedereen zich thuis gaat voelen op de werkvloer.

Wat betreft de acceptatie van de regenbooggemeenschap in het bedrijfsleven is er werk aan de winkel: 46% verbergt hun seksualiteit, een op de drie krijgt te horen dat zij zich mannelijker of juist vrouwelijker moeten kleden en 53% is weleens slachtoffer geworden van beledigende grappen op de werkvloer. 

Remco Boxelaar studeerde economie en bedrijfskunde en werkte jaren als bestuurssecretaris bij consultancybureau AT Osborne. Daar zorgde hij uiteindelijk als projectleider Diversiteit en Inclusie voor een enorme cultuurverandering. Om deze verandering ook bij andere bedrijven te bewerkstelligen, richtte hij 2,5 jaar terug Corporate Queer op.

“Tussen de strakke pakken, blauwe overhemden en saaie stropdassen durfde ik niet op hakken te verschijnen”

Wiste jij je identiteit vroeger weleens uit op de werkvloer? 
“Ik vertelde collega’s niet altijd dat ik een vriend had. Ik dacht dat ze daar niet op zaten te wachten. Mensen worden niet alleen geremd door homofobie die ze op de werkvloer ervaren, maar ook door de geïnternaliseerde variant. Die weerhoudt hen ervan ergens te solliciteren, open te zijn over hun identiteit op de werkvloer of simpelweg te dragen wat ze willen.”

Hoe liep jij erbij in je tijd bij AT Osborne?
“In mijn studententijd deed ik modellenwerk en droeg ik de meest extravagante creaties. Daarna belandde ik ineens tussen de strakke pakken, blauwe overhemden en saaie stropdassen. Daar durfde ik in eerste instantie niet te verschijnen op een paar hakken met een flitsend jasje aan. Later zocht ik de grenzen steeds meer op: ik droeg weleens een oorbel of nagellak. Dat vonden mensen lastig, dat ik de ene dag feminiener was en dan ineens weer een driedelig pak droeg. Er is weleens een bestuursvergadering stilgelegd omdat een directeur het nodig vond mij te bevragen over mijn nagellak.”

Corporate Queer Remco Boxelaar
© Ivano Nortan

Hoe ging je daarmee om?
“Eerst conformeerde ik in mijn expressie, maar hoe ouder ik werd, hoe sterker mijn interne kompas zich ontwikkelde. Ik vond bondgenoten in collega’s met een andere huidskleur en collega’s met een beperking; zij kregen ook de hele tijd rare opmerkingen. Dat gaf me voldoende mandaat om naar de directie te stappen en het gesprek aan te gaan. Uiteindelijk ben ik zo projectleider Diversiteit en Inclusie geworden. Inmiddels worden nieuwe werknemers standaard getraind op onbewuste vooroordelen, ligt er een protocol ongewenst gedrag en is er een vertrouwenspersoon en een klachtencommissie.”

Nu help je andere bedrijven hierbij met Corporate Queer. Hoe ga je te werk?
“Vaak zie je in de top van het bedrijfsleven een homogeen team in het bestuur. Zo presenteerde de CEO van Albert Heijn – weliswaar een vrouw – haar nieuwe managementteam bestaande uit negen witte heren. Terwijl in de supermarkten zelf een gigantische culturele diversiteit bestaat. Daar gaat wat mis in de doorgroeimogelijkheden.
Vaak durven lhbti personen pas opener te zijn over hun identiteit wanneer ze een hoge functie bekleden. Dat biedt ook ruimte aan de mensen onder hen. Maar als je in die top nooit mensen zoals jij ziet, dan ervaar je weinig herkenning. Iedereen heeft een rolmodel en voorbeeldgedrag nodig.”

“Bedrijven shamen is makkelijk – soms nodig – maar ik hanteer liever een constructieve aanpak”

Druk je een bedrijf dat jou benadert gelijk met de neus op de feiten? 
“Ik laat hen weleens een foto zien van hun vaak volledig witte, hetero bestuur en vraag dan: wie zie je hier niet? Ik maak er een oefening van, leer hen zichzelf beter te trainen in welke minderheden er allemaal zijn. Shamen is makkelijk – soms ook nodig – maar ik hanteer liever een constructieve aanpak.”

Geef eens een voorbeeld? 
“Ik constateerde dat ik bij Albert Heijn geen neutraal geboortekaartje kon kopen, enkel roze kaarten met ‘Hoera, een meisje’ en blauwe met ‘Hoera, een jongen’. Dat kaartte ik aan via social media en daarbij stelde ik gelijk voor een ontwerpwedstrijd uit te schrijven.”

Reageren bedrijven daar goed op?
“Ik breng ze tegenwoordig van tevoren op de hoogte voor ik iets post, zodat ze tijd hebben om er een positieve draai aan te geven. Dat helpt enorm.”

Remco Boxelaar
© Tjeerd Dijkstra

Richt je je alleen op seksuele en genderdiversiteit?
“Daar word ik wel het vaakst voor gebeld. Zelf onderscheid ik de volgende hoofdthema’s: gender, seksualiteit, cultuur, leeftijd en fysieke en mentale gesteldheid. Daarbij ga ik altijd voor een intersectionele aanpak: de verschillende vormen van discriminatie hangen namelijk allemaal samen.”

Welke diensten bied je aan? 
“In grote lijnen onderscheid ik er vier: onderwijzen, analyseren, verbinden en zichtbaarheid creëren. Ik bied workshops aan, over inclusief leiderschap, geïnternaliseerde homofobie en empowerment, maar doe ook audits, een soort nulmetingen met een rapportage met advies. Om lhbti-professionals met elkaar te verbinden organiseer ik evenementen en houd ik Instagram Live-sessies.”

Kost het je veel om dit werk te doen? 
“Als ik mijn werk goed doe, kom ik meestal frictie tegen. Ik raak vaak een pijnlijke snaar – ik doe dit werk niet voor niets. Ik ga heel persoonlijk te werk, deel voorbeelden van wat ik zelf heb meegemaakt. Dat waarderen mensen. Daardoor komt mijn boodschap meer bij hen binnen. Ik moet daarvoor wel steeds onprettige herinneringen oprakelen. Daarin moet ik nog een balans leren vinden.”

“Witte hetero mannen zijn bang dat zij ruimte moeten inleveren, daar zit een kern van waarheid in”

Waar loop je het meest tegen aan? 
“Heel vaak hoor ik: Remco, je moet geduld hebben. Ons bedrijf is hier nog niet klaar voor. Vaak zijn dat witte hetero mannen. Zij zijn bang dat zij ruimte moeten inleveren als anderen meer ruimte krijgen. Daar zit ook een kern van waarheid in. Momenteel blijven queers weg omdat ze denken dat de Zuidas voor hen niet een plek is waar zij kunnen of wíllen werken. Als die cultuur verandert, neemt de competitie toe. Dan wordt het eindelijk een eerlijk speelveld en ja, daarvoor moet die witte hetero man een privilege inleveren. Er zullen in de boardroom stoelen moeten worden bijgezet of er moeten mensen opstaan.”

Wat is het mooiste dat je bedrijf je tot nu toe heeft gebracht? 
“Door de mooie mensen die ik ontmoet, leer ik mezelf steeds beter kennen. Ik kwam ooit uit de kast als homoseksueel. Nu zou ik me eerder queer noemen, die term geeft me meer ruimte. 

Kijk voor meer info op www.corporatequeer.com en volg Corporate Queer via Instagram en Facebook.

Hoofdbeeld: Josef Degabriele / Grooming: Envy Peru 

Op 11 oktober 2020, Coming Out Dag, lanceert Corporate Queer de campagne 'Be professional. Be you.' Met onderstaande poster, waarvoor oprichter Remco Boxelaar zelf model stond, wil het bedrijf aanzetten tot een gesprek over gendernormen en het belang van uiterlijke kenmerken voor professionele kansen en succes.

Poster Corporate Queer Winq

Volg je ons al op Instagram?

Advertentie
Advertentie
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 104

Deze keer: Hugo Kennis, queer tweelingen en 'gaycationing' in coronatijd

Neem een abonnement

Geef cadeau