Grindr onder vuur: data miljoenen gebruikers verkocht aan adverteerders

Identiteit gebruikers mogelijk achterhaald

Leestijd: < 1 min

Dating- en hookup-app Grindr heeft tussen 2017 en 2020 de data van miljoenen gebruikers verkocht aan adverteerders. Hierdoor was het in sommige gevallen mogelijk om de identiteit van gebruikers te achterhalen.

De Amerikaanse krant Wall Street Journal (WSJ) meldt dat Grindr onder meer locatiegegevens van gebruikers heeft aangeboden op online veilingplatforms, waar adverteerders op gegevens kunnen bieden. Sommige oude data zou mogelijk nog steeds te koop staan.

Persoonlijke reclame

Grindr vraagt om locatiegegevens, maar ook leeftijd en geslacht. Al deze data kunnen worden gebruikt om gepersonaliseerde reclame aan te bieden. Volgens WSJ was het bij sommige data die adverteerders aangeboden kregen, duidelijk dat die van Grindr afkomstig waren.

WSJ schrijft dat persoonlijke data, zoals namen en telefoonnummers, niet zijn verkocht. Desondanks zou het mogelijk zijn om de identiteit van gebruikers te achterhalen via de locatiegeschiedenis: als iemand telkens inlogt op een bepaalde plek, is de kans groot dat die persoon daar woont.

Reactie COC

In een reactie aan de Volkskrant zegt woordvoerder Philip Thijsma van COC Nederland: “Of je nou hetero of gay bent, het is sowieso vervelend om het gevoel te hebben dat gegevens over je seksleven op straat komen te liggen. Daarnaast speelt bij lhbti-personen dat ze niet allemaal open zijn over hun geaardheid of seksuele identiteit. Zij kunnen als het ware uit de kast worden getrokken. Bij hetero’s en cisgendered personen kan dat niet.”

Grindr zelf noemt het artikel in WSJ ‘sensationalistisch’ en ‘grenzend aan journalistieke wanpraktijk.’ Volgens de dating-app zou het artikel homofoob zijn omdat WSJ specifiek Grindr noemt, terwijl het bedrijf hetzelfde handelde als andere platformen zoals Facebook.

Strengere privacyregels

Grindr ontkent niet dat er gegevens als locatie, leeftijd en geslacht zijn gedeeld van gebruikers. Wel stipt de vicepresident van Grindr’s communicatieafdeling, Patrick Lenihan, aan dat het platform sinds 2020 strengere privacymaatstaven heeft dan andere platformen.

Bovendien zegt Lenihan dat gegevens van gebruikers niet gedeeld zijn in de 69 landen waar homoseksualiteit illegaal is. Tijsma noemt dit ‘in ieder geval iets’.

Powered by Labrador CMS