Wheels

Jeep Compass krijgt een Europese facelift

Winq test: Jeep Compass

Leestijd: < 1 min

Op een regenachtige lentedag maakte Winq als eerste in Nederland een ritje in de nieuwe Jeep Compass, die een facelift onderging voor de Europese markt.

De tweede generatie Jeep Compass werd reeds gelanceerd in 2017, maar dit geüpdatete model 'spreekt' een meer Europese taal, aldus de Stellantis Group, die met de nieuwe Compass hun eerste Europese Jeep lanceert. Die Europese facelift vertaalt zich onder meer een verfijndere vormgeving aan zowel de binnen- als buitenkant.

Mooi vanbinnen en vanbuiten

Aan de buitenkant spotten we onder meer de mistlampen, die in de nieuwe Compass geïntegreerd zijn in de opnieuw vormgegeven voorbumper. Verder hebben de achterlichten een slanke snit gekregen en zijn de dagrijlichten verplaatst. Deze zijn nu ingebouwd in de koplampen. De achterklep van de nieuwe Jeep Compass open je eenvoudig door met je voet onder de bumper te vegen. Prettig voor wanneer je je handen vol hebt.

In het interieur springen vooral de technische snufjes in het oog, waaronder het 10,25 inch full-HD instrumentenpaneel en interactieve 3D TomTom-navigatie met spraakherkenning. Het nieuwe touchscreen (van 8,4 inch of 10,1 inch) bevindt zich in het midden van het dashboard en beschikt over een Android-besturingssysteem, met draadloze Apple CarPlay en Android Auto smartphone-integratie.

Jeep Compass 2021 interieur
Jeep Compass 2021 interieur

Zuiniger en efficiënter

De nieuwe Compass heeft een 1,3 liter turbobenzinemotor die tot 27 procent minder CO₂ uitstoot dan zijn voorganger. Met de plug-in hybride-uitvoering (240 pk) die Winq uitprobeerde kun je daarnaast tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat is tevens de enige variant van de nieuwe Compass die nog over vierwielaandrijving beschikt – logisch, die is op West-Europese bodem immers grotendeels overbodig.

Dit nieuwe Jeep-voertuig is een feest voor slechte parkeerders. De nieuwe Compass is verkrijgbaar met parkeersensoren aan de voor- en zijkant, automatische parkeerfunctie en een nieuwe 360° parkeercamera. Wie hartkloppingen krijgt van fileparkeren, kan de auto dit ook zelf laten doen. De nieuwe Compass scant of de parkeerplek groot genoeg is, geeft een signaal en parkeert hem vervolgens zelf in. Ook mooi: wanneer zich een auto, mens, dier of ander object in een van je blinde hoeken bevindt, licht er in de desbetreffende zijspiegel een klein gevarendriehoekje op. 

Eigen willetje

Bij vlagen lijkt de Compass een eigen leven te lijden; dit is namelijk het eerste Jeep-voertuig in Europa dat autonoom kan rijden volgens niveau 2 – ook wel hands-off genoemd. Zo beschikt de auto over verkeersbordherkenning, 'Drowsy Driver Alert' (ideaal voor lange, saaie ritten) en 'Automatic Emergency Braking', waarmee het schier onmogelijk wordt voet- en fietsgangers per ongeluk van hun voeten te rijden.

Belangrijkste nieuwe functionaliteit is Highway Assist, een combinatie van Adaptive Cruise Control en Lane Centering. Die laatste houdt de Jeep automatisch in het midden van de rijstrook. Op de stormachtige lentedag waarop we de nieuwe Compass uitprobeerden, was dat geen overbodige luxe.

Jeep Compass 2021 Nederland
Jeep Compass 2021 Nederland

Vakantiewagen

Als een vakantie er dit jaar überhaupt in zit, dan leent de Compass zich daar perfect voor. Zowel de bestuurder en bijrijder als de passagiers op de achterbank hebben meer dan genoeg ruimte en met een totaal van 7,2 liter heeft dit model maar liefst 4,4 liter extra opbergruimte in vergelijking met zijn voorganger. Ten slotte beschikt de nieuwe Compass over een kofferbak met een inhoud van dik 420 liter.

Prijs: vanaf € 34.190. Meer informatie op www.jeep.nl.

Powered by Labrador CMS