The International Male was de naam van een postordercatalogus vol foto’s van gespierde heren die kleding aan de man brachten. Thuiswinkelen werd vanaf de jaren zeventig een stuk spannender, want in dat decennium verscheen de catalogus voor het eerst.

Homo-erotische uitstraling

Waar wij het moesten doen met een paar schamele plaatjes van (oké, best leuke) mannen in een slip of boxershort, had The International Male een homo-erotische uitstraling: de ondergoedsectie binnen de catalogus was uiterst pikant gefotografeerd.

Hoewel de catalogus niet expliciet gay was, was een groot deel van de werknemers dat wel. Die lieten mannen zien zoals zij ze graag zagen.

Mannelijkheid

Het magazine, uitgevonden door de Amerikaanse zakenman Gene Burkard, veranderde de publieke perceptie van mannelijkheid en had als slogan ‘Freedom fort he man’.

International Male werd een hit en bleefde zijn piek in de jaren negentig, toen er ieder kwartaal drie miljoen exemplaren op de deurmat belandden. De opbrengst voor Burard en zijn collega’s bedroeg op dat moment meer dan 100 miljoen dollar per jaar.

Documentaire

Filmmakers Bryan Darling en Jesse Finley Reeed hebben nu een documentaire gemaakt over de roemruchte catalogus met de naam All Man: The International Male Story. Ze hebben werknemers geïnterviewd, maar ook modellen (onder wie Madonna’s ex Tony Ward) en prominenten als Carson Kressley (Queer Eye for the Straight Guy, RuPaul’s Drag Race), Jake Shears (Scissor Sisters) en ontwerper Simon Doonan.

Ook komt oprichter Burkard aan het woord, die eind 2020 kwam te overlijden. Hij spreekt in de documentaire van ‘een droom die uitkomt’ en zorgt daarmee voor een vleugje nostalgie.

Trailer

De documentaire maakt momenteel furore in het Amerikaanse filmfestivalcircuit en zal ongetwijfeld ook in Nederland te zien zijn. Wanneer precies? Dat weten we helaas nog niet. Maar hier is wel alvast de trailer.