Modemerk Abercrombie & Fitch stond bekend om zijn verduisterde en geparfumeerde winkels waar luide muziek werd gedraaid en waar hunks hun klanten voor de deur opwachtten in niets meer dan een joggingbroek. Het businessmodel draaide maar om één ding, zoals te zien is in de documentaire White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch: exclusie.

Schandalen

De documentaire brengt diverse schandalen opnieuw onder de aandacht. Zo moesten werknemers zich aan allerlei regels houden op het gebied van uiterlijk: er mochten alleen knappe mensen werken. Ook werd een vrouw een baan geweigerd omdat ze een hoofddoek droeg. Ook komt aan bod dat de campagnes compleet gericht waren op witte, knappe mensen.

Abercrombie & Fitch noemden hun kleding de ‘All American Look’, maar lang niet alle Amerikanen konden zich hierin vinden. In de trailer komen mensen aan het woord die zich ronduit buitengesloten en gediscrimineerd voelden door de wijze waarop het merk zich aanprees. Iedereen die niet voldeed aan het ideaalbeeld van A&F werd domweg genegeerd.

Reactie A&F

Nadat Netflix de onderstaande trailer had uitgebracht, reageerde Abercrombie & Fitch – dat nog steeds bestaat – met een statement. Volgens het merk gaat de documentaire over een periode waarin het bedrijf ‘onder ander leiderschap stond’. Volgens A&F hebben de problematische voorbeelden uit de docu door de jaren heen al legitieme kritiek gekregen. Ook willen ze duidelijk stellen dat het bedrijf dergelijke acties en gedrag nu niet meer tolereert en toestaat.

White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch is vanaf dinsdag 19 april te zien op Netflix.