Interview
REINDIER: “Mensen die buiten de norm vallen, zullen zich in mij herkennen”
Zanger en kunstenaar REINDIER vertelt over zijn nieuwe project ‘Obsidian // Silk’, dat zowel een album, een korte film als een theatraal concert ineen is. Hij verzon hiervoor een alter ego, dat The Wired Boy heet. Waar haalt hij zijn inspiratie vandaan en wat kunnen we nog meer verwachten van REINDIER?
Kun je om te beginnen iets vertellen over je achtergrond: waar komt jouw artiestennaam vandaan, waarin verschil je van andere artiesten? Hoe ben je op het idee gekomen voor ‘Obsidian//Silk’?
“De artiestennaam REINDIER is ontstaan vanuit mijn fascinatie voor het gedrag van de mens. De tegenstellingen in het woord REINDIER vind ik heel mooi: REIN, het reine en rationele, versus DIER, het dierlijke, intuïtieve en emotionele. Ik verwonder me vaak over het besef dat wij als mensen gewoon dieren zijn die onderdeel uitmaken van een groter systeem, met daarnaast het besef dat we als mensheid een hele vernuftige maatschappij gecreëerd hebben die absurd is als je er over nadenkt. Alles wat we bedacht hebben, van een fiets tot een broodrooster is bizar. Of dit alles iets goed of slecht is vind ik als schrijver en maker minder interessant. De verwondering die het bij mij opwekt wil ik echter wel doorgeven aan mijn publiek, want daar zit iets magisch in.”
Alles wat we bedacht hebben, van een fiets tot een broodrooster is bizar. Of dit alles iets goed of slecht is vind ik als schrijver en maker minder interessant
“Mijn nieuwe project ‘Obsidian//Silk’ gaat een drieluik zijn van een album, een korte film en een theatraal concert. Ik hou van structuren en van stoffen en de gelaagdheid dat het met zich meebrengt. Obsidiaan is een vulkaangesteente dat vlijmscherpe hoeken heeft, maar wanneer je het op de grond gooit valt het in duizend stukjes uit elkaar. Zijde is een prachtige en tevens hele sterke stof, maar wordt gemaakt door het dood koken van de larven van motten die nog in hun cocon zitten. Beide hebben twee kanten van het verhaal in zich. “There is more to it than meets the eye”. Deze dualiteit vind ik interessant, maar vooral het grijze gebied tussen de uitersten vind ik spannend. Een hoop van mijn nummers gaat over dit grijze gebied, bijvoorbeeld dat gebied tussen man en vrouw, tussen licht en donker, maar ook tussen goed of kwaad. “
En waarom heb je gekozen voor deze vorm: zowel muziek als een film in delen?
“Ik ben al jaren bezig met het bedenken van een totaal kunstwerk, waarin allerlei verschillende kunst disciplines samenkomen en eenzelfde verhaal vertellen via verschillende uitingen, zowel online als offline. Op die manier kan ik mijn muziek naar een hoger plan tillen en de luisteraar en het publiek meenemen in de wereld van REINDIER.
Sinds een paar jaar beschouw ik mezelf niet meer enkel als muzikant met een vaste band, maar als een kunstenaar die fluïde werkt en per project een nieuwe wereld creëert waarvoor ik op dat moment kijk welke speler, muzikant of danser ik nodig ga hebben. Ik wist ook dat zo’n totaal kunstwerk een hoop geld ging kosten, dus daarom besloot ik om me een volledig jaar te focussen op het schrijven van subsidie. Dit was vlak voor corona, dus het was best spannend om even alles stil te leggen en volledig voor dit plan te gaan.
Gelukkig heb ik de subsidie van het Fonds Podium Kunsten afgelopen september gehonoreerd gekregen om mijn plannen te gaan verwezenlijken. Nu ik die mogelijkheid heb, kan ik dit drieluik van album, korte film en theatraal concert in hoofdstukken gaan uitbrengen, zodat ik de mensen langzaam meeneem in die nieuwe wereld die ik heb gecreëerd. Ik wil dat mensen, zodra ze de muziek horen, weten dat er nog veel meer te ontdekken valt en dat de muziek pas een deel van het gehele kunstwerk is. Door het fonds kan ik de ideeën die in mijn hoofd zitten nu eindelijk fysiek naar buiten brengen en dat is echt een fantastisch gevoel.”
Sinds een paar jaar beschouw ik mezelf niet meer enkel als muzikant met een vaste band, maar als een kunstenaar die fluïde werkt en per project een nieuwe wereld creëert
In ‘Obsidian // Silk’ staat The Wired Boy centraal. Wie is hij?
“Toen ik mijn concept voor het drieluik rond had en wist dat het project ‘Obsidian // Silk’ moest gaan heten miste ik nog de connectie met een personage. De wereld van ‘Obsidian // Silk’ zat duidelijk in mijn hoofd, maar ik miste nog een alter-ego waarin ik mijn persoonlijke verhaal kwijt kon. Toen ontstond het verhaal van The Wired Boy, in het kort; een jongen verandert langzaam in een robot omdat hij zijn seksualiteit onderdrukt. De thematiek van robots en technologie vind ik interessant, omdat we technologie vaak inzetten om controle te krijgen op de wereld. Deze controle, of grip over wie ik was, voelde in mijn puberjaren vaak heel ver weg.”
De thematiek van robots en technologie vind ik interessant, omdat we technologie vaak inzetten om controle te krijgen op de wereld
“Ik realiseerde me als tiener a snel dat ik me volledig moest aanpassen aan de hetero-normatieve wereld om te kunnen functioneren als mens en dat homoseksualiteit - of anders-zijn - als iets slechts werd gezien. Ik begon lijstjes te maken van welke muziek ik mocht luisteren, welke films ik moest zien en met welke personen ik wel of vooral niet mocht omgaan. Veel mensen die buiten de norm vallen zullen zich hierin herkennen. De symboliek naar een robot, een personage zonder gevoelens en emoties, precies functionerend zoals van hem wordt verwacht, waarin alles volledig onder controle is, vond ik zo interessant dat ik er een nieuw alter-ego ontstond. Terwijl dit sprookje geleidelijk aan meer vorm kreeg in mijn hoofd, ontstonden ook de nieuwe nummers en het idee voor de vertaalslag naar film en voorstelling.”
Met wie zou jij in de toekomst nog graag eens samenwerken?
“Ik zou heel graag een keer samen willen werken met Björk, een van mijn grootste heldinnen. Ze is zo’n bijzonder wezen, zo authentiek en uitgesproken. Maar ik wil vooral een keer met haar een hele avond wijn drinken haha. Verder vind ik artiesten als SOPHIE, die veel productiewerk doet voor andere artiesten, heel interessant. Ik had met haar wel eens de studio in willen duiken voor een aantal tracks, maar dat kan nu helaas niet meer….”
Hou de website van REINDIER in de gaten voor updates, voor meer informatie en voor zijn profielen op Spotify, YouTube, Facebook en Instagram. Hieronder deel één van het drieluik, dat vrijdag is verschenen onder de naam 'Aphrodite & Tentacles'.