5 vragen aan

“Diversiteit heeft in de techwereld een eigen signatuur”

Grace Vassella van Mollie vertelt over diversity, equity & inclusion

Leestijd: < 1 min

De Australische Grace Vassella (28) is bij Mollie aangesteld om aandacht te geven aan diversity, equity & inclusion. Europa’s snelst groeiende betalingsverwerker kan zijn eigen ontwikkeling nauwelijks bijbenen en daarmee is er werk aan de winkel voor Grace.

Heeft Mollie al lang oog voor diversiteit?
“Bijna twee jaar geleden ben ik bij Mollie begonnen en toen waren we met ongeveer 350 mensen. Nu zijn dat er meer dan 700, uit 56 verschillende landen. Het eerste jaar werkte ik in de rekrutering met de nadruk op diversiteit, maar nu ben ik volledig verantwoordelijk gemaakt voor diversity, equity & inclusion (DEI) binnen Mollie. Ik ben bij ons bedrijf de eerste persoon die actief is op dit gebied.” 

Jij mag de koers bepalen?
“Ook al deden we de eerste jaren niets expliciet aan DEI, was Mollie toch al een behoorlijk inclusieve werkgever. Dat bleek uit een intern onderzoek, een jaar geleden. Maar we hebben nog wel een lange weg te gaan waar het bijvoorbeeld diversiteitsbeleid aangaat. Bij Mollie zeggen wij weliswaar: be loved, be bold, be authentic, maar een echte diversiteitsstrategie was er nog niet. Dus ben ik begonnen met doelen stellen voor mijn eerste jaar.”

Noem er eens eentje?
“Iedereen moet een training volgen over inclusiviteit 1.0 – die training hebben wij intern ontwikkeld. Hierin bespreken we wat dit onderwerp inhoudt, maar zeker ook hoe we hier bij Mollie mee om willen gaan, bijvoorbeeld op gebied van inclusief taalgebruik en het tegengaan van microagressie. Een van onze Employer Value Proposition-pilaren is: we grow what we known & learn what we don’t. Vergeet niet dat wij een jong bedrijf zijn en pas aan het begin staan van ons leerproces over dit onderwerp. Ik werkte eerder voor Google – daar zijn ze al heel ver met dit thema. Bij Mollie werken veel collega’s die net van een start-up zijn overgestapt en daar is meestal weinig tijd of aandacht voor zaken als diversiteit en inclusie. Niet alleen lhbtq-inclusiviteit; ook neurodiversiteit en women in tech zijn belangrijke onderwerpen voor ons.”

“Je maakt pas een goed product als een diverse groep mensen eraan meewerkt”

Wat betekent DEI voor jou persoonlijk?
“Dit onderwerp zit zo verweven in het proces van onze bedrijfsvoering en dat maakt het zo fascinerend. Wij komen hier allemaal uit de techwereld en DEI in die wereld heeft een eigen signatuur, vanwege het type mensen dat erin werkt. Wij willen de meest geliefde financiële dienstverlener van Europa worden. Hoe gaan we dat bereiken als wij zelf niet representatief zijn voor onze klanten? Een Amerikaans tech-bedrijf presenteerde een gezondheidsapp waarmee je je eigen gezondheid bij kunt houden. Maar niet je menstruele cyclus. Waarschijnlijk zat er niemand in het team van ontwikkelaars die daaraan gedacht heeft. Je maakt pas een goed product als een diverse groep mensen eraan meewerkt.”

Wat voor activiteiten onderneemt Mollie voor zijn medewerkers?
“Een van de initiatieven die we dit jaar hebben opgezet is de ‘kwetsbaarheidsserie’ (vulnerabiliT Series; een verwijzing naar spilling the Tea) – een platform waar iedereen zijn, haar of hun eigen ervaringen kan delen met iedereen binnen Mollie. Dit kan allerlei vormen aannemen; een mooi geschreven blogpost, een video, een live presentatie of zelfs een podcast. Laatst voerden we een aantal gesprekken met Mollie-mums over women in tech en maakten we een podcast met een collega die openhartig vertelde over het overwinnen van een eetstoornis. Tijdens pride gaan daar ook weer verhalen over verschijnen. Die pride begon bij ons al op 4 juli om onze kantoren in andere landen hier ook bij te betrekken.”   

Kijk voor meer info op jobs.mollie.com.

Powered by Labrador CMS