interview
Homo voor de klas: “Als je nieuwsgierig bent naar de levens van leerlingen, krijg je daar veel voor terug”
Peter van Maaren over docu ‘Ik zeg je eerlijk’
In de korte documentaire Ik zeg je eerlijk volgen we Peter ‘musa’ van Maaren, een tot de islam bekeerde homoseksuele ex-docent, die met scholieren in gesprek gaat over seksuele en religieuze diversiteit. “De kunst zit hem erin een vertaalslag te maken.”
“Sinterklaas!” roept een van de kinderen wanneer hij bij binnenkomst in het klaslokaal met een handdruk begroet wordt door Peter van Maaren. Onbewust heeft hij het bij het juiste eind, want naast diversiteitstrainer is Van Maaren Hulpsinterklaas, een rol die hem met zijn volle zilveren baard en pretoogjes op het lijf is geschreven. Van Maaren lacht vriendelijk terug en schudt respectvol de volgende leerling de hand. Met dit tekenende moment opent de korte documentaire Ik zeg je eerlijk, nu te streamen op NPO Start.
Jarenlang was Van Maaren docent bij het Regio College Zaandam, waar hij geen geheim maakte van zijn homoseksualiteit. Over zijn ervaringen schreef hij in 2004 het boek Mijn meester is een homo. Inmiddels is hij geen docent meer, maar hij verschijnt nog altijd voor de klas. Als tot de islam bekeerde homoseksuele man – twee werelden die in de ogen van velen onverenigbaar lijken – geeft hij workshops over seksuele en religieuze diversiteit op basis- en middelbare scholen. Door zich te verplaatsen in de belevingswereld van de leerlingen, weet hij veilige, open gesprekken op gang te brengen over onderwerpen die normaliter onbesproken blijven.
“ik ben in mijn element in een ruimte vol marokkaanse jongeren”
Wanneer we Van Maaren spreken, heeft hij net een gesprek gehad met een redacteur van Het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond. “Ik geef ook weleens workshops aan leerkrachten. Daar hoor ik vaak dat ze de regenboogvlag of een dag als Paarse Vrijdag [dag waarop scholen hun solidariteit tonen voor de lhbtqia+- gemeenschap – red.] maar onzin vinden. Ik ben wat dat betreft veel meer in m’n element in een ruimte vol Marokkaanse jongeren.”
Waar komt dat door?
“Op de
een of andere manier ontstaat
daar sneller wederzijds respect. Ik gaf ooit een workshop aan
vijftig Marokkaanse jongeren
in Amsterdam-West die zich
schuldig hadden gemaakt aan
homofoob geweld. De situatie
begon uit de hand te lopen en
Jongerenwerk Amsterdam
vroeg mij of ik met hen in
gesprek wilde gaan.”
Hoe verliep dat?
“Bij binnenkomst keek het ‘baasje’ van de
groep me aan met een minachtende blik en zei: ‘Zemmel’,
Marokkaans voor homo. Ik
pakte mijn microfoon en zei:
‘Klopt, ik ben een zemmel’.
Iedereen begon te lachen. ‘Ik
maak je dood’, vervolgde de
jongen. Ik vroeg hem waarom. ‘Vanwege mijn geloof,’ zei hij, ‘ik
ben moslim’. Ik zei hem dat hij
geen respect had voor ouderen,
dat hij volgens mij rookte,
dronk, blowde en dat hij vast
seks had voor het huwelijk. Stuk
voor stuk zaken die de Koran
verbiedt. Dat laatste ontkende
hij boos, maar toen ik hem vroeg
dat te zweren bij Allah, gaf hij
toch toe al seks te hebben gehad.
De workshop deed uiteindelijk
twee uur in plaats van één en in
die tijd vond er een kleine aardverschuiving plaats. Achteraf
kreeg ik applaus. ‘Je hebt wel
ballen’, zei een van hen, ‘dat jij
als homo met ons komt praten.’
Daarna bood hij aan wat te eten
voor me te halen.”
In de documentaire is te
zien hoe je zeer kalm blijft
wanneer jongeren hun negatieve mening over homoseksualiteit delen. Het lijkt je
niet persoonlijk te raken.
“Ik
vind het zelfs gemakkelijker
dan wanneer jongeren zeggen dat ze er al zijn, wat betreft de
acceptatie van mensen met een
andere religie, gender of seksualiteit dan zij. Ik geef ook weleens
workshops op voornamelijk witte
scholen, aan rijke, hoogopgeleide kinderen. Dat is verschrikkelijk. Vaak hebben zij niet tot
nauwelijks contact met andere
culturen, geloven ze stellig dat
hun waarheid dé waarheid is, en
ze staan eigenlijk nergens voor,
omdat alles hen wordt aangereikt. Laat mij maar in gesprek
gaan met een klas met kinderen
uit verschillende culturen, al dan
niet met een oorlogsverleden of uit een gezin dat kampt met
armoede. Daar kom ik meestal
veel verder mee.”
Hoe zag het maakproces van Ik
zeg je eerlijk eruit?
“Documentairemaker Eva Nijsten heeft mij
eerst een jaar lang geschaduwd
tijdens mijn workshops zonder
camera. Zo kon ze controleren of de verhalen die ze over mij
gehoord had ook klopten. Vervolgens heeft ze tijdens negen
workshops mijn gesprekken met leerlingen en hun reacties
daarop in beeld gebracht.”
“de leerlingen vonden het prima dat ik met hen sprak over seksuele diversiteit, interessant zelfs”
Hoe overtuigde je de ouders
van deze kinderen om
toestemming te geven hen in
beeld te brengen?
“We hebben
ze naar waarheid gezegd dat
we een item gingen filmen over
diversiteit en inclusie, zonder
het woord ‘homo’ te gebruiken;
homoseksualiteit is immers
maar een klein onderdeel van
de hele workshop. De leerlingen
vonden het prima dat ik met hen
sprak over seksuele diversiteit,
interessant zelfs. Wat ze lastiger
te begrijpen vonden, was dat ik
me als homo heb bekeerd tot de
islam.”
Hoe is dat gelopen?
“Ik
woon in de Diamantbuurt in
Amsterdam, en werd daar de eerste jaren geterroriseerd
door Marokkaanse jongens. Op
een dag ben ik de moskee om
de hoek binnengelopen, heb
ik hun vaders aangesproken
en daarmee was het probleem
in één keer opgelost. Ik ben
rooms-katholiek opgevoed en
ben altijd bezig geweest met het
geloof. Gaandeweg begon ik me
steeds meer te verdiepen in de
islam. Ik miste in de katholieke
kerk de verbinding en saamhorigheid die ik in de moskee wel
terugvond. Ook de opvallend
actieve geloofsbelijdenis onder
jongeren vond ik interessant
– en uiteindelijk zijn God en
Allah voor mij een en dezelfde.
Zeven jaar geleden heb ik me
in Tunesië officieel bekeerd.
Voor mijn moslim vrienden
heet ik tegenwoordig Musa,
een knipoog naar de tijd waarin
Marokkaanse jongens voor mij
weken wanneer ik op hen afliep:
ik was als een soort Mozes voor
wie de zee uiteen spleet. Inmiddels heb ik ook mijn officiële
certificaat, waarmee ik de hadj,
de pelgrimstocht naar Mekka
mag verrichten. Onder de naam
Petrus, die in mijn paspoort staat, was dat niet mogelijk
geweest.”
Ironisch, dat de poorten van
Mekka voor Petrus gesloten
blijven.
“Nogal hè, haha. Door
me te laten bekeren, probeer ik
een brug te slaan. Het blijft voor
velen een vreemd gezicht, zo’n
witte man in de moskee, maar
in de buurt ben ik inmiddels een
bekende naam en ik organiseer
van alles om verschillende
gemeenschappen met elkaar in
contact te brengen. Ik probeer
altijd de gemene deler te vinden.
Dat verbinden, het toenadering
zoeken, het zit in mijn DNA. Als
ik op vakantie ga, zoek ik altijd
eerst goed uit hoe de sociale
cohesie is, hoe mensen elkaar
begroeten. Mijn ervaring is dat
als iemand me in een ander land
aankijkt met een denigrerende
blik en ik hen begroet in hun eigen taal, hun houding op slag
verandert. Voor leerlingen geldt
hetzelfde: als je nieuwsgierig
bent naar hun levens, dan krijg
je daar heel veel voor terug.”
“hetero’s klagen weleens dat homoseksualiteit hen door de strot wordt geduwd, maar het is precies omgekeerd”
Waarom ben je ooit gestopt
met het docentschap?
“Vanwege een zware burn-out.
Die had niet zo zeer te maken
met het vak, als met de directie
en mijn collega’s. Daarbij ken
ik geen maat: ik moet mezelf
met veel dingen in het leven
afremmen. Ik ben er nooit
helemaal van hersteld, maar
gelukkig heb ik nu een nieuwe
vorm gevonden om me nuttig te
maken in het klaslokaal.”
Uit onderzoek van de GGD
Amsterdam bleek laatst dat
er onder jongeren sprake is
van een drastische daling in
de acceptatie van homoseksualiteit. Wat ligt daar volgens
jou aan ten grondslag?
“Dat
scholen nog altijd veel te weinig
aandacht besteden aan gender
en seksualiteit. En als het
gebeurt, dan komt er vaak een
hoogopgeleide voorlichter, die
in gesprek gaat over homseksualiteit met jongeren uit
andere culturen, zonder enig
besef van hoe die culturen in
elkaar steken. Wat is het nut
van zo’n sessie, als de hele
klas denkt: dit gaat niet over
mij? De kunst zit hem erin een
vertaalslag te maken en dan met
regelmaat, maar ja, alle schoolboeken zijn hetero, de docenten
in de meeste gevallen ook en zij
profileren zich schaamteloos.
Hetero’s klagen weleens dat
homoseksualiteit hen door de
strot wordt geduwd, maar het is
precies omgekeerd: in bioscopen, literatuur, lesmateriaal,
muziek, de politiek, overal barst
het van de hetero’s. Zo lang
scholen niet meer aandacht
besteden aan seksuele en
genderdiversiteit, zal de tolerantie achteruit blijven hollen – en de acceptatie al helemaal.
Maar als ik dan tijdens het
vrijdaggebed in de moskee zit,
naast de jongeren die mij ooit
terroriseerden, dan kijk ik naar
boven en zeg ik: alhamdulillah,
dank aan God.”
Ik zeg je eerlijk is nu te streamen via NPO Start.