“De top van onze bank was flink white male dominated”

5 vragen aan Nicole Böttger

Leestijd: < 1 min

Vrouwen leveren nadat zij een kind krijgen bijna de helft van hun salaris in; mannen nul procent, zo concludeerde het CBS. Daarom bedacht ABN AMRO in aanloop naar Dutch Design Week de ‘bouw box’: een blokkendoos die nieuwbakken ouders helpt in gesprek te gaan over de verdeling van zorg en werk.

Hoe werkt zo’n verlofgesprek met de Bouw Box erbij als twee mannen de ouders zijn van een nieuwe spruit?
“Uit ons onderzoek is gebleken dat het vooral in cisgender, heteroseksuele relaties goed zou zijn om, al dan niet met hulp van onze Bouw Box, in gesprek te gaan over de rol van werk in je leven nadat er een kind is geboren. Je ziet dat de rolverdeling hier vaak nog wat traditioneler is. Bij partners van gelijk geslacht speelt dit minder. Ons partnerschapsverlof is voor iedereen beschikbaar. Mensen moeten zich niet bezwaard voelen bij het opnemen van een zorgverlof – wij willen juist dat er thuis een goede dialoog ontstaat over de verdeling van werk en zorg. Ook als twee mannen een kind verwachten is deze Bouw Box relevant, omdat ook zij goed moeten nadenken over werk en zorg. Zo ziet niet een van de twee ongewild zijn hele carrière verdampen.”

Wat doet de diversiteit- en inclusiviteitsbaas van een bank eigenlijk?
“Ik maak mij er hard voor dat ABN AMRO inclusiever wordt. Dat doe ik met een team van vijf collega’s én met ambassadeurs binnen de bank. Wij zetten ons bijvoorbeeld in voor meer mensen met een beperking bij de bank, maar ook voor banen of stageplekken voor statushouders, voor vrouwen aan de top, voor mensen met een biculturele achtergrond en voor lhbtq-collega’s.”

Nicole Böttger
Nicole Böttger

De bank is onlangs genomineerd voor ‘beste lhbtq media representation’. Waar was deze nominatie voor?
“Tijdens Pride lanceerden wij een podcast over zelfverzekerd zijn op de werkvloer. Collega’s gingen in gesprek over hoe het is om bijvoorbeeld gay of transgender te zijn bij ABN AMRO. Wij vinden het belangrijk dat deze dialoog blijft bestaan én om collega’s hier een stem in te geven.”

Kijk jij ook mee naar de inclusiviteit van de producten en in de communicatie van de bank?
“Wij hebben ons eerst vooral op diversiteit moeten richten – de top van onze bank was flink white male dominated. Nu richten wij ons steeds meer op inclusie voor onze workforce. Maar we kijken ook naar onze producten en diensten; hoe inclusief zijn die eigenlijk? Sinds kort hebben we daar een Inclusive Banking team voor. Wij willen bijvoorbeeld de ‘X’ [als toevoeging naast man/vrouw – red.] invoeren in onze systemen, voor onze klanten en onze medewerkers. En wat is dan de aanhef, hoe spreek je de mensen aan? Onze vacatureteksten moeten ook inclusiever worden opgesteld. Bij alles wat we doen is hier aandacht voor. Ook bij de marketing en de sponsoring, bijvoorbeeld.”

Is het moeilijk lhbtq-diversiteit en -inclusie in alle landen waar ABN AMRO actief is goed op de kaart te zetten?
“Ik kom nog uit de tijd dat de bank in heel veel landen actief was. Inmiddels zijn we veel meer gericht op Noordwest-Europa. In Azië zijn we nog maar voor een klein deel van onze activiteiten aanwezig, maar toen we nog in Hongkong zaten, hebben we daar een rechtszaak aangespannen om erkenning te krijgen voor paren van gelijk geslacht.”

Powered by Labrador CMS