Lekkere muziek: alle singles van Madonna’s Erotica-album

"My name is Dita, I'm your mistress tonight..."

Leestijd: < 1 min

Dertig jaar geleden verscheen Madonna’s controversiële album Erotica, ongeveer gelijktijdig met haar SEX-boek vol erotisch bedoelde foto’s. Die focus op seks leidde tot een backlash en de grote hits van weleer bleven uit. Toch zijn de singles van het album meer dan de moeite waard…

In de krochten van YouTube zijn de mooiste dingen te vinden. Videoclips, complete concertregistraties, live-optredens van weleer, al dan niet door de artiesten zelf online gezet. Iedere twee weken doen we een greep uit het overweldigende aanbod en bedenken we daar een thema bij, of zetten we een artiest in het zonnetje. Of die nou vet lekkere of lekker foute muziek heeft gemaakt.

Madonna – ‘Erotica’

Met ‘Express Yourself’ en ‘Justify My Love’ had Madonna haar seksuele grenzen al vaker verkend, maar dat ze zouden leiden tot een periode waarin seks en erotiek om aandacht vochten: dat hadden niet veel mensen zien aankomen. In de video van ‘Express Yourself’ flirtte ze met bondage en in die van ‘Justify My Love’ lag ze in bed met een vrouw terwijl het toenmalige (naakt-)model en haar minnaar Tony Ward toekeek en even later mee mocht doen. Sex sells, dus kwam Madonna in 1992 met een koffietafelboek vol pikante fantasieën, gefotografeerd door Steven Meisel. Daarbij zat een cd-single met daarop de oerversie van ‘Erotica’, genaamd ‘Erotic’. Toen het album Erotica uitkwam in oktober van dat jaar, werd de titeltrack de leadsingle. De video bevat grofkorrelige beelden van de fotoshoots voor SEX, aangevuld met Madonna in haar vermomming als Dita, “I’m your mistress tonight.” De conservatieve wereld sprak er schande van, terwijl Madonna’s smulden van zoveel openhartige wellust. In Nederland scoorde ze er een nummer acht-notering mee in de Top 40.

Madonna – ‘Deeper and Deeper’

Een van de dingen die Madonna vaak roept, is dat ze zichzelf nooit herhaalt. Toch horen we een flard uit de 1990-wereldhit ‘Vogue’ terug in ‘Deeper and Deeper’, een discotrack met een vleug flamenco. De video is een ode aan Andy Warhol en vooral aan de mensen uit zijn entourage. Acteur Udo Kier is te zien, net als Joe Dallesandro die bananen wordt gevoerd door Madonna en haar vriendinnen (onder wie Debi Mazar, die in zeker vier Madonna-video’s opdook: ‘Papa Don’t Preach, ‘True Blue’, deze dus en ‘Music’). Nummer zeventien in de Top 40.

Madonna – ‘Bad Girl’

In de video van deze zwaar ondergewaardeerde ballad speelt Madonna een depressieve zakenvrouw die lijkt op haar personage uit Body of Evidence, een film die als drietrapsraket met SEX en Erotica werd uitgebracht. Die gaat over een vrouw die voor de rechter moet verschijnen nadat ze seks heeft gehad met een oudere man die daarna dood werd aangetroffen. In de video van ‘Bad Girl’ zijn de rollen omgedraaid. Regisseur David Fincher filmt Madonna terwijl ze een rijtje lovers afwerkt en daarbij het leven laat. Of zou het misschien tóch komen door die lik kattenvoer die ze bijna terloops opeet? ‘Bad Girl’ werd geen hit en haalde slechts de Tipparade in ons land.

Madonna – ‘Fever’

Het verhaal gaat dat Madonna met producent Shep Pettibone werkte aan een track genaamd ‘Goodbye To Innocence’ en over de kale housebeat de tekst van ‘Fever’ begon te improviseren. Het lied, dat een wereldhit werd in de versie van Peggy Lee, klinkt in de variant van Madonna onderkoeld en niet bepaald koortsachtig, maar gek genoeg werkt het wel. De video is al net zo bijzonder: Madonna is à la de Red Hot Chili Peppers in 'Give It Away' zilverkleurig geverfd. Verder draagt ze couture van Vivienne Westwood. Later zou ze 'Fever' zingen in de talkshow van Arsenio Hall, op de jazzy wijze van Peggy Lee. Waarbij ze prompt een couplet vergat in te zetten. En over de Peppers gesproken: in diezelfde aflevering zong ze ‘The Lady Is A Tramp’ met frontman Anthony Kiedis’. Nummer 22 in de Tipparade.

Madonna – ‘Rain’

Misschien wel de mooiste track van Erotica is ‘Rain’, en de video is een persoonlijke topfavoriet. Als je muziek in tv-termen zou kunnen vangen, zou je ‘Rain’ een breedbeeldballad kunnen noemen. ‘Rain’ wordt gezien als een van Madonna’s beste lowtempo tracks. De video is al net zo geweldig. Mark Romanek filmde deze in zwart/wit, om hem later in te kleuren. Madonna ziet er ravissant uit met haar zwarte, korte haar (een pruik) en haar tegenspeler, de componist Ryuichi Sakamoto, is magisch en mysterieus te midden van een Japanse filmcrew.

Madonna – ‘Bye Bye Baby’

Dit was geen single in Nederland, maar in andere landen wel dus mag ‘Bye Bye Baby’ gewoon meedoen. In de uptempo track is Madonna te horen met een vervormde stem, alsof ze die op een antwoordapparaat heeft ingesproken. Ze zong dit lied tijdens de MTV Video Music Awards in 1993, waarbij ze koos voor een Marlene Dietrich-achtige look. De afgelopen weken heeft Madonna zo’n beetje alle remixes van de singles op Spotify en Apple Music gezet. Die van ‘Bye Bye Baby’ kwamen daar begin deze maand ook bij.  Luister maar eens naar ‘Madonna’s Night On The Club Mix’…

Vorige keer: ‘Saturday Night’, ‘Sexy Eyes’ en andere hits van Whigfield

Whigfield was een Italiaanse dance-act met een Deense zangeres die eigenlijk Sannie heet en midden jaren negentig de ene hit na de andere scoorde met vrolijke niemendalletjes die allemaal dezelfde stuiterende beat hadden. Stuiter gezellig mee!

Whigfield – ‘Saturday Night’

“Dee dee na na na?” Met die woorden begon in 1993 de zangcarrière van de in het Deense Skælskør geboren Sannie Carlson. Ze was het gezicht van de Italiaanse dance-act Whigfield en ze bracht van 1995 tot en met 2012 vijf albums uit waarvan de eerste drie Whigfield, Whigfield II en Whigfield III heten. De vierde heet 4 en album nummer vijf heet W. Je kunt Sannie dus niet verwijten dat ze consequent is. ‘Saturday Night was in 1993 haar doorbraakhit, die dus met die woorden begint. In de video maakt ze zich op voor een vrolijk avondje uit.

Whigfield – ‘Another Day’

De opvolger van ‘Saturday Night’ waren we eigenlijk compleet vergeten, maar in wezen is het gewoon hetzelfde liedje met net even een andere melodie.

Whigfield – ‘Think Of You’

Ja, ze zong het echt: “I need you inside me tonight.” Toen het uitkwam in 1995, vonden Britse luisteraars dat een beetje teveel van het goede en veranderde Whigfield de tekst in “I need you beside me tonight.” In Nederland scoorde ze haar tweede toptien-hit met dit supercatchy liedje.

Whigfield – ‘Big Time’

Met nog meer onzinteksten begon Whigfield aan ‘Big Time’: “Hi-de-hi-de-hi-de-hi-de-ho.” De beat is reggae-light, deze keer, en doet denken aan T-Spoons ‘Sex On The Beach’.

Whigfield – ‘Last Christmas’

Alles kan kapot, dus ook Wham!s ‘Last Christmas’. Dat bewezen de Backstreet Boys onlangs nog (wat ze op een welgemeende 🤮 kwam te staan). In 1995 vergreep Whigfield zich aan deze jarentachtigklassieker. Het valt overigens nog best mee, vergeleken met die draak van de Backstreet Boys.

Whigfield – ‘Sexy Eyes’

In 1996 scoorde Whigfield voor het laatst een Top 40-hit met ‘Sexy Eyes’. De sexy ogen behoren toe aan een Italiaanse hunk die met Sannie mee mag naar het paradijs. Of eigenlijk zijn het er drie.

Sannie – ‘Boys On Girls’

We maken een sprong naar 2018, het jaar waarin Sannie meedeed aan de muziekcompetitie Dansk Melodi Grand Prix. Helaas haalde ze de finale niet met dit lied. De video is lekker divers, met tongende baardmannen. Sannie zingt nog steeds en dat mag ze van ons nog jáááren blijven doen.

Vorige keer: de glorietijd van 2 Brothers on the 4th Floor

Happy hardcore is terug van weggeweest! In de jaren negentig scoorde menige dance act grote hits met dit hysterische genre, een daarvan was 2 Brothers on the 4th Floor. Ze begonnen ooit met house en liftten zo telkens met de trends mee. Hier de leukste hits.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘Can’t Help Myself’

In 1990 richtten de broers Martin en Bobby Boer hun act 2 Brothers on the 4th Floor op. Met dit hiphouse nummer scoorden ze in dat jaar hun eerste top 10-hit in Nederland. Met raps van Da Smooth Baron MC en zang van Peggy ‘The Dutchess’.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘Never Alone’

De echte wereldwijde doorbraak volgde drie jaar later, toen zangeres Des’Ray (Desirée Manders) en rapper D-Rock (René Philips) zich bij de band hadden gevoegd. ‘Never Alone’ was een nummer één-hit in Brazilië, Israël en Zuid-Afrka. De sound van 2 Brothers hield volgens een recensent het midden tussen die van 2 Unlimited en Culture Beat. In Nederland kwamen ze ermee tot nummer twee.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘Dreams’

‘Dreams’ is de follow-up van ‘Never Alone’ en de grootste hit ooit voor 2 Brothers on the 4th Floor. In Nederland was het de eerste en enige nummer één-hit. Later was het lied te horen in de film New Kids Nitro.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘Come Take My Hand’

Het is inmiddels 1995 en 2 Brothers on the 4th Floor zijn alweer toe aan single nummer zeven. Happy hardcore greep in dat jaar fors om zich heen en met ‘Come Take My Hand’ deden ze vrolijk mee aan deze trend. Nummer vier in de Top 40.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘There’s a Key’

Van hetzelfde laken een pak is ‘There’s a Key’ dat in 1996 tot nummer zeven kwam in de Top 40.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘One Day’

Van het tweede album, simpelweg 2 genoemd, kwamen maar liefst zeven singles (inclusief de kerstversie van ‘There’s a Key’) en in 1997 was ‘One Day’ de laatste. Ze tapten ineens uit een heel ander vaatje, met een midtempo hip hop-beat, de ballad-achtige zang van Des’Ray en ‘Aahaa’-koortjes. Het was even wennen voor de fans, want het lied haalde slechts een vijftiende plaats in de Top 40.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘Do You Know?’

In 1998 kwam Des’Ray wederom met een downtempo track, een cover van Diana Ross’ ‘Theme From Mahogany’. Destijds stonden de hitlijsten bol van soulcovers waarin werd gerapt, zie bijvoorbeeld Coolio’s ‘Gangsta’s Paradise’. In dit rijtje past ‘Do You Know’ naadloos. Nummer 26 in de Top 40.

2 Brothers on the 4th Floor – ‘The Sun Will Be Shining’

In 1998 was de sound van dance weer helemaal anders, of nou ja: een beetje. Nog steeds bevatte die elementen uit house, maar de trends schreven ook tropischer geluiden voor. Een van de laatste hits van 2 Brothers on the 4th Floor was heerlijk zonnig.

Die keer daarvoor:  Fame, Flashdance en andere dansbare tracks van Irene Cara

‘Fame’ ken je natuurlijk. ‘What a Feeling’ ook. Maar wist je dat Irene Cara ook een heuse ‘Breakdance’ in zich had? En dat ze een slowjam-versie heeft opgenomen van Petula Clarks sixties-hit ‘Downtown’? Een terugblik op de carrière van de zangeres, die dit weekend is overleden.

Irene Cara – ‘Fame’

Het sprak in 1980 wereldwijd tot de verbeelding: een groep jongeren die samen een dansopleiding volgden en daarbij allerlei lief en leed deelden. Irene Cara speelde een van de rollen in de tv-serie Fame, die ook in Nederland razend populair was. Ze zong ook de titelsong en scoorde daarmee haar eerste enorme hit.

Irene Cara – ‘Out Here on My Own’

Ook uit de serie Fame: deze ballad die werd genomineerd voor een Academy Award in de categorie Beste Originele Song. Ze verloor van zichzelf, want met ‘Fame’ was ze ook genomineerd en daarmee won ze de award. In 2000 nam Mariah Carey een cover op van dit nummer, voor de soundtrack van haar filmflop Glitter.

Irene Cara – ‘What a Feeling (Flashdance)’

Dansfilms waren begin jaren tachtig helemaal je van het. In 1983 verscheen Flashdance, met in de hoofdrol Jennifer Beals. Irene Cara verzorgde wederom het themalied van de film en de iconische video waarin Beals in tegenlicht al flikflakkend auditieert voor een rol is nog altijd wereldberoemd. Geïmiteerd bovendien door Geri Halliwell en Jennifer Lopez. Bekijk na Irene Cara een fan-compilatie van beide video’s.

Irene Cara – ‘Why Me’

Na de filmsuccessen Fame en Flashdance moest Irene Cara het hierna op eigen kracht doen. Met wisselend succes, want ‘Why Me’ werd alleen een hit in Australië en Zwitserland.

Irene Cara – ‘Breakdance’

Dan maar meeliften op wéér een dance rage, moet Ireen hebben gedacht. Het was inmiddels 1984, de Rock Steady Crew had de wereld laten kennismaken met breakdance en in haar video is te zien dat de zangeres deze stijl prima de baas was, al liet ze de bijbehorende acrobatiek voor wat die was…

Irene Cara – ‘Downtown’

In 1987 hing Irene Cara haar muzikale carrière aan de wilgen. Maar in 2004 was ze opeens terug, met een fraaie slowjam-versie van ‘Downtown’, een van de grootste jarenzestig-hits die werd gezongen door Petula Clark. Cara zong het voor de soundtrack van de film Downtown, A Street Tale. Hoewel totaal onbekend, is het de kroon op het werk van Irene Cara. Luister zelf maar eens hoe mooi het is.

Die keer daarvoor: de voetjes van de vloer met Shirley Bassey

Je kent haar van James Bond-songs als ‘Goldfinger’ en het queer anthem ‘This Is My Life’, maar later in haar carrière ontpopte Dame Shirley Bassey zich tot een heuse dance diva. Wie kent ‘Disco La Passione’ nog? En ‘History Repeating?’ Hier de beste Shake Your Ass to Shirley Songs!

Shirley Bassey – ‘Goldfinger’

85 jaar is ze alweer, Dame Shirley Veronica Bassey. Ze is de eerste zangeres die in maar liefst zeven decennia een hitalbum scoorde: van Born to Sing the Blues in 1957 tot I Owe It Al lto You in 2020. Ook zong ze drie keer het themalied voor een James Bond-film: voor Goldfinger in 1964, Diamonds Are Forever in 1971 en Moonraker in 1979. We kiezen hier voor de eerste, omdat die zo lekker dramatisch is.

Shirley Bassey – ‘Big Spender’

Nog een gouwe ouwe, voor we aan de recentere tracks beginnen. Want ‘Big Spender’ mag natuurlijk niet ontbreken. Het is een drag favourite vanwege de prachtige bombast en let ook even op de waanzinnige outfit die Shirley Bassey hier draagt: het is een vrije interpretatie van een tuinbroek.

Shirley Bassey – ‘This Is My Life’

Ook deze mag niet uitblijven. Uit 1968 komt ‘This Is My Life’, dat Bassey gedurende haar hele carrière is blijven zingen. Hier een dramatische live-versie van het orgineel, gevolgd door de discoversie uit 1979.

Shirley Bassey – ‘I Am What I Am’

Nóg een queer anthem! Deze is wellicht nog duidelijker dan ‘This Is My Life’. Uit 1984.

Shirley Bassey & Chris Rea – ‘Disco La Passione’

Hè? Chris Rea? Die is toch van ‘Driving Home For Christmas’? Klopt, maar in 1996 maakte hij een film waarvoor hij ook de soundtrack verzorgde: La Passione. Hij vroeg Shirley Bassey voor de titeltrack, die is gefundeerd op een fijne housebeat. Daar is dan eindelijk de dance diva.

Propellerheads feat. Shirley Bassey – ‘History Repeating’

In de tweede helft van de jaren negentig vond dance zich opnieuw uit: elementen uit jazz en rock werden toegevoegd, drum ’n bass, breakbeats… De Chemical Brothers vonden het genre zo’n beetje uit en de Propellerheads kwamen vervolgens met een verfijnde variant. En die zagen ze helemaal voor zich met Shirley Bassey.

Shirley Bassey – ‘Get the Party Started’

In 2007 besloot Shirley Bassey een heus popalbum te maken. Erop staan covers van Lionel Richies ‘Hello’ en Grace Jones’ ‘Slave to the Rythm’, en ook deze van P!nk. En daarmee scoorde ze een bescheiden hit in datzelfde jaar en komt tevens deze rubriek tot een eind. Voor deze week dan.

Die keer daarvoor: terug naar de sauna met Bette Midler

Ze begon haar carrière als zangeres in gay sauna’s in New York City, brak door als actrice in The Rose en scoorde hit na hit in vier decennia: Bette Midler. In de muziekrubriek blikken we terug met liedjes die lekker fout waren, dan wel vet lekker.

Bette Midler – ‘Boogie Woogie Bugle Boy’

Als The Divine Miss M voerde Bette Midler haar act op in de bath houses in New York City, begin jaren zeventig. Haar optredens waren een mix van stand-up en zong ze een mix van show tunes en torch songs. De Hollywood-klassieker ‘Boogie Woogie Bugle Boy’ valt in die eerste categorie. In 1972 verscheen haar eerste album, dat Midler toepasselijk The Divine Miss M noemde. Hierop stonden covers als ‘Superstar’ (bekend van de Carpenters), ‘Leader of the Pack (een hit van de Shangri-La’s) en deze track, die we hier in Nederland vooral kennen in de versie van de Star Sisters. Die hun inspiratie wellicht ontleenden aan dit optreden van Midler in de tv-show van Burt Bacharach.

Bette Midler – ‘The Rose’

Met ‘Bugle Boy’ scoorde Bette Midler haar eerste Amerikaanse toptien-hit. Het zou tot 1980 duren tot het weer zover was. ‘The Rose’ was de titelsong van een film die losjes gebaseerd was op het leven van de zelfdestructieve rockzangeres Janis Joplin, de eerste vrouw die zich in 1970 meldde bij de 27 Club. Bette Midler speelde de hoofdrol en op de soundtrack valt verder haar versie van ‘When a Man Loves a Woman’ op.

Bette Midler – ‘Beast of Burden’

In Nederland wist Bette Midler de Top 40 slechts drie keer te bereiken. In 1984 kwam ze tot nummer tien met het rockende ‘Beast of Burden’ dat is geschreven door Mick Jagger en Keith Richards van de Rolling Stones. Die eerste maakte zijn opwachting in de video, waarin te zien is hoe tabloids suggereren dat de twee iets met elkaar hebben.

Bette Midler – ‘From a Distance’

Eind jaren tachtig vond Bette Midler zich opnieuw uit als balladeer. Met ‘Wind Beneath My Wings’ scoorde ze een wereldhit in 1989 en een jaar later volgde ‘From a Distance’, een track die het net als ‘Wind’ nog altijd uitstekend doet op begrafenissen en crematies. Destijds werd het lied ook gezien als anthem voor de Golfoorlog maar die connotatie is nu vrijwel verdwenen. In Nederland kwam het tot nummer 33 in de Top 40.

Bette Midler – ‘To Deserve You’

Ook ‘To Deserve You’ is een ballad, maar dankzij een uitgekiende dance remix boorde Bette Midler nieuwe doelgroepen aan. Het lied werd bijvoorbeeld grijsgedraaid in alle gaytenten in 1995. Vooral Nederland was dol op die mix, want Midler scoorde voor het eerst sinds 1984 een toptien-hit: ze kwam ermee tot nummer zeven. 

Bette Midler, Goldie Hawn & Diane Keaton – ‘You Don’t Own Me’

De leukste films van Bette Midler zijn die waarin ze in trio’s opereert met andere actrices. In het origineel én in de remake die onlangs verscheen van Hocus Pocus is ze te zien naast Sarah Jessica Parker en Kathy Najimy. In de film First Wives Club zijn dat Goldie Hawn en Diane Keaton, die een club oprichten nadat ze door hun echtgenoten zijn ingeruild voor een jonger exemplaar. Leuk is ook de cameo van Ivana Trump, en haar tekst: “Don’t get mad. Get everything.” De film verscheen in 1996 maar is nog altijd het kijken meer dan waard.

Die keer daarvoor: ‘Say What You Want’ en ‘Summer Son’ en meer hits van Texas

Sharleen Spiteri en haar Schotse band Texas scoorden in de jaren negentig hit na hit met eerst rock- en daarna popliedjes die steeds meer neigden naar dance. Van ‘I Don’t Want a Lover’ via ‘Say What You Want’ naar ‘Summer Son’: deze week komen ze allemaal voorbij in onze vernieuwde muziekrubriek.

Texas – ‘I Don’t Want a Lover’

In januari 1989 debuteerde Texas met deze single, afkomstig van het eerste album Southside. In Nederland waren ze vooral bekend vanwege hun optredens en niet echt van hun hits: in totaal haalden ze met vijf singles de Top 40, waarvan slechts een keer de top tien. Maar dat zie je zo. Hoewel ‘I Don’t Want a Lover’ nooit een hit werd, is het een van de bekendste tracks uit het oeuvre van Texas, dankzij het jankende gitaartje.

Texas – ‘Prayer For You’

Deze vierde single van het debuutalbum haalde de Top 40 wel en kwam tot 23. Hier een zogeheten ‘Tweemetersessie’ uit het radioprogramma van Jan Douwe Kroeske (die inderdaad twee meter lang is).

Texas – ‘Tired of Being Alone’

De volgende twee albums uit 1991 en 1993, Mothers Heaven en Ricks Road, leverden niet echt hitsuccessen op. Tussendoor namen ze nog deze cover op van soulzanger Al Green. Het was voor het eerst dat zangeres Sharleen Spiteri haar eigen soulkant etaleerde.

Texas – ‘Say What You Want’

In de tweede helft van de jaren negentig beleefde Texas zijn piekmoment. In 1997 was ‘Say What You Want’ de leadsingle van het album White on Blonde. Een jaar later bracht Texas het opnieuw uit, nu in samenwerking met een heuse rap-act, Wu-Tang Clan. Het kwam in de tweede versie tot nummer vijf in de Top 40. Hier de originele video, zonder rap.

Texas – ‘Black Eyed Boy’

Hier pakt Texas zijn eigen Motown-momentje, met een groove die klinkt als een hit van de Supremes. Ook van het album White on Blonde.

Texas – ‘In Our Lifetime’

In 1999 verschijnt album nummer vijf, The Hush. Deze midtempo dancetrack was ook te horen in de romantische komedie Notting Hill.

Texas – ‘Summer Son’

Van hetzelfde album komt dit melancholische zomernummer, dat in tal van Europese landen een toptien-hit werd maar in Nederland bleef steken in de Tipparade. Met haar tomboy-outfits was Sharleen Spiteri populair onder vrouwen die op vrouwen vallen. Wellicht dat sommigen ietwat teleurgesteld waren na het zien van deze video.

Texas – ‘Inner Smile’

Wat hebben Annie Lennox, Lady Gaga, Miley Cyrus en Sharleen Spiteri met elkaar gemeen? Alle vier verkleedden ze zich op een bepaald punt in hun carrière als man, of om specifieker te zijn: als man die op Elvis Presley leek. Soms niet zo bedoeld, soms juist wel, zoals in het geval van Sharleen. Misschien is dit wel hun leukste video. Van het Greatest Hits-album uit 2001.

Texas – ‘Can’t Control’

Tot op heden is Texas muziek blijven maken. Vorig jaar nog verscheen het album Hi, en deze track staat op Jump on Board uit 2017.

Vorige keer: Vanessa Paradis, van zuchtmeisje tot sexy sixties girl

Vanessa Paradis begon haar carrière met het kinderlijk gezongen fluisterliedje ‘Joe Le Taxi’. Eenmaal volwassen kwam ze Lenny Kravitz tegen, die haar muziek van een sexy sixties sound  voorzag. Tijd om eens terug te blikken op ‘Be My Baby’, ‘Sunday Mondays’ en haar latere successen.

Vanessa Paradis - ‘Joe Le Taxi’

Afijn, eerst maar even het lied waarmee Vanessa Paradis in 1987 op veertienjarige leeftijd doorbrak. Ze scoorde er meteen een internationale hit mee, waarmee ze zelfs in Groot-Brittannië de toppositie wist te bereiken. Niet gek, voor een Franstalig nummer.

Vanessa Paradis – ‘Mosquito’

Het debuutalbum van Vanessa Paradis verscheen in 1988 en daarvan kwamen zes tracks uit op single, waarvan ‘Mosquito’ de laatste was. En eigenlijk ook de leukste, al wist ze hiermee zelfs in thuisland Frankrijk geen potten te breken.

Vanessa Paradis – ‘Tandem’

In 1990 bereikte Vanessa de leeftijd van 18 jaar en kwam Serge Gainsbourg op haar pad. Samen maakten ze het album Variations sur le même t'aime. Dat leidde tot nogal wat rumoer, want de zanger/producer had een nogal dubieuze reputatie als het ging over jonge meisjes. Berucht is zijn duet ‘Lemon Incest’ met dochter Charlotte, met een video waarin de twee samen in bed een sigaret roken. Of de talkshow waarin ook Whitney ‘I want to fuck her’ Houston te gast was. Op de eerste single ‘Tandem’ rekende de zangeres meteen af met die kritiek. De video is gemaakt door Jean-Baptiste Mondino en zit vol met mannelijk naakt en vrouwelijk schoon. En andersom.

Vanessa Paradis – ‘Be My Baby’

Wat Mark Ronson deed voor Amy Winehouse, deed Lenny Kravitz in 1992 al voor Vanessa Paradis. Speciaal voor haar vond hij een fijne retrosound uit die doet denken aan de stijl van meidengroepen uit de jaren zestig. ‘Be My Baby’ was de eerste single van het album Vanessa Paradis en is niet verwant aan het lied van de Ronettes uit 1963, maar doet er wel een beetje aan denken.

Vanessa Paradis – ‘Sunday Mondays’

Bij de eerste tonen van ‘Sunday Mondays’ moeten sommige mensen denken aan het beginlied van Sesamstraat, anderen juist aan de theme tune van Neighbours. Het geheel roept allerlei hippiegevoelens op. Leuk zijn ook de koortjes van Mr. Kravitz himself.

Vanessa Paradis – ‘Just As Long As You Are There’

De grofkorrelige live video voor de derde single van het Lenny Kravitz-album is opgenomen in l’Olympia de Paris. Live klinkt Vanessa soms best een beetje als Kylie Minogue, zeker als ze begint te praten.

Vanessa Paradis – ‘Natural High’

Van alle vier singles van het Kravitz-album klinkt ‘Natural High’ nog het meest als een track die Lenny ook op een van zijn eigen albums zou hebben geplaatst. Jean-Baptiste Mondino werd wederom aangetrokken voor de video, waarin Vanessa wulps op de achterbank van een Amerikaanse slee ligt te zingen, terwijl drie mannen drugs en drank gebruiken on the road.

Vanessa Paradis – ‘Commando’

Nadat er in 1994 een livealbum verscheen, lastte Vanessa een pauze in die tot 2000 duurde. In dat jaar bracht ze het album Bliss uit, met daarop deze eerste single waarmee ze een bescheiden succesje behaalde in Frankrijk. Het liedje rockt nog steeds best lekker, eigenlijk.

Vanessa Paradis – ‘Divine Idylle’

Het duurde tot 2007 voordat Vanessa de Franse top tien weer wist te bereiken. Dat gebeurde met min of meer de titeltrack van haar album Divinidylle. Ze kwam ermee tot de tweede plaats, wat best goed is voor een tamelijk gemiddeld liedje.

Vanessa Paradis – ‘Ces Mots Simples’

De laatste keer dat Vanessa in de buurt kwam van de top tien, was in 2018. Met ‘Ces Mots Simples’ behaalde ze de dertiende plaats in de Franse hitlijst. Het is een ingetogen gitaarballade met een fraaie video  waarin niet meer te zien is dan een schommelde zangeres. Ze is anno 2022 nog steeds een graag geziene gast in het Franse uitgaanscircuit, bijvoorbeeld bij modeshows waar ook haar ex Johnny Depp is gespot met wie ze twee kinderen heeft: Lily-Rose Melody Depp (23) en Jack John Christopher Depp (20).

Video-archief

Ga voor het volledige archief van alle afleveringen van Vet Lekkere en Lekker Foute Muziek naar het Muziekoverzicht.

Powered by Labrador CMS