design
Kunstenaar Keith Haring te zien op nieuw horlogeontwerp van Swatch
Een iconische poster van Keith Haring is door Swatch omgetoverd tot een horloge
Een iconische poster van Keith Haring is door Swatch omgetoverd tot een horloge, dat het perfecte cadeau (voor jezelf) is. Hier zie je hoe het eruitziet.
Precies veertig jaar geleden sponsorde het horlogemerk Swatch het allereerste wereldkampioenschap breakdancen in een club in hartje New York. Kunstenaar Keith Haring ontwierp de opvallende poster voor het evenement en nam zelfs plaats in het jurypanel.
"Terugkijkend op het Swatch World Breakdance Championship in 1984 en de creativiteit vierend die tijd, ruimte en vrijheid met zich meebrachten, kijken we bij Swatch graag vooruit. We nodigen je uit om Break Free te zijn en jezelf uit te drukken”, zeggen de horlogemakers van Swatch veertig jaar later. "De Swatch Break Free-collectie laat zien dat Swatch alle juiste moves heeft en verenigt verleden, heden en toekomst, sport, kunst en muziek, tijd, ruimte en vrijheid."
Het originele Breakdance-horloge werd in 1984 ontworpen door het Zwitserse ontwerpduo Schmid en Müller. Dit horloge was een cadeau voor de winnende performers tijdens het Swatch World Breakdance Championship in 1984.
vierkant horloge
In de vierkante wijzerplaten van de horloges uit de Break Free-collectie brengt Swatch een ode aan het evenement en Harings iconische ontwerp. Op het batterijklepje is een extra designelement verstopt: het met de hand getekende Swatch-logo dat de kunstenaar op zijn poster aanbracht.
Deze eyecatcher is waterbestendig, licht van gewicht en verkrijgbaar in drie varianten. Zo is er de Breaks Off, de variant in de originele kleuren van de poster. Daarnaast is er de Break Loose, waarbij de kleuren in monochroom zijn uitgevoerd, en de Break Time, een hedendaagse interpretatie van de poster.
De nieuwe versie van de Break Free-collectie van Swatch is te koop vanaf 130 euro via swatch.com.
Hierboven kun je de drie versies van het horloge beter bekijken.