winq ♥︎ nespresso
“Dat is het mooie van koffie: het brengt mensen samen”
6 vragen aan Kika Buhrmann van Nespresso
Bij Nespresso willen ze diversiteit en inclusie bevorderen, en koffie is een manier om te verbinden. Kika Buhrmann is CEO bij Nespresso en vertelt in een interview met Winq over de betrokkenheid van het merk met verschillende communities en haar visie op Pride. “Dat is het mooie van koffie: het brengt mensen samen.”
Je hebt een tijdlang in de VS gewoond. Lopen ze daar voor of achter op het gebied van diversiteit en inclusie, en heb je enkele voorbeelden van wat je daar zelf hebt gedaan of meegemaakt op dit gebied?
“In de VS lopen ze erg voor op dit gebied. Ze leggen bewuster de focus op deze onderwerpen, ook omdat de maatschappelijke verschillen daar veel groter zijn dan hier in Nederland. In Amerika, heb ik echt geleerd om uit mijn comfort zone te stappen en het gesprek actief op te zoeken met mensen die verder van mij afstaan.
Om door die complexiteit te navigeren en te kijken welke rol Nespresso kan innemen in een maatschappij met zoveel sociale onrust maar ook waar je echt het verschil kan maken. Zo hebben we binnen Nespresso bijvoorbeeld tien Employee Recource Groups (ERG) opgericht, die elk een andere community vertegenwoordigen. Ik werd gevraagd om Sponsor te zijn van onze Black@Nespresso ERG.
Juist vanwege het verschil tussen hen en mij, juist om die brug te slaan. Dit was uitdagend maar ontzettend leerzaam. ‘Getting comfortable with the uncomfortable’ en daar je kracht uit te halen om te kunnen verbinden is wat ik met me meeneem naar Nederland.”
Wat kan een merk als Nespresso betekenen voor het bevorderen van diversiteit en inclusie?
“Vanuit mijn perspectief kan Nespresso veel betekenen om dit te bevorderen. Koffie is een manier om te verbinden, om te connecten met jezelf of juist met anderen. Dit vind ik juist zo mooi aan koffie, het brengt mensen samen. Ik heb grote ambities op dit gebied voor Nederland, als het aankomt op het maken van sociaal-maatschappelijke impact.
In de VS hebben we diverse lange termijn partnerships opgezet met lokale NGO’s die onze betrokkenheid met lokale communities delen. Een mooi voorbeeld van een initiatief uit de VS is Thrive Scholars. Zij begeleiden gedurende zes jaar talentvolle studenten uit achterstandsgemeenschappen om toegelaten te worden op topuniversiteiten en zo op een betekenisvolle loopbaan kans te maken.”
Wat vind je zelf goede voorbeelden van inhakers op Pride?
“Wanneer het aankomt op inhakers vind ik het vooral belangrijk dat bedrijven dit niet doen als een ‘tick in the box’ of een eenmalige social media post. Het moet wat mij betreft echt onderdeel zijn van je bedrijfsvoering en cultuur. Dit begint binnen je eigen organisatie en de omgeving die je voor je eigen mensen creëert. En vanuit daar kun je het op een authentieke manier naar buiten brengen.
Samen zetten we ons in om door middel van onze Nespresso koffie een positieve impact te generen. In de VS hebben we nog een samenwerking waar ik trots op ben, met Ali Forney Center. Zij hebben als doel om dakloze lhbtq+ jongeren op te vangen en ze support te geven, zodat ze weer zelfstandig verder kunnen leven.
Zo creëerden we samen met artist Justin Teodoro een muurschildering in New York en een limited edition collectie van koffiemokken met als hoofdelementen, ‘het creëren van een thuis’, ‘family’ en ‘onvoorwaardelijke liefde’. Op deze manier konden we een steentje bijdragen en aandacht vragen voor deze bijzondere community, die symbool staat voor een meer gastvrije wereld, gevuld met liefde.”
Er is sinds enige tijd een flagship boutique in Amsterdam. Wat kun je daarover vertellen?
“Onze Nespresso boutiques spelen een essentiële rol als het gaat om verbinding. Deze boutique is meer dan een winkel voor productverkoop, het is echt een plek waar je bewust naar toe gaat om Nespresso op een persoonlijke wijze te beleven. Zo kun je zelf met de machines spelen, je favoriete recepten ontdekken en ervaren wat er het beste bij jou als persoon past.
Binnen deze nieuwe winkelbeleving, laten we ook de link tussen koffie en kunst zien. Onze visie ‘Cultivating Coffee as an Art’ is zichtbaar in alle touchpoints. Denk aan de keuzes die gemaakt zijn voor stijlvol en duurzaam meubilair en bijvoorbeeld het laten zien van Nederlandse kunst in samenwerking met het merk Pantone, in natuurlijke, aardse tinten.”
Nespresso zet zich in voor duurzaamheid. Met steun aan koffieboeren, maar ook door een recyclingprogramma. Heb je hier een aantal concrete voorbeelden van?
“Op dit moment werken we hard aan het verbeteren van ons recycleproces samen met verschillende afvalverwerkers. Aluminium is ontzettend mooi materiaal, dat de kwaliteit van onze koffie beschermt en daarnaast ook nog eens oneindig recyclebaar is.
Het recyclen van aluminium kost slechts 5 procent van de energie die nodig is om nieuw aluminium te produceren, maar om het te kunnen recyclen moeten de capsules wel bij ons terugkomen.
We moedigen dan ook alle Nespresso consumenten aan om gebruik te maken van ons gratis recycling programma, zodat we aluminium continu kunnen blijven hergebruiken en de circulaire economie bevorderen. We proberen het consumenten zo makkelijk mogelijk te maken.”
Wat doet Nespresso nog meer op dit gebied?
“Duurzaamheid zit echt in onze bedrijfsvoering. Koffie is een natuurproduct en om niet alleen nu, maar ook in de toekomst hoge kwaliteit koffie te verbouwen is het ontzettend belangrijk dat we samenwerken met de natuur en de lokale gemeenschappen in de gebieden waar onze koffieplantages zich bevinden.
In 2003 zijn we hier mee gestart en inmiddels werken we met 142.000 boeren wereldwijd samen, en kunnen we met onze partners lokale initiatieven opzetten om de productiviteit van de plantage en de toekomst van de boer veilig te stellen. Onze focus voor de komende jaren is gericht om de transitie naar regeneratieve landbouw te versnellen.
Daarnaast kijken we hoe we de koffieboeren kunnen begeleiden in verschillende fases die belangrijk voor ze zijn. Zo hebben we in samenwerking met de Colombiaanse regering een pensioenplan en gewassenverzekering opgezet. Deze voorbeelden zorgen ervoor dat boeren investeren in hun toekomst en meer zekerheid krijgen, zodat ze niet tot op hoge leeftijd hoeven te werken.”
Meer weten? Ga naar Nespresso.com!