Wheels

De Volkswagen ID.3 is een moderne klassieker

Stroomversneller

17 november 2020, Hein van Dam, 2 minuten

De nieuwe Volkswagen ID.3 moet uitgroeien tot net zo’n icoon als de Kever en de Golf.   

Waarom besteden jullie nu aandacht aan de zoveelste introductie van een middenklasse elektrisch model? Ken je klassiekers, is hierop het enige juiste antwoord. ‘Volks’-wagen heeft altijd zijn naam waar gemaakt. Het weet modellen te introduceren die zich ontwikkelden tot koplopers bij de massa. De Kever en de Golf zijn ware iconen. Het Duitse merk is al jarenlang koploper in autoverkopen in ons land. Nu komt het met de ID.3, die volgens Volkswagen zelf de belofte heeft opnieuw uit te groeien tot een succesmodel.

Maakt het die belofte ook waar? Niemand die in de glazen bol kan kijken, dus wij ook niet. De ontwerpers van het Duitse merk hebben in elk geval hun uiterste best gedaan om iets totaal nieuws te brengen. Dat moet ook wel, want de concurrentie is, in vergelijking met de tijd van de introductie van de Kever en de Golf, onnoemelijk zwaar. Slechts het noemen van de naam Tesla volstaat.

Zeg: ‘Hallo ID.3, ik heb het warm’ en de auto koelt de binnenruimte.

Wat is dan zo bijzonder aan deze ID.3? Vooral dat-ie helemaal nieuw is. Volkswagen heeft zichzelf getransformeerd van een auto- naar een technologisch merk. Het grote concern wil niet meer uitblinken in motor-, maar in computertechnologie. In de ID.3 is het grote multimediale scherm in het midden van het dashboard het symbool van deze nieuwe strategie. Dit staat naast een tweede, kleiner scherm achter het stuur. Knopjes ontbreken nagenoeg in het interieur. Je kunt met de grote middenmonitor communiceren via gebaren, swipen en praten. ‘Hallo ID.3, ik heb het warm’. Dat is voldoende voor de auto om de binnenruimte te koelen.

Klinkt goed, maar hoe rijdt de ID.3? De Golf is altijd geroemd om zijn weggedrag. De lat ligt daarom voor de ID.3 hoog. De auto is achterwiel aangedreven en gaat in zo’n 7 seconden van 0 naar 100. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u, dus ook op de Autobahn kan dit model zich prima handhaven. De auto rijdt licht en comfortabel. Je kunt het ook gerust sportief noemen. Dit belooft veel goeds als straks ook nog een aantal écht sportieve varianten van dit model op de markt komen.

Volkswagen ID.3

En wat is de range? Voor de 58 kilowatt-versie die we nu bespreken, ligt deze rond de 420 kilometer. Er volgt ook nog een versie van 77 kWh die meer dan 500 kilometer in petto heeft. De importeur belooft ook nog een variant met een bereik van zo’n 330 kilometer in Nederland in de showroom te brengen.

Wat maakt de auto nog meer bijzonder? Nieuwe ID.3-eigenaren kunnen ook opwaardering van het bestaande model verwachten. Ze kunnen bijvoorbeeld aan het begin van volgend jaar langs bij de dealer om de auto, gratis, te voorzien van een augmented reality-functie. Hierdoor kan de bestuurder voor zich in 3D de wegprestaties aflezen. Bovendien is dan ook connectiviteit met de mobiele telefoon mogelijk. Dat is dus twee keer blij voor hetzelfde geld.

De ID.3 is er vanaf 37.990 euro.

Advertentie
Advertentie
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 108

Deze keer: Michiel van Erp, de dragscene van Taiwan en de Winq Diversity Awards

Neem een abonnement

Geef cadeau