Geen van zijn sensoren raakt vermoeid – in tegenstelling tot de bestuurder

Volvo EX90

Leestijd: 3 min

Met de komst van de volgende nieuwe Volvo zetten de Zweden alweer een stap op de ladder van design, techniek en veiligheid. De Volvo EX90 is weliswaar de volledig elektrische opvolger van de populaire XC90, maar in veel opzichten is het een geheel nieuwe auto.

Volvo EX90
Volvo EX90

Met de introductie van de Volvo EX90 zien we de volgende duurzame stap: in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkopen en in 2040 als een volledig klimaat-neutrale onderneming opereren. Want als je onderdeel bent van het probleem, zo stelt Volvo, wil je ook onderdeel van de oplossing zijn.

Veilig
Zowel binnen als buiten deze splinternieuwe EX90 is een onzichtbaar veiligheidsschild ontworpen. De bestuurder, de overige inzittenden en ook de andere verkeersdeelnemers worden voortaan beschermd door sensoren in de auto, zoals camera’s, radar en lidar. Lidar is een radar met laserlicht; het monitort de weg voor de auto, dag en nacht, en kan grote en kleine objecten op honderden meters afstand detecteren. Maar ook in de auto wordt meegekeken – camera’s letten bijvoorbeeld op de oogbeweging van de bestuurder. De technologie begrijpt wanneer de bestuurder afgeleid, vermoeid of op een andere manier onoplettend is – beter dan ooit mogelijk was in een Volvo. Geen van deze sensoren kan vermoeid raken, in tegenstelling tot de bestuurder zelf… Bij gevaar zal het systeem waarschuwingen afgeven. Eerst subtiel en daarna wat indringender. Zonder reactie kan de EX90 dan autonoom tot stilstand komen en zelfstandig hulp inroepen. Alle veiligheidssystemen zijn verbonden met snelle computers aan boord van de auto, die op geheel eigen software draaien.

Volvo EX90
Volvo EX90

Niet lang geleden werd er veel gesproken over autonoom rijden. De weg op zonder toezicht. Er wordt veel mee getest, maar de resultaten verantwoorden nog niet dat we met z’n allen in een auto kunnen stappen, die ons – zonder dat we zelf sturen – naar onze bestemming brengt. Overheden staan deze techniek daarom ook nog niet toe op de openbare weg. De hardware van de Volvo EX90, met onder andere zijn geavanceerde lidar, kán al autonoom en zonder toezicht rijden – alleen de software is er nog niet op toegerust. Maar met een simpele software-update is Volvo ook helemaal klaar voor deze toekomst. En niet alleen de Volvo EX90: de techniek die in dit model wordt geïntroduceerd, zal ook zijn weg vinden naar de updates van de andere modellen, zodat ook die hiervan kunnen profiteren.

voor wie al blij is om zijn eigen naam te zien op een paal van p1 op schiphol bij een vooruit geboekte parkeerbeurt, voelt dit als een warm welkom.

Natuurlijk wordt de Volvo EX90 volledig elektrisch aangedreven. In de auto ligt maar liefst een 111 kW-batterij die geschikt is voor 250 kW-snelladen, waarmee de batterij in dertig minuten van 10 tot 80 procent is op te laden. Met een volle batterij zou deze auto, in een optimaal scenario, zeshonderd kilometer ver kunnen rijden. Deze batterij is ook geschikt om als portable krachtvoorziening te fungeren: je stopt er niet alleen elektriciteit in; je kunt het er ook weer aan onttrekken zodra je dit elders nodig hebt. Bijvoorbeeld voor een elektrische barbecue, geluidsinstallatie of grasmaaier.

Volvo EX90
Volvo EX90

Vezels en composiet
De Volvo EX90 is opgebouwd uit veel duurzaam verkregen materialen – het Zweedse merk doet er alles aan om in 2040 een volledig circulair en klimaatneutraal bedrijf te zijn. Zo heeft Volvo zich als eerste autofabrikant aangesloten bij SteelZero: een initiatief dat de vraag naar fossielvrij staal wil vergroten en koolstofneutraliteit in de staalindustrie wil versnellen. De banden worden dan gemaakt van gerecycled materiaal en de stoelen en het stuurwiel worden gemaakt van uit cellulose gewonnen Tencel-vezels, verantwoord Zweeds wol en uit Nordico: een zacht materiaal van biologische, gerecyclede ingrediënten uit duurzame bossen in Zweden en Finland. Dat zorgt voor een CO2-voetafdruk die 74 procent kleiner is dan die van leder. Opbergvakken en bumpers waren voorheen helemaal van kunststof maar zijn nu van vlascomposiet, dat bestaat uit onder andere lijnzaadvezels. Hierdoor is minder plastic nodig.

Volvo EX90
Volvo EX90

Persoonlijk
Zelfs al zit de bestuurder in zijn eentje in de auto, toch is hij nooit alleen. Dat komt door het infotainmentsysteem met Google-functionaliteiten op een 14,5-inch touchscreen. Muziek komt uit het Bowers & Wilkins-audiosysteem met Dolby Atmos. Speakers zitten onder andere in de hoofdsteunen van de auto verstopt, voor een fijne geluidservaring. Dit geldt dan voor alle zeven inzittenden – jawel: deze bolide biedt standaard plaats aan zeven personen. Om die auto in te komen, is overigens geen sleutel meer nodig: een smartphone voldoet om de Volvo EX90 te ontgrendelen, waarna een persoonlijke welkomstsequentie start en het persoonlijke profiel van de bestuurder wordt geladen. Voor wie al blij is om zijn eigen naam te zien op een display bij P1 op Schiphol na een vooruit geboekte parkeerbeurt, voelt dit natuurlijk als een warm welkom.

De Volvo EX90 zal naar verwachting dit najaar voor het eerst op de Nederlandse wegen te zien zijn.

Meer info: volvocars.com.

Volvo EX90
Volvo EX90
Powered by Labrador CMS