
Hoe veilig en vertrouwd voel jij je op jouw werkplek?
Een inclusieve samenleving is een samenleving waarin iedereen zich prettig voelt. Maar hoe veilig en vertrouwd voel jij je eigenlijk op je werkplek? Uit onderzoek blijkt dat de werkplek nog altijd een plek is waar pestgedrag veelvuldig aan de orde is. Los daarvan speelt de inrichting van de omgeving ook een belangrijke rol. In veel gevallen is die nog onvoldoende afgestemd op de genderidentiteiten. Vaak is de wil om te veranderen er wel, maar zo’n verandering kost geld en daardoor verloopt zo’n proces minder vlot dan we graag zouden willen.
de gemiddelde werknemer bestaat niet
Van oudsher werd meubilair voor werkplekken gemaakt voor de gemiddelde werknemer. Maar die bestaat natuurlijk niet, het is juist belangrijk om ook in het meubilair te onderstrepen en omarmen dat iedereen anders is. Een stoel moet voor iedereen lekker zitten, ongeacht je lichaamsbouw. Let er bij aanschaf ook goed op dat de stoel ergonomisch verantwoord is. Dat kun je meestal afmeten aan de mate waarin je een stoel kunt verstellen. Daarbij is het ook belangrijk om te kijken naar duurzaamheid. Uit welke materialen is de stoel vervaardigd? Kun je die materialen te zijner tijd goed recyclen? Dat zijn allemaal zaken om rekening mee te houden.
gender-inclusief design
Gelukkig zien we steeds vaker dat bijvoorbeeld kantoormeubilair gender-inclusief wordt ontworpen. Dat gaat van iets heel simpels, zoals een bureau dat in hoogte verstelbaar is, tot het wat complexere werk, waarbij bedrijven zich specialiseren in het ontwikkelen van complete werkruimtes die zodanig zijn ontworpen dat ze gegarandeerd gender-inclusief mogen worden genoemd. We hebben het dan over het hedendaagse kantoor, waarin voor iedereen een werkplek beschikbaar is die bij diegene past. Flexibele werkplekken, waar iedereen zich prettig voelt, zonder de beperkingen van traditionele kantoorindelingen te ervaren.

overige aanpassingen in het pand
Op veel werkplekken is de wil er wel om de bedrijfsomgeving gender-inclusief te maken, maar vaak ontbreekt het aan kennis van zaken en heeft men daardoor onvoldoende oog voor de details. Neem nu bijvoorbeeld de toiletten. Op hoeveel deuren zien we nog steeds bordjes met verwijzingen naar dames en heren hangen, terwijl de simpele aanduiding toilet voldoende zou zijn om duidelijk te maken waar je jezelf bevindt. In veel traditionele kantoorpanden zie je vaak ook nog een zekere hiërarchie naar voren komen in de indeling. Ook dat is niet meer van deze tijd.

onderlinge communicatie
Jezelf prettig voelen op de werkplek heeft niet alleen te maken met de omgeving waarin jij je op dat moment bevindt. Die moet natuurlijk zo goed mogelijk zijn, maar met dat alleen ben je er nog lang niet. Veel hangt ook af van de manier waarop collega’s onderling met elkaar communiceren. Dat dit altijd met respect voor ieders persoonlijkheid dient te gebeuren, staat buiten kijf. Maar voor mensen die zelf niet tot de lhbtiq+-gemeenschap behoren, is het vaak lastig om goed in te schatten wat wel en niet correct is. Dat speelt met name een rol bij het kiezen van de juiste voornaamwoorden. Juist voor veel mensen die transgender of non-binair zijn, is het gebruiken van de bijbehorende voornaamwoorden een belangrijk onderdeel van hun identiteit.
overige zaken
Behalve in de mondelinge communicatie moet er ook schriftelijk het nodige geregeld worden. Denk bijvoorbeeld aan overeenkomsten, waarin niet uitsluitend binaire geslachtsopties genoemd worden. Is bij een bedrijf een kledingvoorschrift van toepassing? Dan dient ook dat eens kritisch onder de loep te worden gelegd. Je kunt immers niet, zoals vroeger, volstaan met een voorschrift voor dames en heren. Overweeg om het hele kledingbeleid op de schop te gooien. Communicatie is de sleutel voor een prettige werkomgeving.