Wheels
Het nieuwe automerk Lynk & Co biedt veel lusten en nauwelijks lasten
Sharing is caring (en het levert je wat op)
Delen zonder gedoe. Het nieuwe automerk Lynk & Co biedt veel lusten en nauwelijks lasten. Je kunt zelfs geld verdienen, als je de auto deelt.
Een auto delen? Maar dat kennen we toch al?
Klopt. SHARENOW (voorheen Car2go), Greenwheels, met name in de grote steden kun je al heel wat auto’s via een deelconcept reserveren om er zelf mee op pad te gaan. Deze concepten kun je het best vergelijken met een hotelkamer, die voor een of meerdere nachten van jou is. Maar stel je nu eens voor dat je zo’n hotelkamer voor langere tijd reserveert als tweede onderkomen. En dat je deze, op het moment dat je er niet in verblijft, weer onderverhuurt. Zo verhoudt het nieuwe automerk Lynk & Co zich tot de andere autodeelconcepten.
We snappen de vergelijking, maar graag toch nog iets concreter.
Het nieuwe automerk Lynk & Co, onderdeel van de Volvo Car Group, zorgt ervoor dat je een eigen auto voor de deur hebt. Een maand, twee maanden, een jaar? Dat is aan jou. Vrijheid, blijheid. Zolang je maandelijks maar 500 euro overmaakt. Wil je ermee stoppen, ook goed. Dat kan wanneer je maar wilt. Staat de auto voor de deur maar een beetje te ‘niksen’, dan kun je zelf de verhuurmarkt op. Je doet dat binnen de ‘Lynk & Co-gemeenschap’. Iedereen die daarbij aangesloten is, kan dan jouw auto gebruiken en betaalt aan jou de huurprijs. Alsof je via Airbnb je huis verhuurt.
staat de auto voor de deur maar een beetje te ‘niksen’, dan kun je zelf de verhuurmarkt op.
Wat voor auto’s levert dit merk?
Lynk & Co brengt hiervoor model 01 op de markt. Henri Ford zei ooit over zijn auto’s: je kunt ze bij ons in alle kleuren kopen, als het maar zwart is. Datzelfde geldt voor de O1: deze auto is alleen verkrijgbaar in de kleuren zwart en blauw. De 01 heeft de uitstraling van een premiummerk. Je kunt de auto in elk geval herkennen aan de rechthoekige grille en dito gevormde lichtunits achter. Verder oogt de 01 voor ieder wat wils. Vergelijk het een beetje met het onopvallende ventje op het schoolplein, dat toch door iedereen leuk wordt gevonden.
Hoe zit het met het interieur?
Doorgaans lokken automerken een klant met een aantrekkelijk instaptarief. Vervolgens hopen ze dat deze nog een hele riedel aan opties erbij koopt, zodat de prijs flink omhoogschiet. Lynk & Co biedt slechts hybride-uitvoeringen, met of zonder stekker. Van binnen geldt maar één optie: namelijk de uitvoering waar alles al op en aan zit. Bedenk een gadget en deze is er. Bijzonder is de cameramogelijkheid om, als je stilstaat, selfies mee te nemen. De stoelen bestaan voor een groot deel uit plastic afval dat uit de oceaan is gevist. Achter hebben volwassenen voldoende ruimte voor hun benen. O ja, wil je de auto kopen, dan kan dat ook. Voor 39.000 euro. Kant en klaar.
Koop ik deze auto dan bij de dealer?
Nee, geheel in de filosofie van het merk is dat te veel gedoe. Dat gebeurt op dezelfde wijze als kleding kopen anno 2021: online. Vooraf kennismaken met de auto kan wel. Daarvoor ploppen nu overal in de wereld Lynk & Co-clubs op. Een van de eersten staat in Amsterdam.
Meer info op www.lynkco.com.