Wheels

De nieuwe Nissan Qashqai is het leukste jongetje van de klas

Voldoende trekkracht om de sleurhut over een steile Alpenpas te trekken

Leestijd: < 1 min

Sinds de introductie in 2007 is de Nissan Qashqai een van de meest succesvolle auto’s in europa. Kan de allernieuwste generatie dit succes in stand houden?

Wat is het verschil tussen Qashqai, Przewalski, jouïsseren en secretaire?
De vier termen vereisen eensgezind alle lenigheid met de pen om deze foutloos te schrijven. Slechts een van hen kwam echter nooit voor in het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Inderdaad, de Qashqai. Nissan kwam met deze naam op de proppen tijdens de introductie van het nieuwe model in 2007. De Japanse fabrikant trof ergens in de Iraanse bergen een volk onder deze naam. Oordeelde vervolgens dat de zweem van avontuur die aan het nomadenvolk hing de juiste was en dat de consument de vreselijke schrijfwijze wel voor lief zou nemen. Dit bleken uiteindelijk juiste veronderstellingen. Zoals vele daarna, waar het de Nissan Qashqai betrof. Het model ontwikkelde zich tot een van de meest succesvolle van Europa. Sinds de introductie worden er jaarlijks wereldwijd gemiddeld zo’n 250.000 verkocht.

Zal de nieuwe Qashqai dit succes voortzetten?
De forensenfile is sinds 2007 flink veranderd. De Qashqai was destijds een van de eerste crossovers, in lekentaal: een SUV waar de terreincapaciteiten niet centraal staan. Tegenwoordig heeft elk merk een of meerdere crossovervarianten. De hedendaagse concurrentie is enorm, dus deze Qashqai heeft een harde noot te kraken.

Waar ligt de kracht van deze Qashqai?
De Qashqai is een pleaser pur sang. Niet de mooiste jongen van de klas, maar misschien wel de leukste. Dat was de auto al sinds de eerste kennismaking en dat geldt ook voor de jongste generatie. Nissan wil de nieuwe Qashqai toch vooral herkenbaar laten zijn als een Qashqai en wil dus de consument op alle vlakken bedienen. Als een butler, die op elk moment voor zijn baas klaar staat: “Did you ring, Sir?

De nieuwe Nissan Qashqai heeft voldoende trekkracht om straks ook de sleurhut over een steile Alpenpas te trekken.

Wat zijn de verschillen ten opzichte van het voorgaande model?
De auto oogt mooi en onderscheidend. Zoals veel autofabrikanten heeft Nissan de Qashqai een aantal karakteristieke lichtunits toebedeeld. In dit geval met een boemerangdesign. Rondom de enorme grille is de karakteristieke V-vorm gebleven. Zijdelings is de Qashqai nauwelijks op tierlantijnen te betrappen, een enkele inkeping daargelaten. Hier heerst een bijna minimalistisch design. De forse wielen zijn meer op de uithoeken geplaatst. Zo ontstaat er een grotere wielbasis en dus meer interieurruimte. Op deze manier is de bestuurder en andere inzittenden ter wille met meer been- en hoofdruimte. Zelfs als een bestuurderen voorpassagier elkaar naar het leven staan, kunnen deze tevreden zijn. Tussen hen is meer ruimte gecreëerd, zodat elk ongewenst contact makkelijk kan worden vermeden.

Moet ik een whizzkid zijn om de elektronica in de vingers te krijgen?
We zeiden het al: de Qashqai heeft een hoog ‘please’- gehalte. Daar waar de bediening te ingewikkeld wordt, of de veiligheid in het geding is, neemt de auto de zorg uit handen en regelt alles zelf. Daar waar echter menselijk handelen prioriteit heeft boven kunstmatige intelligentie, geeft de auto netjes de regie terug. Hiermee doelen we op de handige reeks knoppen, die zich onder de monitor bevinden. Deze loodsen je razendsnel naar de gewenste functionaliteit en voorkomen zo dat je gevaarlijk wordt afgeleid tijdens het swipen over het scherm. Naast het stuur is met een druk op de knop de Pro-pilot in te schakelen. Zo noemt Nissan zijn adaptive cruisecontrol, dat behept is met een groot anticipatievermogen, waardoor de bestuurder veel werk uit handen wordt genomen. Onder de motorkap schuilt een 1,3 liter benzinemotor, gecombineerd met mild hybride technologie. De lithium/ion accu biedt extra vermogen daar waar nodig en biedt zo een belangrijke bijdrage in het rijcomfort. De auto is leverbaar in een 140 pk of 158 pk versie, met voldoende trekkracht om straks ook de sleurhut over een steile Alpenpas te trekken. Zo legt de nieuwe Qashqai zelfs caravanhouders in de watten.

De Nissan Qashqai is er vanaf 33.540 euro

Powered by Labrador CMS