Interview

Bas Kosters: “Ik vecht op een zachte manier tegen de hokjesgeest”

Het oeuvre van Bas Kosters gaat de planken op

02 maart 2022, Martijn Kamphorst, 2 minuten

De Grote Kunstshow brengt deze lente het oeuvre van Nederlandse modekunstenaar Bas Kosters naar het theater. Winq sprak hem over kleinburgerlijkheid, geëngageerde kunst en naakte kabouters. “Erotiek blijft een taboeonderwerp: op bijna geen enkel sociaal medium kan ik er iets over delen.”

Bas Kosters op de planken, hoe komt dat eruit te zien?
“Deze show vertelt de verhalen achter wat ik doe, door de ogen van anderen. Een museum voelt voor sommigen wat afstandelijk, hiermee willen we kunst op een laagdrempelige manier naar de mensen toe brengen. Samen met bedenker Johan Idema heb ik een selectie gemaakt uit mijn oeuvre. Die werken worden op het podium tot leven gebracht door acteurs, schrijvers en modellen. Zelf krijg ik waarschijnlijk een glimprol.”

Lees ook

Interview

Thorn de Vries: “Mijn bestaan is activistisch”

Interview

Theatermaker Char Li Chung: “Alles van ons anders-zijn moeten we omarmen”

Komen die acteurs, schrijvers en modellen allemaal uit jouw stal?
“Alleen de modellen. Daarnaast heb ik schrijver/performer Elfie Tromp en mijn broer gevraagd iets te maken voor de show. Mijn broer schrijft een tekst bij een werk dat ik maakte van de kleding van onze vader na zijn overlijden. De rest van de mensen komt via Johan. Dat vind ik spannend, maar ook leuk. Zelf ben ik doorgaans geneigd the usual suspects te vragen: mensen die mijn energie begrijpen en van wie ik weet waartoe ze in staat zijn. Door nu grotendeels met nieuwe mensen te werken, hoop ik mijn universum te vergroten. Ik hoop dat het me op een andere manier naar mijn eigen werk laat kijken.”

Op welke wijze komt het activisme uit jouw werk naar voren in deze show?
“Ik ben een geëngageerd kunstenaar, maar engagement en activisme uiten zich niet alleen in radicale stellingname. Ik probeer met al mijn werk op een zachte manier te vechten tegen de hokjesgeest en kleinburgerlijkheid. Ook dat is een vorm van activisme. Ik laat me niet zo makkelijk in één hokje vangen: wat mij betreft mogen seksualiteit, gender en creativiteit veel meer fluïde zijn.”

“Het lastige aan erotisch werk is dat je er zo moeilijk over kunt publiceren”

Wordt het een familievoorstelling? In jouw werk komen regelmatig expliciete elementen voor.
“De hoofdmoot gaat over thema’s als hoop, bezinning, eenzaamheid, verdriet en geluk. Erotiek komt deze keer iets minder aan bod. Dus in die zin is het misschien iets meer een familievoorstelling. Het is voor mij sowieso altijd meer een beeldtaal geweest. De ene keer spreek ik met leuke figuren, de andere keer met seks.”

Waarom bedien je je dit keer minder van die erotische beeldtaal?
“Het lastige aan erotisch werk is dat je er zo moeilijk over kunt publiceren. Het blijft een taboeonderwerp: op bijna geen enkel sociaal medium kan ik er iets over delen. Onlangs deed ik voor een tentoonstelling een shoot met mensen die zich uitdosten als naakte kabouters. Zelf was ik ook naakt, voor het eerst. Ik wilde het eens proberen; iedereen gaat immers al jaren voor mij uit de kleren. Maar goed, die foto’s zijn dus bijna nergens te zien. Mijn werk functioneert als een vrije, veilige ruimte waar mensen bij aan kunnen haken met hun gevoelens en emoties. Erotiek maakt een belangrijk onderdeel uit van die wereld. Weet je wat: ik hoor mezelf nu praten en denk dat ik toch nog wat meer seks in de show ga fietsen.” 

De Grote Kunstshow met Bas Kosters gaat op 11 maart in première bij Internationaal Theater Amsterdam en is daarna te zien in diverse theaters. Kijk voor de speellijst op www.kunstshow.nl.

Beeld: Marc Deurloo

Magazine 114
Deze keer: 4 verschillende covers, met de winnaars van de Winq Diversity Awards
Delen op

Winq in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van de beste artikelen.

Magazine 114

Deze keer: 4 verschillende covers, met de winnaars van de Winq Diversity Awards

Neem een abonnement

Geef cadeau