Volvo XC40 en XC60

In deze auto's wordt een aanrijding haast een uitdaging

kracht, design, innovatie

Gepubliceerd
Leestijd: < 1 min

Met de Volvo XC40 en XC60 kun je on- en offroad goed uit de voeten. Nu is Nederland niet dik bezaaid met ongebaande paden die een vierwielaandrijving tot waanzin kunnen drijven. Maar met de onverdroten plensbuien die de global warming voor ons in petto heeft, is een beetje stabiliteit op de weg toch niet onwenselijk.

Naast de XC40 en de XC60 is er ook nog een XC90 – dat is een koninklijke koets op de weg. Winq nam het mid-sized en het compacte formaat mee naar Berlijn. De XC40 voelt zich het best thuis in de stad, terwijl de XC60 juist ook daarbuiten heel goed uit de voeten kan.

Berlin Roadtrip met Patrick Martens Volvo
De Volvo XC40

De XC60, verkozen tot World Car of the Year 2018, is een mid-sized premium SUV en rondrijden daarin voelt als een warm bad – eigenlijk alsof je zo een comfortabele Zweedse spa binnenstapt. Deze auto is gelukkig niet aangekleed met een zware body – je kúnt er wel mee van het asfalt af, meer het hóéft niet. Ook het interieur doet eerder denken aan een boetiekhotel dan aan een Drentse vestiging van Hornbach. We horen je denken: zit je er dan wel veilig in? Hé, dit is Volvo, hè? Zowel de XC40 als de XC60 zit vol camera’s en sensoren. Beide SUV’s zijn daarmee dus veiliger dan elke andere auto in het melkwegstelsel (misschien ook wel daarbuiten, maar ons onderzoek ging niet verder dan Uranus). Volvo spreekt de ambitie uit dat in 2020 niemand in een nieuwe Volvo nog zwaargewond zal raken of overlijdt bij een ongeluk. De nieuwe XC60 doet vast een flinke duit in het zakje. Dit model is onder andere uitgerust met drie geavanceerde rijassistentiesystemen. Eén die bij snelheden tussen 50 en 100 km/u – cruisend door Berlijn, bijvoorbeeld – dreigende ongevallen helpt voorkomen, één die aanrijdingen met tegemoetkomend verkeerd helpt vermijden en één die bestuurders waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek. Zo wordt een aanrijding zelfs voor de slechtste chauffeur van Nederland een uitdaging.

Volvo heeft zich kapot geïnnoveerd om comfort en gemak de standaard te maken in zijn XC-modellen.

De XC40, verkozen tot  Europese Auto van het Jaar 2018, is de meest compacte van de drie. En de nieuwste. Zeg tegen een heteroman: “Compact”, en hij antwoordt: “Vrouwenauto.” Onzin natuurlijk, maar net als de Rolex om hun polsen, willen ze vaak ook met het formaat van hun auto’s een poging wagen hun mannelijkheid te tonen. Dat zeggen we netjes, nietwaar? En oh, oh: het NRC ontdekte een tassenhaakje, achter de klep van het dashboardkastje. Geen plek voor een gereedschapskist. “Hier hoort een handtas”, schrijft de avondkrant. De journalist roemt wél het opbergvak onder de middenarmsteun – daar past precies een doos tissues in. Prioriteiten, prioriteiten… De observaties zijn misschien ludiek, ze tonen ook aan dat Volvo zich kapot heeft geïnnoveerd om comfort en gemak de standaard te maken in zijn XC-modellen.
www.volvocars.com/nl

Powered by Labrador CMS