Met regenboogadvertenties
Coca-Cola adverteert voor gelijkheid in Zwitserland
Zwitserland stemt deze week voor of tegen een initiatief om gays, lesbiennes en biseksuelen te beschermen tegen discriminatie. Coca-Cola heeft in alle grote kranten advertentieruimte ingekocht om te laten zien waar de frisdrankgigant voor staat: gelijkheid.
Op 9 februari brengt Zwitserland een initiatief in stemming die de anti-discriminatiewetgeving verder uitbreidt. Op dit moment is er nog geen bescherming van mensen op grond van hun seksuele oriëntatie.
Zo mogen koppels van hetzelfde geslacht niet met elkaar trouwen, geen kinderen adopteren en mogen lesbische stellen geen gebruik maken van vruchtbaarheidsbehandelingen.
Kleuren van de regenboog
65% van de Zwitsers is voor uitbreiding van de anti-discriminatiewetgeving. Hier heeft Coca-Cola zich nu bij aangesloten. De frisdrankgigant heeft advertentieruimte ingekocht op de voorpagina’s van de grootste kranten van Zwitserland. De advertentie is opgemaakt in de kleuren van de regenboog, met daar overheen een tekst in de vorm van een aantal colaflessen.
Hierop is te lezen: “Veel Zwitsers genieten van Coca-Cola, ongeacht leeftijd, geslacht, huidskleur, religie of seksuele oriëntatie. Het merendeel van de inwoners van het kleine Zwitserland is solidair met elkaar en toont begrip voor elkaar. Wij willen ons steentje bijdragen om mensen bij elkaar te brengen. Daarom pleiten wij voor een kleurrijke samenleving zonder discriminatie.”
Verboden
Niet iedereen kan de oproep van Coca-Cola waarderen. David Trachsel van de rechtse Zwitserse Volkspartij vindt dat Coca-Cola geen recht van spreken heeft omdat ze ook zaken doen in landen waar homoseksualiteit verboden is.
Bron: LGBT Nation