Leave no one behind
Want er zit genoeg ruimte in de MINI Aceman
It’s electric! Wij zullen nooit weten of Metallica in 2013 al verwees naar de elektrificatie van de auto-industrie. Feit is dat de nieuwe MINI Aceman in ieder geval geen benzine lust.
Je kent de filmpjes wel: hoe prop je zoveel mogelijk mensen in een MINI? Want een MINI – zo doet zijn naam ook vermoeden – staat niet te boek als een heel grote auto. Toch worden er uiteindelijk steeds weer tientallen personen, weliswaar met behulp van origami op universitair niveau, in de auto geduwd. De ontwerper van de klassieke Mini, Sir Alec Issigonis, heeft het ook zo bedoeld; maximale benutting van ruimte. Daar kwam later een minimale footprint bij, gecombineerd met een moderne, elektrische aandrijving. De nieuwe MINI Aceman is die auto: de eerste volledig elektrische crossover in het premium compacte segment, met een actieradius tot 405 kilometer (WLTP). Issigonis zou trots zijn, deze vijfdeurs heeft driehonderd liter bagageruimte, die is uit te breiden tot 1.005 liter als je de achterbank neerklapt. Dat is een serieus aquarium…
Sporty Spice
Met zijn lengte van 4,07 meter, breedte van 1,75 meter en hoogte van 1,50 meter past de MINI Aceman, die alleen met een volledige elektrische aandrijving geleverd wordt, precies tussen de nieuwe MINI Cooper en nieuwe MINI Countryman in. Met zijn gestroomlijnde voorzijde en korte overhangen – MINI noemt dat zelf ‘Clever Use of Space’-design – is de Aceman een échte MINI. Het karakteristieke Go-Kart-gevoel, de dakrails, de zwarte wielkasten, beschermpanelen rondom de wielen en de hoekige LED-koplampen die aansluiten aan bij het design van de motorkap, maken de Aceman tot de avonturier van de MINI-familie. Zijn power spreekt boekdelen: 184 pk voor de Aceman E en 218 pk voor de Aceman SE.
Eerbetoon aan zijn heritage
De styling van de Aceman legt een link naar de historie van het merk, waardoor hij direct als MINI herkenbaar is. Het merk heeft de klassieke opbouw van carrosserie, ruiten en dak tot de essentie teruggebracht. En doordat de carrosserie en de ruiten vloeiend in elkaar overlopen, heeft de Aceman een lekkere aerodynamica. De verzonken portiergrepen zijn typisch voor de nieuwe uitstraling van dit automerk. Leuk detail: de diagonale lijn onder de A-stijl verwijst naar de lasnaad van de klassieke Mini. Ook bekend van het oorspronkelijke model: de rij tuimelschakelaars midden op de dashboardrand! In de nieuwe MINI zijn nog vijf van dit soort schakelaars terug te vinden; voor de vijf belangrijkste rijfuncties. De overige bediening zit verstopt is het ronde OLED-display, dat via aanraking of spraak (“Hey MINI!”) te bedienen is. Alle informatie wordt door middel van widgets weergegeven op het beginscherm. En door horizontaal te swipen, wordt meer gedetailleerde informatie getoond.
In tegenstelling tot de nieuwe Chinese automerken, die helemaal géén opties meer bieden, is bij de MINI Aceman het dak bijvoorbeeld nog wel in vier kleuren leverbaar. En er zijn trims (varianten) om uit te kiezen, met binnen iedere trim ook weer meerdere opties om iets van te vinden, bij de aankoop. Levert al deze keuzestress bijkomende burn-out-klachten op, dan zijn daar cursussen voor verkrijgbaar.
Kijk hier voor meer informatie over de MINI Aceman.