Disney zou hebben opgedragen om de film Inside Out ‘minder gay’ te maken
"Misschien nooit meer een belangrijk personage homoseksueel in Pixar-film"
Leidinggevenden bij Disney zouden Pixar hebben opgedragen om
Inside Out 2 ‘minder gay’ te maken. Dit komt na de tegenvallende resultaten van
de Toy Story-spinoff Lightyear, waarin een kus tussen twee vrouwelijke personages
was te zien. Volgens medewerkers is Pixar er sindsdien op gebrand om verwijzingen
naar homoseksualiteit buiten de films te houden.
Tien voormalige Pixar-medewerkers hebben uit de school geklapt over het interne beleid binnen het dochterbedrijf van Disney. Pixar is bekend vanwege de vele animatiefilms die stuk voor stuk kaskrakers worden. Het tweede deel van Inside Out verscheen eerder deze zomer in de bioscopen en leverde tot nu toe wereldwijd zo’n 1,6 miljard dollar op. Daarmee is het de best bezochte animatiefilm aller tijden.
tegenvallers
Volgens de oud-medewerkers van Pixar bemoeiden hoge bazen van moederbedrijf Disney zich regelmatig met de makers van Inside Out in de animatiestudio. Ze verwijzen naar een rapport waarin staat hoe Pixar vóór de release van Inside Out 2 problemen had vanwege de pandemie en door een aantal minder goed presterende releases, waaronder Elemental uit 2023 en Lightyear in 2022.
Volgens een aantal bronnen gaven Disney-bazen de schuld van het financiële falen van Lightyear aan een kus tussen twee vrouwelijke personages die te zien is in de film. De kus bleek zo controversieel dat deze volgens filmmagazine Variety aanvankelijk uit de film werd verwijderd.
don't say gay
De scène keerde terug in de film nadat werknemers een open brief hadden geschreven aan het management van Disney, nadat het bedrijf had gereageerd op de ‘Don’t Say Gay’-wet in Florida. In de brief stond dat Disney ‘bijna elk moment van openlijk homoseksuele genegenheid schrapt, ongeacht of er protest is van zowel de creatieve teams als het uitvoerend management van Pixar’.
In een recent gesprek met online magazine IGN merkt een werknemer op dat dergelijke censuur nog steeds een probleem is voor Disney. Hij merkte op dat het management de flop van Lightyear aan die zoen zou wijten.
romantische chemie
De aarzeling van het bedrijf als het gaat om lhbtiq+-representatie had een directe impact op de productie van Inside Out 2, aldus de werknemers die spraken met IGN. Er waren notities verschenen waarin werd gevraagd om het hoofdpersonage Riley ‘minder gay’ te maken, waardoor verschillende scènes werden verwijderd waarin sprake was van ‘romantische chemie’ tussen Riley en het personage Val.
Hoewel Riley niet expliciet wordt neergezet als lhbtiq+ personage, zei een werknemer dat je dit wél uit de context zou kunnen afleiden, en dat het management dit op meerdere punten probeerde terug te dringen. Een ander zei dat het management van Disney zich ‘ongemakkelijk’ voelt bij lhbtiq+-thema’s.
universele verhalen
Intussen heef Pete Docter, chief creative officer bij Pixar, volgens een bron de studio opgedragen om zich te richten op het maken van ‘universele verhalen waarmee iedereen zich kan identificeren’. Deze stap heeft ertoe geleid dat velen zich afvragen of Disney en Pixar ooit hun standpunt over lhbtiq+-inclusie zullen veranderen. Of zoals een insider het verwoordt: “Velen van ons hebben geaccepteerd dat we misschien nooit een belangrijk homoseksueel personage in een Pixar-film zullen zien.”
Bron: Attitude