Pestgedrag isoleert roze ouderen, nieuwe campagne van start

Leestijd: < 1 min

Een op de drie roze ouderen durft niet open te zijn over zijn of haar seksuele oriëntatie tegenover leeftijdsgenoten. Daarom is er nu een nieuwe campagne van start gegaan om aandacht te vragen voor geïsoleerde ouderen, met de naam Oud Roze: Gewoon liefde voor iedereen.

Na 25 jaar samen je partner verliezen maar er met niemand over kunnen praten omdat lhbtq-zaken nog steeds taboe zijn onder ouderen in de zorginstelling; het gebeurt veel vaker dan we denken. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst een op de drie roze ouderen niet open durft te zijn over zijn of haar seksuele oriëntatie tegen leeftijdsgenoten. Voor oudere transgenders ligt dit percentage mogelijk nog hoger.

Handen van Humanitas, hét Rotterdamse netwerk van maatschappelijk betrokken bedrijven heeft de roze handschoen opgepakt en met ondernemers een campagne ontwikkeld om vooroordelen en pestgedrag te bestrijden: Oud Roze: Gewoon liefde, voor iedereen. Op 13 oktober 2022 is de campagne van start gegaan.

Verborgen pijn signaleren

“Een kamer zonder foto’s van een partner of opvallende afwezigheid tijdens sociale activiteiten zijn mogelijke signalen van een lhbtiqa+ -oudere die terug in de kast is”, vertelt Nicole van Namen, manager van Handen van Humanitas.

“Helaas is het de realiteit voor veel roze ouderen die in een zorginstelling terechtkomen. De intolerantie onder de medebewoners uit zich in pestgedrag of het negeren van deze ouderen. Het is toch onvoorstelbaar dat je na een vrijgevochten leven hierdoor jezelf niet meer kunt zijn?! Daarom willen we alle medewerkers binnen onze zorginstellingen gaan trainen om die verborgen pijn te leren signaleren en vooroordelen te lijf te gaan.”

Fondsen voor training

Met de campagne ‘Oud Roze: Gewoon liefde, voor iedereen’ wil Handen van Humanitas aandacht vestigen op het probleem én fondsen werven om de training van de medewerkers te kunnen ontwikkelen: “Toen ik onderzoeken onder ogen kreeg dat 30% van de roze ouderen wel eens nagedacht heeft over zelfmoord en dat velen van hen zelfs pogingen deden, werd ik boos en verdrietig tegelijk. De eenzaamheid die door de intolerantie en uitsluiting ontstaat is mensonterend. Dat moeten we breed aanpakken. Dus willen we een bewustwordingscampagne lanceren die tevens fondsen creëert voor het trainen van de medewerkers van Stichting Humanitas Rotterdam.” De trainingen zullen verzorgd worden door Marco Valk van Port of Pride.

Terug in de kast en er weer uit

De campagne is liefdevol en prikkelend tegelijk. Want op verschillende locaties zijn er liften roze beplakt die je met het dichtschuiven van de deuren letterlijk terug in de kast laten gaan. “Maar uiteindelijk gaat het om liefde. Om jezelf te kunnen zijn en iedereen te accepteren”, zegt Van Namen.

“Veel Rotterdamse ondernemers onderschrijven die boodschap en stellen producten of diensten ter beschikking die mensen cadeau kunnen doen aan een ander. Denk aan speciaal gekweekte regenboogrozen die je kunt doneren aan mensen in onze verpleeghuizen. Of aan Richard Groenendijk die ‘Ik hoop het wel’, een prachtig lied over oude oordelen, heeft gedoneerd.”

Speciaal voor dit lied is een nieuw arrangement geschreven voor hét roze zangkoor van Stichting Humanitas Rotterdam, De Roze Lijsterbessen. Zij zingen de achtergrondpartijen in en deze versie wordt op een werkelijke roze vinylsingle geperst en verkocht.

Roze koeken

Daarnaast gaat bakker Klootwijk roze koeken verkopen met onze campagnehuisstijl en studenten van het Grafisch Lyceum Rotterdam hebben beelden voor De Oud Roze Kalender gemaakt, die samen met de single via de website www.handenvanhumanitas.nl verkocht gaat worden. Door via onze campagne liefde te geven, kunnen wij onze medewerkers laten trainen om ouderen te helpen zichzelf te blijven.

Coverbeeld: De Roze Lijsterbessen

Powered by Labrador CMS