Wheels

De Ford Mustang Mach-E is een elektrisch paradepaardje

Ford Mustang Mach-E

Leestijd: < 1 min

De Ford Mustang Mach-E kan uitgroeien tot een nieuw icoon. Net zoals zijn voorvader.

Een elektrische Ford Mustang? Is dat vloeken in de kerk?
Autopuristen zullen hebben gesteigerd, toen Ford een elektrische Ford Mustang aankondigde. Inderdaad, de Mustang, die al werd gelanceerd in 1964, is een van de grootste iconen uit autoland. Maar hé, Apple is ook niet stil blijven staan na de lancering van de iPhone 2G in 2007. Een autolancering met een 8-cilinder motor, dubbele uitlaten en met een wervelende draaikolk in je benzinetank past tegenwoordig niet meer. Daarom is een elektrische doorontwikkeling van een succesnummer gewoon zo logisch als wat. 

Maar wat zijn dan de overeenkomsten tussen het roemruchte en het nieuwe model?
Herinner je je nog de Back to the Future-trilogie? In het tweede deel raakte Marty McFly (inderdaad, destijds gespeeld door Michael J. Fox) met zijn fameuze DeLorean verzeild in de verre toekomst. Hij belandde in een futuristische file, gezamenlijk met een aantal herkenbare doorontwikkelingen van huidige modellen auto’s. Deze Mustang had daartussen kunnen staan. De Mustang Mach-E is nog steeds herkenbaar aan zijn brede, lage neus, de tribar achterlichten en natuurlijk aan de levensgrote afbeelding van de prairiepony vóór. Ook zijn de designers erin geslaagd ons te doen geloven dat we een coupé voor ons hebben. Toch knap, omdat het feitelijk een SUV betreft.

Waarom een SUV, is deze auto dan zo ruim?
Hans Kazan had het niet beter kunnen doen. Pas wanneer je naar binnen stapt, snap je de visuele goocheltruc. De ogenschijnlijk sportcoupé verandert dan in een ruime vierzitter, waar de inzittenden achter, nauwelijks met hun hoofd hinder ondervinden van het aflopende dak. Ook de bagagecapaciteit is verrassend ruim. Onder de voorklep schuilt al een flinke, waterdichte, opbergruimte. Wie de achterklep opent, zal zien dat de hedendaagse Mustang ook prima dienstdoet als werkpaard. Met voldoende ruimte voor bagage voor een gezinsvakantie.

De Ford Mustang Mach-E lijkt zo weggereden uit Back to the Future

Kan de Mustang Mach-E ook met zijn interieur een geslaagde rol claimen in Back to the Future, deel 2?
Steven Spielberg, producent van de filmreeks, had het niet beter kunnen doen. Meest in het oog springend is het gigantische beeldscherm dat in het midden van het dashboard prijkt. Dit is in feite de deur tot een digitale speelgoedwinkel: van het bedienen van de elektronische beschermengelen, radiozenders, telefoonaansluiting, het navigatiesysteem, tot en met het regelen van het motorgeluid. Wat erop neerkomt dat de melancholieke bestuurder onder ons de sportieve brom van oervader Mustang nu elektronisch in de cabine kan laten klinken. Onder het scherm vind je een grote volumeknop en achter het stuur een klein scherm dat snelheid en de range aangeeft. Daarachter zit ook de Bose soundbar, die een glimlach veroorzaakt bij audiofielen zodra ze de kwaliteit herkennen. 

Wat zijn de elektrische prestaties?
Er zijn vier versies van de Ford Mustang Mach-E. Je hebt de keuze uit achter- of vierwielaandrijving (dual motor), plus twee accuformaten. Wij mochten de AWD Extended Range rijden. Die overbrugt in bijna zes tellen de eerste honderd kilometer. De actieradius voor deze versie is zo’n 540 kilometer. Wij hadden de auto in ons bezit tijdens vorst en sneeuw, dus moesten het logischerwijs maar met zo’n 350 kilometer doen. Dat bleek binnen Nederland echt ruim voldoende.

Ten slotte, is dit een echte Mustang?
Ford had de intentie een bijzonder mooie en opvallende auto te maken. Elke auto is een kind van zijn tijd. De Mustang vroeger, was een eyecatcher pur sang. Deze Mach-E eveneens. Dus wat ons betreft: missie stekker-Mustang volbracht. 

Powered by Labrador CMS