Deze queer films zie je in juni op het witte doek

De bioscopen zijn eindelijk weer open!

Leestijd: < 1 min

Met de heropening van de bioscopen kunnen (queer) films weer worden beleefd zoals ze bedoeld zijn. Een overzicht van al het moois dat ons in juni te wachten staat.

De afgelopen 15 maanden was het flink afzien voor de meeste filmliefhebbers. De bank in de huiskamer raakte doorgezakt van het vele bingen. Menig Winq-lezer zal het lhbtq-aanbod op Netflix en Prime compleet uitgekeken hebben. Natuurlijk zaten er parels tussen – zoals It’s a sin of De roze revolutie – maar het vooruitzicht om vanaf zaterdag 5 juni na een half jaar weer eens een bioscoopzaal van binnen te kunnen zien, zorgt ongetwijfeld voor een bevrijdend gevoel. De grote vraag is nu natuurlijk: is er ook wat moois te zien met een queer verhaallijn of kiepert Hollywood zijn heteronormativiteit weer als vanouds over de bezoekers heen?

Aan het aantal nieuwe films ligt het in elk geval niet. De komende week gaan er maar liefst dertig (!) nieuwe films in première. De weken erna is het niet veel minder. Pathé maakte woensdag bekend voor de eerste anderhalve week al tienduizenden kaarten verkocht te hebben, met het Nederlandse oorlogsdrama De slag om de Schelde en Jandino Asporaats Judeska in da House als hardlopers. Niet bepaald films met een roze randje.

Tu me manques (vanaf 10 juni)

Een film die dat duidelijk wel heeft, is Tu me manques van de Boliviaanse regisseur Rodrigo Bellott. Die film gaat over vader Jorge, die zijn zoon Gabriel net heeft verloren. Wanneer hij begint te graven in het leven van zijn homoseksuele zoon, ontdekt hij hoe blind hij is geweest voor leven dat Gabriel heeft geleid. Komt dit verhaal je bekend voor? Dat kan kloppen. Dit zou namelijk de openingsfilm zijn van de Roze Filmdagen op 12 maart 2020. Precies de dag dat alle bioscopen meteen na de lockdown-persconferentie dicht moesten. Die première ging dus niet door. Hoe ironisch is het daarom dat juist deze film bij de heropening van de filmtheaters weer vertoond gaat worden. Tu me manques zal dus, naast dat het een prima film is, worden herinnerd als de film die de lockdown zowel inluidde als beëindigde.

La dea Fortuna (vanaf 5 juni)

De Italiaanse film La dea fortuna is ook alweer twee jaar oud, maar was hier nog niet eerder te zien. Regisseur Ferzan Ozopetek brak in 1997 door met het zinderende Hamam, il bagno Turco, over een geheime liefde tussen twee mannen die elkaar ontmoeten in een Turks badhuis. La dea fortuna is weer een fijne film over de liefde tussen twee mannen, maar daar houden de overeenkomsten wel op. In Ozopeteks nieuwe film gaat het om een open relatie waar de spanning al jaren geleden door het doucheputje is weggespoeld. Een stel kinderen waar ze voor moeten zorgen maakt het voor de mannen extra lastig liefde en passie terug te brengen in hun relatie, zeker gezien een van de twee mannen dit vooral bij andere mannen zoekt. Verwacht bij deze heerlijke en sterk geacteerde film veel strijklicht, een lome zomersfeer en een hoopvol einde. Meer valt er nu niet te wensen.

Retrospectief Wong Kar-Wai (vanaf 10 juni)

Niet alle dertig nieuwe bioscoopreleases zijn recent gemaakte films. Een aantal ervan hoort bij een retrospectief in Eye van de Hongkongse regisseur Wong Kar-Wai. In die jaren negentig draaide zo’n beetje elk filmtheater met veel succes zijn films (Chunking Express, Fallen Angels). Zijn doorbraak naar het grote publiek kwam in 2002 met de kunstzinnige tearjerker In the mood for Love. Veel interessanter is Wong Kar-Wai’s Happy Together (1997), die ook in een mooi gerestaureerde versie in Eye te zien zal zijn. Het is een melancholisch meesterwerk over de sensuele liefde tussen twee jongens die vanuit Hongkong naar Argentinië afreizen. Na een flinke ruzie vertrekt een van hen weer naar Hongkong, terwijl de ander in Argentinië achterblijft, maar de aantrekkingskracht tussen de twee blijft sterk. Happy Together is een film over onvervuld verlangen naar een ultieme liefde, over heimwee naar je geboortegrond en over de worsteling daaraan te willen ontsnappen.

Niet alleen is het nog altijd een prachtige verbeelding van een liefde tussen twee mannen, regisseur Wong-Kar-Wai nam in 1997 met Happy Together grote risico’s. Homoseksualiteit in Hongkong was nog maar net uit het Wetboek van Strafrecht gehaald, maar het taboe en de stigmatisering was nog enorm. En dan was er ook nog de onzekerheid voor de lhbtq-gemeenschap toen in het jaar dat de film uitkwam Hongkong weer in Chinese handen kwam.

“Cheung was een van de weinige Aziatische steracteurs die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam”

De baanbrekende rol die Leslie Cheung in de film speelt als een van de twee homoseksuele mannen blijft ook indrukwekkend. Je kunt de film niet zonder droge ogen bekijken, helemaal niet als je weet dat Cheung een van de weinige Aziatische steracteurs was die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam. Ondanks continue tegenwerking en bespotting – bij de Hong Kong Film Awards in 98 werd de film “om te kotsen" genoemd – was Cheung een van de voortrekkers van de lhbtq-beweging in Hongkong en droeg hij genderfluïditeit uit waar hij maar kon. De donkerte in hem overwon helaas. In 2003 overleed hij aan zelfdoding. Gelukkig is zijn iconische status sinds die tijd alleen maar gegroeid. Genoeg redenen dus om Happy Together in de bioscoop te zien.

First Cow (vanaf 17 juni)

We eindigen met een positievere noot. Het Amerikaanse First Cow van regisseur Kelly Reichardt laat zien dat er wel degelijk vooruitgang is geboekt als je kijkt naar hoe films met gender en seksualiteit omgaan. First Cow laat zien hoe de goudkoorts begin negentiende eeuw vooral mannen naar de Amerikaanse westkust trok. Maar van stoere westernverhalen is hier geen sprake. Wat we hier zien, is een mooie liefdevolle vriendschap tussen een ambitieuze Chinese jongen en een introverte witte man.

Begrippen als ‘mannelijkheid’ en ‘bromance’ worden door Reichardt meteen aan het begin overboord gekieperd. Deze film gaat over een gevoelsconnectie tussen twee mannen. Je zou het queer kunnen noemen, maar eigenlijk voelt elk hokje hier misplaatst. De tedere omhelzing aan het eind maakt duidelijk dat het traditionele verhaal van verkrampt-stoere hetero mannen ook na corona definitief een stap opzij lijkt te moeten doen.

Met de heropening van de bioscopen kunnen de verhalen uit Tu me manques, La dea fortuna, Happy Together en First Cow weer worden beleefd zoals ze bedoeld zijn: in het donker op het grote doek.

Beeld: still uit 'Happy Together'

Powered by Labrador CMS