Duizendpoot in de dans

“De virtuositeit en perfectie in de dans kent vele gezichten”

Een interview Samuel Wuersten, aanjager van alle dansdisciplines

Gepubliceerd
Leestijd: < 1 min

Overal ter wereld zijn de voetstappen van Samuel Wuersten te vinden. Hij is aanjager van alle dansdisciplines, maar ook om het ontspoorde onderwijs weer op de rails te krijgen, kun je hem bellen.

Samuel Wuersten (61) is directeur van het Holland Dance Festival en woont samen met zijn man Nikk op een van de mooiste plekjes van Rotterdam. Af en toe worden ze vergezeld door Nikks zoon die door een vrouwenkoppel wordt opgevoed. In hun serene enclave zou je willen vergeten dat er buiten allemaal bedreigingen zijn: oorlog, pandemie en een ineenstortend klimaat. Wuersten weigert om alleen de gruwelen te zien maar dwingt zich om verder te kijken. Op zoek naar de bloemen achter de bommen.

Samuel Wuersten
Samuel Wuersten.

Jij hebt een manier gevonden om met het ingewikkelde leven om te gaan.
“Als alles om je heen ingewikkeld wordt, is het broodnodig dat mensen op een positieve manier geraakt worden. Inspiratie krijgen. Positiviteit is in alle hoeken en gaten te vinden. We zijn murw geworden van alle negativiteit – die is overigens wel terecht hoor, want de problemen zijn ook groot – maar soms is het gewoon niet meer te doen, al dat depressieve nieuws. Laatst was hier in Rotterdam het Zomercarnaval weer terug na afwezigheid door corona; mensen van allerlei kleuren en achtergronden die samen een feestje vieren – dat zien we veel te weinig. Dat soort inspiratie, op dagelijkse basis, zoek ik overal en ik kom het ook vaak tegen.”

Wuersten en zijn Holland Dance Festival gedijen goed bij een overload aan inspiratie. Die gebruiken zij het aanstaande dansseizoen om invulling te geven aan een talrijk aantal activiteiten. Want ondanks dat het Holland Dance Festival tweejaarlijks wordt gevierd en er pas weer in 2024 een groots festival op de agenda staat, hebben Wuersten en zijn troepen 2023 toch weer bomvol gepropt. HubClub van Introdans is bijvoorbeeld zo’n programma waar Holland Dance Festival aan mee gaat werken. HubClub is een dansprogramma over de kracht van diversiteit.

Waarom doe je mee aan HubClub?
“Wij zijn aanjagers van een inclusieve danswereld. Daarom dragen wij met een co-productie aan HubClub bij. Want mensen die willen dansen, moeten daar ook de kans toe krijgen. Naast een promotionele bijdrage, doen we ook een inhoudelijke bijdrage: een duet dat is gemaakt door Jordy Dik van Compagnie 21, waarvan één danser een lichamelijke beperking heeft. Aan een onderwerp als dit moet je niet te veel woorden vuil maken – je moet gewoon laten zien hoe natuurlijk zo’n dans kan zijn. Het publiek aarzelt soms weleens maar achteraf snappen de mensen eigenlijk altijd hoe mooi dit is. De virtuositeit en perfectie in de dans kent tenslotte vele gezichten. Die willen wij vanuit Holland Dance Festival graag allemaal laten zien.”

One of a Kind Holland Dance Festival
Met het avondvullende One of a Kind danst het Stuttgarter Ballett voor het eerst een werk van Kylián, waarbij het hele gezelschap betrokken is. Kylián maakte de avondvullende productie in 1998 voor het Nederlands Dans Theater.

De esthetiek van het perfecte ballet behoort Hans van Manen toe. Samen met Jiří Kylián, behoort hij tot de groten van ons land. Jullie zijn goed bevriend?
“Pas geleden hebben we hier thuis nog samen een hapje gegeten. We hebben weer zo gelachen, een avondje Hans is een warm bad. Onze wegen hebben zich al zó vaak gekruist. We hebben samen in Rusland gewerkt met de grote Diana Vishneva en voor het vijftigjarig bestaan van het Nederlands Dans Theater heb ik bijvoorbeeld het programma Van Manen /Kylián voor jonge dansers ontwikkeld. Ik geniet enorm van Hans’ kijk op de wereld. Hij kan iets wat heel ingewikkeld is, heel simpel maken. Dan zegt hij: ‘Hou toch op met je moderne dans. Het is gewoon dans. We zeggen toch ook niet: klassiek ballet? Het is gewoon dans!’. Soms gebeurt dat op spitzen en soms komt het uit een urban achtergrond. Hij breekt muren af die tussen de disciplines zouden bestaan en daarmee is hij een visionair.”

Acosta Danza
Acosta Danza. Foto: Johan Persson.

Net zo groots maar heel anders: Carlos Acosta.
“Eigenlijk zou Carlos Acosta met zijn Cubaanse dansers van Acosta Danza afgelopen winter naar ons festival komen, maar Covid gooide roet in het eten. Wij hebben hem toen wel uitgebreid kunnen interviewen. De komst van Acosta Danza hebben wij naar februari van volgend jaar kunnen verplaatsen. Carlos is in zijn hele loopbaan nog maar één keer in Nederland geweest. Hij is als het ware een blinde vlek van de Nederlandse danswereld. Fijn dat we nu met hem een inhaalslag kunnen uitvoeren – vier avonden in het Nieuwe Luxor in Rotterdam hebben we ingeruimd voor zijn dansgroep. Acosta is zó goed bezig; in Londen is hij nu een eigen pand aan het ontwikkelen waar zijn Cubaanse groep kan verblijven en ook zijn werk bij het Birmingham Royal Ballet – een goed en degelijk gezelschap – is erg indrukwekkend. Die mensen weten eigenlijk niet wat hen overkomt bij deze inspirerende leider: hij is de vulkaaneruptie die bij dat gezelschap is uitgebroken. En hij sleept iedereen mee, iedereen rent tien keer zo hard voor hem.”

“Als alles om je heen ingewikkeld wordt, is het broodnodig dat mensen op een positieve manier geraakt worden”

Wuersten is ook actief in het dansonderwijs. Zo heeft hij voor de Hogeschool voor de Kunst in Zürich acht jaar geleden de eerste opleiding voor moderne dans ontwikkeld en vier jaar later ook een opleiding voor choreografie en coaching & teaching van professionals. Daaraan geeft hij nog steeds leiding. In Nederland was hij twintig jaar verbonden aan Codarts Rotterdam [de Hogeschool voor de Kunsten – red.]. Daarnaast is hij twee jaar geleden gevraagd om de balletopleiding van Wenen bij te staan – zij raakten in zwaar weer door grensoverschrijdend gedrag. Geen me too-affaires maar wel problemen in de manier waarop je met jonge mensen om moet gaan. 

Grensoverschrijdend gedrag in de danswereld.
“Dansonderwijs is streng, maar als docent of verantwoordelijke mag je niet verblind worden door de enorme prestatiedruk. Jonge dansers moeten ook de kans krijgen zich als mens en kunstenaar te ontwikkelen. Het is belangrijk een creatieve en warme omgeving te creëren, waar weliswaar hard gewerkt wordt, maar waar de passie voor dans ook gevierd mag worden. Anders krijg je ongelukkige mensen met een uitzonderlijk danstalent en daar is niemand bij gebaat. In Wenen ben ik nu klaar met die klus maar net voor de zomer ‘ontplofte’ de balletopleiding van Zürich [een andere dan zijn eigen opleiding – red.] met dezelfde problemen. Met eindeloos veel vernietigende artikelen in de kranten. Vanaf augustus zit ik een team voor dat, net als in Wenen, die problemen gaat oplossen. Ik ga daar met veel enthousiasme naartoe, omdat ik wil dat het goed komt. Dansstudenten verdienen dat.”

HDF in The Grand
Holland Dance Festival in Sofitel Legend The Grand. Foto: Sjoerd Derine.

Het talent van Nederlandse dansstudenten is onder meer te bewonderen tijdens een diner in een luxehotel in Amsterdam. Een uitzonderlijke setting.
“In Rotterdam heb ik eens met Codarts een concept ontwikkeld voor het jaarlijkse kerstdiner van het bestuur van onze stad. Niet veel later maakte ik voor het eerst kennis met de Raadzaal in hotel The Grand in Amsterdam en ik wist meteen: dat moeten we hier ook gaan doen. Het concept heb ik toen tailormade voor The Grand gemaakt: gasten krijgen een luxediner en tegelijkertijd vindt er een aantal dans-optredens plaats. De mensen waarderen de nabijheid van de dansers. En de setting van die bijzondere zaal natuurlijk. Pure verwennerij. Vergis je niet: het ontmoeten van zulke jonge dansers is ongelooflijk inspirerend. Ze zijn moedig, hebben hun talent ontdekt en volgen hun droom door er hard voor te werken. Je hebt op jonge leeftijd echt veel focus nodig in een wereld waar afleiding en wispelturigheid de boventoon voeren.” 

www.holland-dance.com

Powered by Labrador CMS