interview
“Ik heb liever één iemand geraakt dan honderd mensen vermaakt”
Zeldzame vogels
Rara Avis is onderdeel van het End of Season Gala-programma van Introdans waarbij professionele dansers met dragqueens het podium zullen delen. “Je bent in drag zowel supersterk als superkwetsbaar.”
Al meer dan twintig jaar programmeert Introdans De Ontmoeting, waarbij hun professionele dansers worden vergezeld door bijvoorbeeld senioren, topsporters, mensen met een andere lichaamsrealiteit of zelfs een keer door archeologen met graafmachines. Dit jaar is het met Rara Avis, ook wel ‘zeldzame vogel', (onderdeel van het End of Season Gala-programma) de beurt aan de dragqueens van het Rotterdamse House of Holographic Hoes. Choreograaf Adriaan Luteijn hoopt dat het gaat botsen tussen de twee groepen. “Botsen geeft wrijving en wrijving geeft energie.”
Wie is die zeldzame vogel?
Adriaan Luteijn:
“Dragqueens zijn toch de bonte vogels, vaak ook
zeldzame vogels. Ze zijn uniek. Kunstenaars
zoeken altijd naar een bepaalde identiteit, dat
bedoel ik daar eigenlijk mee. En daardoor zijn ze
ook wat zeldzamer dan de niet-gekleurde, grijze,
grote massa.”
Hoe kwam je bij House of Holographic Hoes
uit?
Adriaan Luteijn: “Ik heb een grote interesse
voor dragqueens. Via-via kwam ik Venus [a.k.a.
Ma’MaQueen, medeoprichter van House of
Holographic Hoes – red.] tegen, nadat ik de film
Mama over haar had gezien. Deze documentaire
van Esmée van Loon laat zien hoe Venus aan het
hoofd staat van deze dragfamilie en hoe zij de
leden van het collectief een veilige haven in een
soms vijandige wereld biedt.”
Hoe verloopt zo’n samenwerking?
Adriaan Luteijn: “Collega-choreograaf Chantal de Vries gaat met de dansers op de vloer dansmateriaal instuderen. Wij verwachten niet van de queens dat ze op dat
niveau kunnen dansen. Andersom willen wij ons laten inspireren door
de dragcultuur. En alles wat daarbij hoort – van de fysieke verschijningsvormen tot het poseren – nemen we mee in de choreografie. De Introdansers vinden het interessant om in de dragscene te kunnen kijken. Zo beginnen we: met de Introdansers en de queens gaan we allereerst
separaat aan de slag. Pas daarna zetten we de groepen bij elkaar. Dan zijn
de queens al een klein beetje voorbereid op de discipline van de dansers.
Daarna gaan we echt keihard aan de slag om te kijken wat er ontstaat uit
de connecties. De twee groepen krijgen vervolgens opdrachten van ons
die ze met elkaar, fysiek, moeten uitvoeren. A meeting of different minds
and different bodies, zeg ik altijd. Want we kennen allemaal het cliché van
de ballerina’s, van de perfecte academische school. Maar in de loop der
jaren zijn we erachter gekomen dat er zo veel meer en andere interessante
dance bodies zijn. Introdans draagt al jaren bij aan een inclusievere kijk op
dans en dansers.”
En Venus, waarom wilden jouw meiden en jij hieraan meedoen?
Venus: “Sommige mensen denken dat drags alleen maar in de kroeg staan
en zij verwachten van ons dat wij een beetje leuk doen en flauwe geintjes
maken. Dat wil ik doorbreken. Meer respect vragen voor wie we zijn en
voor de kunstvorm die we neerzetten. Het is heel bijzonder dat wij nu de
kans krijgen om op een gerenommeerd podium onszelf te kunnen laten
zien en dat ook over te brengen aan de dansers en het publiek. Hopelijk
kunnen we van elkaar leren en misschien hebben we daar iets aan voor de
rest van ons leven.”
Klopt het? Is jouw huis een veilige haven in een soms vijandige
wereld?
Venus: “Ik denk dat wij deels door traumabonding bij elkaar
zijn gekomen, waardoor we ook ons eigen leed op elkaar geprojecteerd
hebben. Dat zorgt ervoor dat we het niet altijd makkelijk hebben samen.
Wij zijn al lange tijd bij elkaar, juist omdat we met z’n allen door die
confrontaties heen zijn gegaan. Op zoek naar hoe we onszelf naar een
hoger niveau kunnen tillen en hoe we onze kunst kunnen blijven ontwikkelen. Ik denk dat wij, zowel politiek als artistiek gezien, onszelf willen
blijven ontwikkelen en dat ook willen laten zien aan het mainstream
publiek. Tegenwoordig is drag wat meer bekend geworden, maar toch
wordt drag vaak neergezet als een entertainmentvorm en niet per se als
een kunstvorm. Iedereen kan een pruik kopen en leren hoe je beeldig
moet doen. Maar voor mij is dat niet de essentie van drag.”
Wat is die essentie dan wel?
Venus: “Ik heb liever één iemand geraakt
dan honderd mensen vermaakt. Het gaat mij echt om die verbinding. Dat
is ook waarom we op het toneel van Introdans met spiegels zullen gaan
werken. Het gaat om reflectie – we houden elkaar spiegels voor, maar we zíjn ook elkaar spiegels. We proberen onszelf te
vinden in andere mensen. Maar dan moeten we
wel het lef hebben om ons daadwerkelijk helemaal bloot te geven. En ook al zijn we dan helemaal aangekleed, in alle glorie, het is juist heel
erg naakt om in full glam over straat te gaan. Om
een risico te lopen – want je bent in drag zowel
supersterk als superkwetsbaar. Drag is een art
performance. Zet mij maar in een museum neer
hoor, haha!”
Rara Avis maakt onderdeel uit van de
seizoenafsluiter?
Adriaan Luteijn: “Het End of
Season Gala is een prestigieuze avond, waar veel
van ons trouwste publiek op afkomt. Maar we
gaan hier ook nog mee naar Vondelpark Open-
luchttheater en de Zwarte Cross, waar we veel
nieuw publiek verwachten te inspireren.”
Dat vind ik onverwacht.
Chantal de Vries:
“Daar wordt niet met bier gegooid! Vorig jaar
was het er allemaal heel rustig. Daar deden we
de solo De Stervende Zwaan. Maar dan in een
versie waarbij de zwaan heel weinig kleding aan
had, de danser droeg alleen een broekje. Een
mooie dans, maar erg klassiek. Het was fantastisch en het werd daar goed ontvangen. Naast
de solo gaven we er voor een volle zaal een work-
shop voor het publiek: klassiek voor dummies.
Met veel succes.”
End of Season Gala 2024, 20 t/m 29 juni. Kijk op introdans.nl