Boy Butter is een glijmiddelmerk dat zich specifiek richt op gays, bedacht door mensen die zelf ook gay zijn. Ze adverteerden met name rond programma’s als RuPaul’s Drag Race, maar de nieuwe commercial is ook te zien op sportzenders als ESPN. Afgelopen zaterdag ging de spot in première tijdens de immens populaire UFC Fight Nights.

Homo-erotisch

Waarom Boy Butter ervoor heeft gekozen om een homo-erotische commercial uit te zenden in een reclameblok tijdens een programma dat voornamelijk door heteromannen wordt bekeken, legt oprichter Eyal Feldman uit: “De commercial gaat over vrijheid, om te leven zonder angst en helemaal jezelf te kunnen zijn. Door deze op zenders als ESPN uit te zenden, willen we dat mensen zich afvragen waardoor ze zich onprettig voelen bij het zien van onze reclame. Als dat al zo is.”

Eye-opener

De commercial lijkt op de reclamespots uit de jaren negentig, maar dan met een gay twist, vertelt Donna Feldman van het reclamebureau StrawHat Productions, dat door Boy Butter in de arm is genomen. “De spot toont de liefde tussen twee mannen. Het sportkijkende publiek is deze vorm van mannelijkheid niet gewend, en dat is hopelijk een eye-opener.”