De Volvo XC90 Plug-in hybrid: nu nóg mooier

Niet iedereen wil of kan elektrisch gaan rijden. Dan is een benzineauto met óók een elektromotor voor de kortere afstanden aan boord een prima alternatief. Volvo vernieuwt zijn XC90 Plug-in hybrid: die voorziet precies in deze wens.

Er is veel gaande in de elektrificatie van de auto-industrie. Waar andere vervuilende bedrijfstakken geen enkele wil tonen om de negatieve gevolgen van klimaatverandering terug te dringen, tuimelen de automerken over elkaar heen met steeds weer een nieuw, volledig elektrisch model. Nu weet iedereen dat de veranderingen die door maatschappelijke instituten, de politiek en het bedrijfsleven worden aangejaagd door veel mensen helemaal niet zo worden gewaardeerd. Waarom veranderen wat al gewaardeerd wordt, lijkt het credo.

nieuw aan de voorzijde: koplampen met de uitstraling van thors hamer.

Volvo presenteerde de EX90 – een volledig elektrische zevenzitter-SUV – en tekent daarmee de contouren van de toekomst uit. Een toekomst die overigens verrassend dichtbij is. Betekent dit dat de XC90 Plug-in hybrid, die naast een elektromotor ook nog gewoon over een 2.0-benzinemotor beschikt, tegen die tijd naar het Volvo-museum wordt verbannen? Nee. Sterker nog: de nog altijd populaire XC90 Plug-in hybrid is in Zweden flink onder handen genomen om bij te blijven bij de snelle veranderingen die Volvo nota bene zélf in zijn nieuwe modellen doorvoert. De nieuwe grille, die verticale spijlen inruilt voor diagonale lijnen, is de meest opvallende verandering. Ook aan de voorzijde: de nieuwe koplampen met de uitstraling van Thors hamer, die aangepast lijken aan die nieuwe grille. 

Aan de achterkant zijn de achterlichten donkerder gemaakt en is de achterbumper opnieuw ontworpen – misschien wel om de uitlaatpijpen minder op te laten vallen – en ook alle velgen zijn nieuw. Maar de grootste verandering tref je binnen aan. Daar is een vrijstaand centraal scherm van ruim 28 cm breed geïnstalleerd. Met een toegenomen pixeldichtheid voor scherper beeld. Ook het van gerecyclede materialen gemaakte dashboard is opnieuw ontworpen zodat het nu horizontaler oogt, en de middenconsole is heringericht.

Natuurlijk blijft veiligheid de prioriteit van Volvo. De nieuwe XC90 is uitgerust met een veiligheidskooi en een uitgebreid pakket actieve veiligheidsvoorzieningen. Bijvoorbeeld de radar en de frontcamera die zorgen dat je niet, na een nachtje La Demence, per ongeluk op de verkeerde weghelft raakt en pardoes een tegenligger raakt. De auto kan zelf de functies remmen en sturen gebruiken om aanrijdingen te voorkomen. Bijvoorbeeld met een eland, in Zweden. Bij ons zou het eerder gaan om een boze ex die kwaad voor de auto springt. Of vooruit, een koe.

De nieuwe Volvo XC90 Plug-in hybrid is nu te bestellen, vanaf 93.495 euro of 1.399 euro per maand. volvocars.com

Powered by Labrador CMS