Check je kiwi's

Check je kiwi’s: Zespri en Stichting Zaadbalkanker humoristische campagne

“Ben jij besties met je testies?”

Leestijd: 3 min

Zaadbalkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij Nederlandse mannen tussen de 18 en 35 jaar. Om hier aandacht voor te vragen is er nu een gedurfde, humoristische campagne die begint bij zelfonderzoek, in samenwerking met Zespri. Dit doen ze via Checkjekiwis.nl en met de vraag: “Ben jij besties met je testies?”

Stichting Zaadbalkanker, de organisatie die zich inzet voor bewustwording en secundaire preventie van zaadbalkanker, kondigt een nieuw initiatief aan om de gevolgen van groei van zaadbalkanker onder jonge mannen (18-35 jaar) aan te pakken. Een gedurfde bewustwordingscampagne heeft als doel om de vroege opsporing te verbeteren door middel van regelmatig zelfonderzoek en educatie.

humor en kiwi's

De Stichting werkt hiervoor samen met Zespri™, een van de grootste fruitmerken van de wereld, en gebruikt humor en kiwi's om open communicatie te stimuleren. Beide partijen roepen Nederlanders op om zich aan te sluiten via checkjekiwis.nl en de boodschap verder te verspreiden.

Zaadbalkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij jonge Nederlandse mannen tussen de 18 en 35 jaar en vormt een aanzienlijke last voor de nog jonge mannen die zich in de opbouwfase van hun relatie, werk en school bevinden. Alarmerend is dat een late diagnose een vaak leidt tot grotere gevolgen op latere leeftijd als gevolg van de uitgebreidere behandeling. Studies tonen aan dat wanneer zaadbalkanker in een vroeg stadium wordt ontdekt, de 5-jaarsoverleving meer dan 95% is. Dit percentage daalt echter aanzienlijk wanneer de kanker zich naar andere delen van het lichaam heeft verspreid.

maatschappelijke taboes 

“Maatschappelijke taboes, ongemak en schaamte weerhouden Nederlandse mannen om over de gezondheid van hun ballen te praten, waardoor vroege opsporing van zaadbalkanker wordt belemmerd”, aldus directeur Ivo Struik van Stichting Zaadbalkanker. "Daarom hebben we samen met Zespri™ een campagne ontwikkeld die anders is dan alles wat er eerder is gedaan. We omarmen een speelse aanpak om deze barrières te doorbreken en jonge mannen in staat te stellen om hun gezondheid letterlijk in eigen hand te houden."

De campagne richt zich op drie belangrijke acties voor jonge mannen:

· Zelfonderzoek: Een eenvoudige en effectieve methode om potentiële afwijkingen te detecteren.

· Weet wat ‘normaal’ is: Het ‘leren kennen’ van je eigen ballen is cruciaal voor het identificeren van veranderingen.

· Snel handelen: Snel een afspraak bij de huisarts maken is essentieel voor tijdige diagnose en behandeling.

grappig maar ook serieus 

"Onderzoek heeft aangetoond dat humor het beste werkt als we mannen eindelijk willen overtuigen om over hun gezondheid te praten. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, helpt humor om een veilige omgeving te creëren waarbinnen mannen kunnen praten," concludeert Ivo van Stichting Zaadbalkanker. 

"Daarom hebben we advertenties gemaakt die zowel grappig als serieus zijn, om daarmee gesprekken over dit onderwerp te stimuleren. We gebruiken bungelende kiwi's om het gesprek te openen en te laten zien hoe je het beste je ballen kunt controleren. We roepen alle jonge mannen in Nederland op om checkjekiwis.nl of onze social media-kanalen te bezoeken voor meer informatie over zaadbalkanker en hoe je een zelfonderzoek kunt uitvoeren."

gratis pin 

Om het werk van de Stichting bij het vergroten van het bewustzijn en het verstrekken van middelen voor vroege opsporing verder te ondersteunen, is het mogelijk om rechtstreeks te doneren via de campagnepagina checkjekiwis.nl. Iedereen die doneert, ontvangt gratis een pin met de campagneafbeelding van twee kiwi's en de tekst 'Ik ben besties met mijn testies' Door deze te dragen, herinner je anderen aan het belang van zelfcontrole.

Nele Moorthamers, Head of Marketing ENA bij Zespri™, stelt: "Bij Zespri™ is het ons doel om mensen te laten floreren via al het goede dat de kiwi biedt. We streven ernaar een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl en een katalysator voor positieve verandering te zijn. Onze telers zeggen vaak dat het leven een cirkel is: ‘je doet goede dingen voor mensen, en het komt op andere manieren terug’.”

gezondheid is prioriteit 

Moorthamers vervolgt: “Daarom zetten we ons volledig in voor de gezondheid van mannen, met name op preventie en vroege diagnose van zaadbalkanker. We streven ernaar een verschil te maken: niet alleen door bewustzijn te vergroten, maar ook door mannen actief aan te moedigen om van hun gezondheid een prioriteit te maken, vrij van stigma of sociale barrières. We zijn er trots op samen te werken met Stichting Zaadbalkanker, wiens expertise van onschatbare waarde is bij het bereiken van dit belangrijke doel."

Powered by Labrador CMS