Kom naar het Afro Vibes Festival

Een greep uit het programma

Leestijd: < 1 min

Komt je mannelijkheid in gevaar door te bewegen met je kont, heupen en bekken? In de dansvoorstelling l’Homme Rare staat gender centraal en zijn mannen te zien op hoge hakken. Het is een van de optredens die te zien zijn tijdens het Afro Vibes Festival, van 5 – 16 oktober in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Bekijk hier een greep uit het programma.

Op 5 oktober start de negentiende editie van het Afrovibes Festival met actuele dans, theater, mode en grafische kunst uit West en Zuid-Afrika en de Afrikaanse diaspora in Europa. Het festival is in 11 theaters in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Hoofdlocatie van het festival is Amsterdam in Frascati, De Balie, Podium Mozaiek, CC Amstel en Bijlmer Parktheater. Het festivalprogramma opent op 5 oktober in Frascati theater. De makers en kunstenaars van Afrovibes 2022 komen uit Senegal, Ivoorkust, Zuid-Afrika, Congo, Kameroen, Guinee, Kenia, Frankrijk, Oostenrijk en Nederland.

Thema: RUPTURE | RAPTURE

De verrukking en het plezier dat we krijgen uit ons contact met anderen. En de verscheurdheid en ontwrichting die kan ontstaan tussen mensen en culturen. Dit jaar is de focus van het festivalprogramma op West-Afrika en de Afrikaanse diaspora in Europa.

Het is de spanning tussen ontmoeting en ontwrichting, de nabijheid en vaak heftige geschiedenis tussen West-Afrika en Europa die deze regio zo bijzonder maakt en uitgangspunt is voor het programma. Veel hedendaagse Afrikaanse kunstenaars werken op het breukvlak van deze spanning die tastbaat en voelbaar is. Over wie we zijn, denken te zijn en hoe we naar elkaar kijken.

Enkele voorstellingen uitgelicht

L’Homme Rare

Woensdag 5 oktober opent het festival in Amsterdam met de dansvoorstelling L’Homme Rare (zie coverbeeld) van choreografe Nadia Beugré (Ivoorkust). In L’Homme Rare stelt zij gender centraal. Golvende bekkens en mannen op hoge hakken. Komt je mannelijkheid in gevaar door te bewegen met je kont, heupen of bekken? Een provocerende choreografie waarin de heupen en het bekken en de obsessie van de dansers met hun gender- en lichaam centraal staan.

La Dernière Danse du Monarque

De dansvoorstelling La Dernière Danse du Monarque van choreograaf Babacar Cissé en Germaine Acogny (Senegal) is een mix van dans, muziek en performance waarin intimiteit en uitdaging, herinnering, veroudering en de onverbiddelijkheid van de tijd samenkomen. Een dans over vier vlinders die het verhaal vertellen van hun dromen en hun streven, over de vergankelijkheid en de dingen die voorbijgaan.

La Dernière Danse du Monarque
La Dernière Danse du Monarque

Kganya

Kganya is een dansvoorstelling uit Zuid-Afrika van choreografe Lulu Mhlangeni. Een kleurrijke voorstelling over liefde en verraad, hoop en waarheid, gebaseerd op het coming-of-age verhaal van Maya Angelou ‘I Know Why the Caged Bird Sings’.

A Bout de Sueurs

A Bout de Sueurs van toneelschrijver Hakim Bah uit Guinee is een tragedie over de aantrekkingskracht van een luchtspiegeling en hoe dit mensen uit elkaar kan drijven. Het is de afdaling naar de hel door een familie die ten onder gaat aan overspel, huwelijksgeweld en vervreemding en de reis naar een beloofde wereld. In 2021 was dit een van de door New York Times gekozen beste Europese toneelstukken.

Speech of Love – Absence

De Congolese/Oostenrijkse choreografe /performer Elisabeth Tambwe brengt haar nieuwe dansperformance Speech of Love – Absence. Een voorstelling over de passie van liefde en hartstocht, ons verlangen naar intimiteit en de angst onze geliefde te verliezen. Gebaseerd op 'Fragments d'un discourse amoureux' van Roland Barthes, een pleidooi voor de hartstochtelijke liefde.

Hominideos

De dansvoorstelling Hominideos van choreograaf Merlin Nyakam (Kameroen/Frankrijk) verenigt de muziek van de Sabar uit Senegal met Bikutsi muziek uit Kameroen. Zes dansers en muzikanten, hun lichamen bedekt met rode klei gaan op reis naar de bakermat van de mens. Chorograaf Nyakam vond de inspiratie voor Hominideos in het gedicht ‘In The Cradle of Humankind’ van Karen Press en in de muziek van componist Giancito Scelsi, ‘Vier stukken elk op één toon’.

Hominideos
Hominideos, fotografie Peggy Riess

Data en theaters/steden

Amsterdam: 5 t/m 15 oktober in Frascati, De Balie, CC Amstel, Podium Mozaiek, Bijlmer Parktheater Rotterdam: 6 t/m 16 oktober in Theater Zuidplein, Maaspodium, Kunsthal
Utrecht: 13 & 14 oktober in Stadsschouwburg, Theater Kikker

Informatie en kaartverkoop via www.afrovibes.nl.

Coverbeeld: Ruben Pioline

Powered by Labrador CMS