Groter dan ooit!

Winq tipt Holland Festival 2023

Kunstenaars creëren alternatieve werelden

Leestijd: < 1 min

In juni vindt traditioneel het Holland Festival plaats. Dit jaar is het, met ruim 200 voorstellingen op 20 plekken, groter dan ooit. Er is nieuw werk te zien van associate artist Anohni en tal van andere kunstenaars die alternatieve werelden creëren, kritisch kijken naar de maatschappij en grensverleggend werk maken.

Het derde geslacht

Lemniskata van Lukas Avendaño

Voor een grootschalig danswerk verwelkomt kunstenaar Lukas Avendaño zijn publiek met grote frames met touwen erin, een pre-koloniaal instrumentarium en een krachtige choreografie van een indrukwekkende groep dansers. Veertien maar liefst (en één acteur) – samen presenteren zij ‘de oorsprong van het leven’. Maar dan wel op basis van vrouwelijke symboliek uit de Mexicaanse cultuur. Er is een slang (verbeelding van de oneindigheid) en een eerbetoon aan zowel vrouwelijkheid en de queer muxe-gemeenschap in Mexico. Muxes zijn ‘het derde geslacht’ – een complex maatschappelijk fenomeen in de Zapoteekse cultuur. Avendaño creëert een bespiegeling over deze muxe-gemeenschap, hun seksualiteit en hun erotiek. Met Lemniskata vraagt hij aandacht voor het stigma van de muxe-gemeenschap

ITA Rabozaal: 12 t/m 14 juni.

Foto uit voorstelling Lemniskata.
Lemniskata. Beeld: Jaime Martin.

Nachtdiva's

Prophétique – on est déjà né.es (‘Wij zijn al geboren’) van  Nadia Beugré

Dit nieuwe werk baseerde Nadia Beugré op het leven en het werk van de trans gemeenschap die ze ontmoette in Abidjan (Ivoorkust). In een patriarchale maatschappij die doet alsof ze hen niet ziet, navigeert deze creatieve groep met felle onafhankelijkheid tussen genders. Overdag zijn ze kappers; ’s nachts dansdiva’s. Hun leven speelt zich deels af in het openbaar en deels ondergronds. Ze schakelen soepel van de ene naar de andere realiteit en creëren hun eigen dansen die, vermengd met dansstijlen als voguing en coupé décalé, de nachten van Abidjan tot leven brengen. Beugré onderzoekt in haar werk al langere tijd onderwerpen als gender en identiteit. Ze mag haar publiek graag uit zijn comfortzone halen door bijvoorbeeld perspectieven te kiezen die de verwachtingen tarten.

Fascatizaal 1: 16 t/m 18 juni. Meet the artist Nadia Beugré op 17 juni, na afloop van de voorstelling.

Beeld uit Prophétique
Prophétique. Beeld: David Kadoule.

Geile dionysus

The Bacchae door Elli Papakonstantinou, Ariah Lester, ODC Ensemble

Stel je voor: De Bacchanten van Euripides maar dan als muzikale, queer versie. Waarin Dionysus iedere vorm van verlangen van harte aanmoedigt. Dat is wat Elli Papakonstantinou ons belooft. We beginnen in een politiek correcte wereld met verstikkende genderlabels. Maar er dreigt gevaar! De meteoriet Dionysus zal naar verwachting op de aarde botsen en deze vernietigen! Maar op het moment van impact, vernietigt hij ons niet, maar roept hij ons op om onze diepste verlangens te vervullen. Voor de makers van The Bacchae betekent ‘queer’: de mogelijkheid om op een geheel nieuwe, open manier naar de wereld te kijken. En dát doen ze, met deze Griekse tragedie in de Metaverse.

Het Muziekgebouw – grote zaal: 10 en 11 juni.

Fragment uit The Bacchae
The Bacchae. Beeld: Alex Kat.

Niet bang zijn voor exorcisme

Exótica door Amanda Piña, nadaproductions

Amanda Piña is een Mexicaans-Chileense choreograaf, danseres en cultureel werker. In haar werk houdt zij zich bezig met de dekolonisatie van de kunst, met de nadruk op de politieke en sociale kracht van (lichamelijke) beweging. In Exótica blaast Piña nieuw leven in het werk van dansers en choreografen. Ze creëert een uitbundig ritueel waarmee ze aansluiting zoekt bij het erfgoed van haar voorouders; een soort seance, waarbij dansers, ‘femmes’ en queer mensen van kleur uit het verleden en het heden het publiek uitdagen. Tijdens de performance vindt heropvoering, aanroeping, exorcisme en viering plaats.

ITA grote zaal: 6 en 7 juni 2023

Fragment uit Exótica
Exótica. Beeld: Amanda Piña.

Autopsie van de liefde

Brideshead Revisited door De Warme Winkel

Na Lady Chatterley’s Lover brengt De Warme Winkel opnieuw een Engelse literatuurklassieker op de planken. Florian Myjer maakt samen met Abke Haring een eenentwintigste-eeuwse versie van Brideshead Revisited. Het (stiekem) autobiografische verhaal van Evelyn Waugh uit 1945 verhaalt over Charles Ryder, die als jonge student aan het Oxford van begin twintigste-eeuw in de ban raakt van de aristocratische familie Flyte. Een zwoele zomer lang laaft hij zich op het paradijselijke familielandgoed aan hun weelderige leven, waarbij hij verliefd wordt op zowel zoon Sebastian als dochter Julia Flyte. Maar met het einde van de zomer en de opkomst van het fascisme dient het volwassen leven zich aan. Wat de opmaat leek voor een radicaal eerlijk en vrijzinnig leven, blijkt het begin van een uitzichtloos en cynisch bestaan. De Warme Winkel gebruikt Brideshead Revisited als vehikel voor een autopsie van de liefde en een ontvouwing van onze (seksuele) identiteit.

De Sloot, rhôneweg 6-8, 1043 AH Amsterdam: 5 juni 2023 t/m 1 juli 2023. Er is voorafgaand de mogelijkheid om aan te schuiven bij een (vegan) theaterdiner.

Fragement uit Brideshead Revisited
Brideshead Revisited. Beeld: Lonneke van der Palen.

Associate artist Anohni

Een deel van het programma is tot stand gekomen in samenwerking met associate artist Anohni. Haar werk bestaat uit muziek, performance, beeldende kunst en activisme. Met haar eigen voorstellingen en haar bijdrage als associate artist vraagt ze aandacht voor onderwerpen als kwetsbaarheid, de vernietiging van de natuur en de urgentie om een nieuwe visie op de samenleving te formuleren. Ze omarmt een verscheidenheid aan identiteiten en levensstijlen en komt op voor iedereen die wordt uitgesloten, gemarginaliseerd en uitgebuit door de westerse, kapitalistische samenleving. In haar werk staat één vraag centraal: wat is er écht aan de hand?

Holland Festival vindt plaats van 1 juni tot en met 1 juli 2023. Kijk op hollandfestival.nl voor meer informatie.

Powered by Labrador CMS