Grooming
Duurzame verpakkingen bij hannah
Winq spreekt hannah directeur Monica van Ee over de nieuwe stap van het cosmeticamerk
Cosmeticamerk hannah pakt het dit jaar anders aan. Het merk ruilt de luxe, maar daardoor ook slecht voor het milieu, verpakkingen in voor een groener alternatief. En dat levert jou ook iets op.
Het Nederlandse cosmeticamerk hannah gaat voor een natuurlijke aanpak. Ze willen dit jaar het overdadig gebruik van plastic zo ver mogelijk terugdringen. Daarom hebben ze ingrediënten en verpakkingen aangepast naar de maatstaven van de toekomst.
Winq spreekt hannah directeur Monica van Ee over de nieuwe stap van het bedrijf.
Duurzaamheid staat duidelijk op nummer één bij hannah?
“We zijn er een dik jaar mee bezig geweest. Er is ooit gekozen voor een prachtige luxe verpakking omdat we wilden meedoen met andere grote merken. Iedereen pakt uit met mooie verpakkingen. Daar hebben we uiteindelijk ook bekendheid door gekregen: mensen zetten de pot van hannah op hun badkamerkast, in plaats van erin. Nu zijn we gaan kijken hoe we het duurzaam kunnen maken. Met minder materialen de klant hetzelfde product bieden. We vroegen ons af: is die verpakking wel nodig? Uiteindelijk was het antwoord nee en dus zijn we gegaan voor een simpele tube. Weinig merken durven dat, maar na 15 jaar wordt het tijd voor verandering.”
Waren jullie niet bang voor de reacties?
“Ik vond het enorm spannend. Ieder jaar introduceren wij een nieuw product waar ik achter sta, maar dit was veel spannender. Je weet dat mensen je product kopen vanwege die pot. Het was dé hannah pot. Maar ik heb een jonge dochter en we moeten aan het klimaat denken. De reacties waren allemaal goed. Klanten vinden het ook wel makkelijk. Het is minder chique, maar we zitten in een andere tijd.”
De klant heeft er naast een groenere wereld ook iets aan: er zit meer in de tube. Kun je dat uitleggen?
“We hebben de kosten die de luxere pot zou kosten, doorberekend. Uiteindelijk kunnen we nu de klant 20 ml meer van een product geven voor dezelfde prijs.”
En wat nou als jullie in de kast, in plaats van er bovenop, belanden?
“Vijftien jaar geleden vond ik dat heel erg. Nu hebben we zoveel fans, mensen zijn trouw aan ons merk. En dan verdwijn ik maar in de la, daar ben ik niet bang voor.”
Meer informatie vind je hier.