Bekijk #uncut, een voorstelling over de stem van een trans vrouw
Nederlands Kamerkoor toert door het land met #uncut
Hoe is het om als trans vrouw je stem te verliezen en opnieuw terug te vinden? Vivian was vroeger gevangen in het lichaam van een jongen. Na haar transitie ging ze op zoek naar haar nieuwe stem. Die zoektocht staat centraal in de muziektheatervoorstelling #uncut, waarmee het Nederlands Kamerkoor door het landt toert.
Vivian was vroeger gevangen in het lichaam van een jongen. Dit is háár verhaal. Uncut, onversneden. En ja, dat is de vraag die haar het meest wordt gesteld.
Moedige transitie
De confronterende én poëtische voorstelling #uncut vertelt het verhaal van Vivian, trans vrouw of gewoon vrouw. Wie mag het zeggen? Ze kijkt terug op een transitie die niet alleen moedig was, maar ook nieuwe vragen oproept.
Na een langdurig traject van psychologisch onderzoek en medische ingrepen is zij nu wie zij wilde zijn. Toch? Maar wat aan te vangen met haar verleden? Wat te doen met de oude foto's? Wie was ze toen, en wie is ze nu?
In een collage van flashbacks, afgezet tegen het hier en nu, dendert Vivian door de emotionele achtbaan van voor en na haar beslissing, die geen beslissing was. Geen beslissing kon zijn. Omdat het was zoals het was zoals het is zoals het moet zijn.
Semi-autobiografische voorstelling
De ervaringen van de componiste zelf – Renske Vrolijk – vormden het vertrekpunt voor deze semi-autobiografische muziektheatervoorstelling. Met veel passie zong Renske in een kinderkoor, totdat haar stem veranderde. Een confrontatie die haar direct duidelijk maakte dat de stem onlosmakelijk verbonden is met identiteit.
Ze nodigde het Nederlands Kamerkoor, dat ze al vanaf haar jeugd bewondert, uit om het verhaal samen te delen met de wereld. Renske: “#uncut gaat over zingen, over de stem, over mijn stem die ik kwijtraakte en opnieuw moest vinden. Dit verhaal gaat over mijn zoektocht naar en de groei in een nieuwe bestaansvorm.”
Onweerstaanbaar en weerbarstig
Renskes muzikale taal is onweerstaanbaar en weerbarstig, en wordt uitgevoerd door twee van de hipste(r) ensembles van de Lage Landen: het ronkende ORBI en saxofoonkwartet BL!NDMAN [sax].
Onder leiding van Krista Audere zingt en speelt het Nederlands Kamerkoor de familie, de oordelende en veroordelende massa, de sensatiezoekers, en het team van dokters in een voorstelling die bij voorbaat al spraakmakend is.
Drie solisten, mezzosopraan Eline Welle, tenor William Knight en een kind uit de solistenklas van de Nationale Koren, zingen de verschillende manifestaties van Vivian. De foto’s en video’s van beeldend kunstenaar SMITH, die in zijn werk het concept van gender verkent, zijn geselecteerd en live gemonteerd door videokunstenaar Lise Bruyneel.
The Transketeers
Het verhaal van Vivian is slechts één van de vele verhalen die bestaan over trans personen. Het Nederlands Kamerkoor werkt daarom voor deze productie samen met The Transketeers, drie trans mannen die zich specialiseren in audiovisuele producties en educatieve projecten.
Zij maken videoportretten en interviews rondom genderdiversiteit en de menselijke stem, die in aanloop naar de voorstelling online gepubliceerd worden en bij de voorstellingen gepresenteerd worden aan het publiek.
Credits
Nederlands Kamerkoor, BL!NDMAN [sax], ORBI, Krista Audere (dirigent), Eline Welle (mezzosopraan), William Knight (tenor), Amélie, Irene, Syl Vivian – wisselende bezetting (solistenklas Nationale Koren). Idee en compositie: Renske Vrolijk, concept, libretto en muziekdramaturgie: Annechien Koerselman, libretto: Wendela de Vos, visuals: SMITH, Lise Bruyneel, mise-en-espace: Tido Visser. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt met steun van Fonds Podiumkunsten, Fonds 21 en VSB Fonds.
Speellijst
di 24 mei: De Doelen, Rotterdam (tijdens festival O.), wo 25 mei: Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam, za 28 mei: Amare, Den Haag, zo 29 mei: Muziekcentrum, Enschede, vr 3 jun: De Vereeniging, Nijmegen, zo 5 jun: Stadsschouwburg Utrecht
Kijk voor meer informatie over #uncut en tickets op de website van het Nederlands Kamerkoor.