Ma’MaQueen ontwerpt krachtige Pride Month-tas voor Batavia Stad Fashion Outlet

“Het is belangrijk ook mensen buiten onze community te bereiken”

Leestijd: < 1 min

Dragqueen en modeontwerper Ma’MaQueen ontwierp in samenwerking met Batavia Stad Fashion Outlet een limited edition tas met daarop een boodschap voor iedereen: “Nothing in nature blooms all year, except for the queer.” Wij spraken haar en Olivier van Veen, marketingdirecteur van Batavia Stad, over de campagne.

Olivier, wat kun je ons vertellen over dit initiatief?
“Deze campagne is onderdeel van een Europees initiatief van alle VIA Outlets centers [het moederbedrijf van Batavia Stad – red]. In de negen landen waar we zijn vertegenwoordigd, worden tassen ontworpen door artiesten vanuit de lhbtiq+ community. We hebben gezocht naar een mooie manier om lokale community’s hun eigen boodschap te laten uitdragen. Het gaat er namelijk niet om wat wij belangrijk vinden, maar wat zíj́ belangrijk vinden. In de maand juni worden de negen tassen tentoongesteld in al onze Fashion Outlets. De opbrengsten gaan volledig naar ILGA Europa, een organisatie die zich inzet voor de belangen van Europese lhbtiq+ personen.”

Welke landen en artiesten doen er mee?
“Nederland, Zwitserland, Duitsland, Spanje, Portugal, Polen, Tsjechië, Noorwegen en Zweden. We hebben een mooie mix van designers, kunstenaars en illustrators gevonden die ieder hun eigen verhaal vertellen met hun ontwerp.”

“De vrijheid die we in Pride Month krijgen, hebben we het hele jaar door nodig”

Zit de campagne anders in elkaar in landen als Polen of Tsjechië, waar het niet goed gesteld is met de acceptatie van de regenbooggemeenschap?
“De campagne wordt overal op dezelfde manier ingevuld en de tassen worden overal tentoongesteld bij de ingang. We maken geen onderscheid, ook niet in Tsjechië of Polen. Het draagvlak is in die landen misschien minder, maar we gaan ons niet anders voordoen. Dit is waar we voor staan.”

Welke impact wil Batavia Stad hebben?
“Als je kijkt naar wat er gebeurt in de wereld – zoals afgelopen week met de strenge anti-lhbti-wet die werd aangenomen in Oeganda – dan blijkt hoe belangrijk het is om deze boodschap te blijven uitdragen. We moeten er ook niet van uitgaan dat het in landen zoals Nederland, of landen waar de acceptatie en tolerantie verder gevorderd is, niet meer nodig is. De vrijheid staat overal onder druk staat. Ik denk dat juni, de internationale Pride Month, een prachtige periode is om hier aandacht voor te vragen.”

Ma’MaQueen, als boegbeeld van Nederland in deze campagne, wat is het verhaal achter jouw design?
“Over het concept hoefde ik niet lang na te denken: ik wist meteen dat ik iets wilde doen met de Progress Pride Flag, omdat ik trots ben op die vlag. Ik zeg altijd tegen mensen, nothing in nature blooms all year, except for the queer. Juist wanneer wij het als community zwaar hebben, is er altijd zoveel kracht en familiegevoel, waardoor we altijd in bloei staan. De vrijheid die we in Pride Month krijgen, hebben we het hele jaar door nodig en ik maak me daar hard voor.”

De Pride-tas ontworpen door Ma'MaQueen
De door Ma'MaQueen ontworpen Pride Month-tas.

Hoe ontstond de samenwerking met Batavia Stad?
“Onverwachte samenwerkingen ga ik graag aan. Ik denk dat het belangrijk is om ook mensen buiten onze eigen community te bereiken, het gesprek op gang te houden en hen erbij te betrekken. Ik doe ontzettend veel voor verschillende Prides en dat doe ik met heel veel liefde, maar het is toch een beetje preaching to the choir. Als we een grote groep kunnen bereiken die de rest van het jaar misschien niet zo stilstaat bij de queer community, dan werk ik daar met heel veel liefde aan mee. Als we als community het gevoel krijgen dat we bewegingsvrijheid dreigen te verliezen, dan moeten we er juist voor zorgen dat we die vergroten. We moeten in contact blijven met mensen die onze verhalen niet als normaal ervaren. Zodat ze zien: o, jij bent eigenlijk gewoon een mens. Dat is het. Hoe meer zichtbaarheid, hoe beter.”

Olivier, vanaf wanneer zijn de tassen te koop in Batavia Stad?
“De officiële lancering van de campagne is op 6 juni, maar wij pakken groots uit op zaterdag 10 juni. Wat we precies gaan doen, is nog een verrassing. Uiteraard is Ma’MaQueen aanwezig om tassen te signeren en bezoekers te ontmoeten. De door haar ontworpen tas is verkrijgbaar zo lang de voorraad strekt, ook online. Op die manier blijven de verhalen zichtbaar in alle centra, ook wanneer Pride Month weer voorbij is.”

Ga voor meer informatie en om de tas te bestellen naar bataviastad.nl en steun Ma’MaQueen in haar strijd voor een mooie, liefdevolle en inclusieve wereld via instagram.com/iammamaqueen. Daarnaast verloten we drie gesigneerde tassen onder de Winq-lezers! Kans maken? Vul het formulier hieronder in.

Powered by Labrador CMS