Interview
“Hans van Manen houdt niet van moeilijk doen. Dat is heerlijk voor een danser”
Danser Edo Wijnen over 'Déjà vu'
Op 27 en 28 februari danst Het Nationale Ballet Hans van Manen Variations: werk van Hans van Manen. Tweede solist Edo Wijnen bereidt zich in een corona-bubbel voor op zijn pas de deux. De streams worden op 4 en 5 mei herhaald.
Je wilde vroeger musicalacteur worden. Kriebelt dat nog?
“Haha, nee dat kriebelt niet meer. Als heel klein jongetje was ik daar een beetje ingerold. Met musicallessen, maar dat is heel snel gestopt. Het talent om te zingen zat er niet in. En dat zit er nog steeds niet in.”
Nu dans je zonder publiek maar voor een livestream, hoe is dat?
“Dat is heel gek. Ik heb het intussen al een paar keer zo gedaan, dus ik weet ongeveer wel wat je kunt verwachten, maar het blijft gek. Normaal sta je voor een volle zaal. Als je op toneel iets brengt, dan weerkaats je jouw energie naar de zaal. En dat krijg je dan ook altijd terug van het publiek. Maar nu dus niet, nu is er een heel andere sfeer. Wij hebben ook een groot theater, hè? We moeten roeien met de riemen die we hebben.”
Zitten er wel een paar mensen van de productie in de zaal?
“Er zitten toneelmeesters en de directeur zit er. Dus er wel een heel klein beetje publiek maar dat zijn mensen die je elke dag ziet. Drie mensen in een zaal waar 1.600 personen in kunnen, dat is natuurlijk best weinig. Het heeft overigens ook wel iets moois. Bij ‘Hans van Manen Variations’ dans ik een pas de deux: ‘Déjà vu’ met Floor Eimers. En straks is er alleen ons. Honderd procent concentratie op elkaar – zeker bij het werk van Hans van Manen is dat heel mooi. Je krijgt nu alle energie van je partner, omdat het publiek het niet kan geven. Dat is intiem en ook bijzonder. Zo kun je meer bij de essentie van het stuk blijven.”
Maar je weet toch dat er heel veel mensen live zitten te kijken?
“Daar probeer ik maar niet aan te denken. Ik houd het graag klein, dat vind ik mooi. Als je dan bedenkt dat er 10.000 mensen zitten te kijken – vind ik toch een beetje eng.”
Wat mogen bezoekers van ‘Variations’ verwachten?
“Er komen verschillende stukken voorbij op de avond. Wel corona-proof: dus geen grote groepen op het toneel – het zijn allemaal pas de deuxs en koppels en geen grote groepsstukken of stukken van het corps de ballet. De dansers bevinden zich nu in verschillende bubbels en in die bubbels wordt het repertoire gemaakt. En zo veel mogelijk dansers komen op het toneel. Normaal kun je gecast worden voor alle vijf stukken maar ook vanwege de veiligheid is het nu net even anders. Ik dans dus alleen ‘Déjà vu’. Op zondag. Op zaterdag zijn dezelfde stukken te zien als op zaterdag, maar met andere dansers.”
“De dansers bevinden zich nu in verschillende bubbels en in die bubbels wordt het repertoire gemaakt”
Heb je ‘Déjà vu’ al eens eerder gedanst?
“Heel opmerkelijk: het was het allerlaatste stuk dat ik gedanst heb, vóór de lockdown. In maart 2020. Dat was tijdens een gala in België. Toen danste ik 'm ook met Floor Eimers. Ik kan straks heel goed vergelijken hoe dit mét en zonder publiek is, ‘Déjà vu’ staat nog vers in mijn geheugen.”
Wat dans je het liefst?
“Ik houd erg van het werk van Hans van Manen. Toen ik mij in 2010 bij Het Nationale Ballet aansloot, kwam ik met zijn werk in aanraking en dat klikte meteen. Het is de eenvoud die mij erin zo aanspreekt. Hans houdt niet van moeilijk doen: boos is boos en geil is geil; recht door zee. Dat is lekker werken voor een danser.”
De livestreams vinden plaats op de volgende data:
zaterdag 27 februari start het voorprogramma om 14.00 uur, voorstelling start om 15.00 uur
zondag 28 februari start het voorprogramma om 14.00 uur, voorstelling start om 15.00 uur
De streams worden herhaald op de volgende data:
donderdag 4 maart start het voorprogramma om 19.15 uur, voorstelling start om 20.15 uur
vrijdag 5 maart start het voorprogramma om 19.15 uur, voorstelling start om 20.15 uur
Meer info en tickets via: www.operaballet.nl
Foto bovenaan: Edo Wijnen in Citizen Nowhere
Foto: Hans Gerritsen