De nieuwe Volvo EX30: compact en classy
Minimalisme ten voeten uit
Het is wel weer even wennen: Volvo die een echt compacte auto op de markt brengt. De EX30 is minimalisme ten voeten uit.
Een compacte Volvo, hoe bijzonder. Ja. Het zal nog lang in het collectieve geheugen blijven hangen, dat Volvo het merk is van de lange auto’s, met enorme laadbakken. Maar het Zweedse merk is allang zo veel meer. De XC60 en XC40 behoren tot de best verkochte SUV-modellen van ons land. Overigens wist het Zweedse concern ook al in de ‘stations-tijd’ de consument aangenaam te verrassen met een compacter model. Autokenners glimlachen nog steeds bij de gedachte aan de V40 of beter nog: de C30, die in 2006 het levenslicht zag. Nu is er een moderner neefje verschenen, met bijna dezelfde aanduiding: de EX30.
Waarom brengt Volvo nu opeens deze auto op de markt? Waar de wereld tegenwoordig vooral behoefte aan heeft, is een betaalbaar, mooi stekkermodel. Volvo slaat met de EX30 de spijker op de kop. Deze auto lijkt de nieuwe wereld te vertegenwoordigen, waar we allemaal op hopen. Mooi, prachtig gestroomlijnd en alles erop gericht om mens en natuur een zo prettig mogelijk leven te bieden. Het design van de EX30 is een lust voor het oog. Wars van hinderlijke frutsels. Maar niet saai, door net die opvallende details zoals het Thor-hamermotief in de verlichting vóór. Verder ademt de auto vooral het ultieme niets uit. Rust. Minimalisme ten top. Ja, en dat is heel knap, de EX30 oogt toch heel herkenbaar als een Volvo.
Hoe ziet de binnenkant eruit? Denk aan een autorit over een meanderende weg door groene bossen, waartussen af en toe een zilverwit meer het licht weerkaatst van de midzomerzon. Het is niet moeilijk de poëzie van zo’n landschap, noem het gerust Zweeds, te voelen als je achter het stuur zit. Binnen oogt het warm, gewoon goed. Wederom viert minimalisme hoogtij. Er is bijna nergens een knopje te bekennen. Nagenoeg al de bediening bevindt zich in het middendeel. Achter het 12,3 inch beeldscherm schuilt Google-technologie. Over de gehele breedte onder de voorruit is een Harman Kardon-soundbar aangebracht. Ook opvallend zijn de subtiel weggewerkte opbergvakjes, die openschuiven na een lichte druk op de desbetreffende knopjes.
het is niet moeilijk de poëzie van een zweeds landschap te voelen als je achter het stuur zit.
Mis ik nu niet een typisch Volvo-onderwerp? Veiligheid? Ja, een koe geeft melk. Ja, ook deze Volvo-telg biedt extreem veel veiligheid. Het zou heel raar zijn als deze EX30 niet propvol ingebouwde beschermengeltjes zit. Meest opvallende uit de lange lijst van veiligheidssystemen is de functionaliteit die de bestuurder waarschuwt voor passerende fietsers bij het openen van het portier. Nog een noviteit: de nieuwste generatie Park Pilot Assistfunctie, die parkeren zelfs in de meest krappe ruimtes, makkelijker maakt dan het koken van een ei. En ook aan duurzaamheid wordt gedacht: ook in deze auto is geen leder te vinden en zijn de gebruikte materialen – waar het kan – gerecyceld.
Deze Volvo is toch helemaal elektrisch? Klopt. Dat geldt overigens nu al voor een op de drie Europese Volvo-registraties en dat zal met de komst van deze EX30 alleen maar meer worden. Het nieuwe model biedt drie varianten: allereerst de Volvo EX30 Single Motor (272 pk), die een accupakket oplevert met een actieradius van 344 kilometer. Daarnaast is er de Single Motor Extended Range. Deze biedt dezelfde elektromotor maar met een beduidend grotere actieradius: tot 480 kilometer. Het topmodel is de Twin Motor Performance. Heel bijzonder: de twee elektromotoren (428 pk, actieradius tot 460 km) zorgen voor een sprint van 0-100 kilometer in 3,6 seconden. Zo snel schoot een Volvo-model nog nooit uit de startblokken. Maar zoals elke Volvo, is ook de EX30 tot maximaal 180 kilometer begrensd. Veiligheid voor alles. Het is en blijft tenslotte Volvo, hè?
De Volvo EX30 is verkrijgbaar vanaf 36.795 euro.