Om dit statement kracht bij te zetten nodigt Kraft Heinz andere bedrijven op de Zuidas uit hun voorbeeld te volgen.

Het negendaagse Pride Amsterdam-festival dat dit jaar van 31 juli tot en met 8 augustus wordt gehouden. Omdat onder meer de Canal Parade en andere Pride-events vanwege corona dit jaar zijn afgelast kiest Kraft Heinz ervoor op deze manier uiting te geven aan steun voor Pride.

Onderzoek

Veel homo's, lesbiennes, bi- en transseksuelen durven op hun werk niet voor hun aard uit te komen. Uit onderzoek van het gerenommeerde onderzoeks- en adviesbureau Out Now Global blijkt dat 41% van de lhbtq's in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar ‘terugkeert’ naar de kast op het moment ze aan hun eerste baan beginnen.

In hetzelfde onderzoek zegt 76% van alle respondenten zijn seksuele geaardheid of genderidentiteit op het werk verborgen te houden. Geografie en lokale culturen bieden weinig respijt.

Of de respondenten nu in Turkije, Malta, Nederland, Duitsland, Luxemburg, het VK, Ierland, Australië, de VS of elders werken, de meesten hebben hun seksuele geaardheid of genderidentiteit op het werk bij meerdere gelegenheden verborgen.

Resultaat

Kraft Heinz heeft iets te vieren. Het bedrijf behaalde onlangs voor de derde keer op rij een 100%-score op de Corporate Equality Index (CEI). CEI beoordeelt bedrijfsbeleid op het gebied van diversiteit en lhbtq-inclusiviteit en kijkt daarbij naar verschillende factoren zoals het aanbod van interne trainingen en het creëren van een veilige werkomgeving voor lhbtq's.

In aanloop van de Pride-vieringen van dit jaar tekende Rafael Oliveira, president International bij Kraft Heinz, de 'Verklaring van Amsterdam’, een initiatief van de organisatie Workplace Pride. Dit is een 10-puntenplan waarmee bedrijven zich vastleggen op het creëren van een bedrijfscultuur waar iedereen zijn authentieke zelf kan zijn en zijn volledige potentieel kan realiseren.

Training onbewuste vooroordelen

“Onze inzet blijft niet beperkt tot Pride Amsterdam,” zegt Colin Jansen, international manager Diversity, Inclusion & Belonging (DI&B) bij Kraft Heinz. “Diversiteit en inclusiviteit zijn wereldwijd in al onze beleidsstukken en gedragsregels vastgelegd. ‘We Demand Diversity’ is een van zes de kernwaardes van het bedrijf. Het is niet alleen een letter op papier, we brengen het ook in praktijk.

Zo organiseren wij al jaren ‘unconsious bias trainingen’ voor het management. Deze zijn niet alleen bedoeld om bewustzijn te creëren over onbewuste vooroordelen, maar juist ook om te leren hoe je deze kan overwinnen tijdens bijvoorbeeld sollicitatie- en beoordelingsgesprekken.

Internationaal werken we met werkgroepen, georganiseerd door werknemers, die activiteiten en educatieve programma’s ontwikkelen. Niet alleen met het thema lhbtq maar ook over onderwerpen als Gender Equality en Cultural Diversity.” Jansen werd onlangs als enige Nederlander uitgeroepen tot een van de 100 ‘DEI Leaders to Follow’, een lijst met leiders op het gebied van Diversity, Equality & Inclusion (DEI), van het internationale diversity recruiting platform Canvas.

Summer of Pride

De hele maand augustus staat bij Kraft Heinz in het teken van de Summer of Pride. Zo is er een global event voor alle medewerkers met een online lezing van het wereldberoemde duo Jake & Hannah Graf. Zij zijn het eerste Britse transgender echtpaar met kinderen en worden door de Guardian omschreven als ‘UK’s most influential lgbtq Power Couple’.

Voor werknemers wordt er ook een webinar ‘inclusive language’ georganiseerd om bewustwording over gender en taalgebruik te bevorderen. Iedere medewerker van Kraft Heinz krijgt een uitgave van deze gender-taalgids.

Diversiteit is een vereiste

Kraft Heinz zet zich al jarenlang actief in voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. “Iedereen is welkom bij ons aan tafel,” zegt Bob Rog, managing director Kraft Heinz Benelux. “Wij willen als bedrijf een afspiegeling zijn van de maatschappij omdat dat het juiste is om te doen. Het integreren van diversiteit en inclusiviteit in de bedrijfsvoering leidt tot verhoogde welzijn van medewerkers en meer creativiteit.

Werknemers met verschillende achtergronden en perspectieven maken ons sterker en innovatiever. Bedrijven met een LHBTI-inclusieve werkvloer presteren beter en trekken meer talent aan.”

Bij het bevorderen van inclusiviteit en diversiteit concentreert het levensmiddelenconcern zich onder meer op het rekruteren en laten doorgroeien van talent; het ontwikkelen van inclusieve leiders en het rapporteren over de voortgang. 

Partner van Workplace Pride

Recent trad Kraft Heinz toe tot Workplace Pride, een internationaal platform ter bevordering van LHBTI -inclusie op het werk. Deze non profit-organisatie zet zich in voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer door het aanbieden van onder meer leer- en ontwikkelingsprogramma’s.

Naast Kraft Heinz zijn ook bedrijven als ABNAmro, AkzoNobel en IBM aangesloten bij deze organisatie.