Lekkere muziek: alle hits van Frankie Goes to Hollywood
Van Relax’ en ‘Two Tribes’ tot ‘The Power of Love’
Ze bestonden slechts een paar jaar, maar hun hits staan in het collectieve geheugen gegrift: Frankie Goes to Hollywood. Ze braken in 1983 door met het orgastische ‘Relax’, waarvan de video was opgenomen in een gay nachtclub – en meteen werd verboden. Maar er was meer…
‘relax’
Nooit eerder was een band zo expliciet gay als Frankie Goes to Hollywood. Ze kwamen in 1983 binnen met een enorme knal, want ‘Relax’ klonk anders dan alle platen van dat moment. Producent Trevor Horn experimenteerde er lustig op los op de LinnDrum en z’n Fairlight CMI, terwijl zanger Holly Johnson zong over seks, lust en klaarkomen. Een eerste video was opgenomen in een gay nachtclub, of eerder een sm-sekskelder waar leermannen, een dragqueen en de bandleden zich aan elkaar vergaapten en vergrepen. Ook leuk: de banaan-met-condoom die suggestief voor de mond van Johnson wordt gehouden. Toen die video werd verboden, kwam er een tweede video waarin alleen de band te zien was terwijl ze optraden, maar omdat het lied ‘Relax’ als geheel was verboden, werd ook die video niet vertoond. Door al die aandacht belandde ‘Relax’ meteen op een in de Britse hitlijst en had Frankie zijn eerste wereldhit te pakken.
‘two tribes’
Na seks was oorlog het volgende heilige huisje dat Frankie Goes to Hollywood omver wilde schoppen. ‘Two Tribes’ is een regelrechte verwijzing naar de Koude Oorlog tussen de toenmalige Sovjet-Unie en de Verenigde Staten en hun respectievelijke bondgenoten. Het lied is een aanklacht tegen een atoomoorlog en in de video is te zien hoe de Amerikaanse president Ronald Reagan en de Russische secretaris-generaal van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie Konstantin Tsjernenko al worstelend tegen elkaar ten strijde trekken. Ook deze video werd gecensureerd: zo werd de scène verwijderd waarin Reagan het oor van Tsjernenko probeert af te bijten. In Nederland was dit de grootste hit voor Frankie: waar ‘Relax’ tot nummer vijf kwam, werd ‘Two Tribes’ hun enige nummer één-hit.
‘the power of love’
Na seks en oorlog gooide Frankie het over een compleet andere boeg: ze scoorden een kersthit met het verhaal van het kindeke Jezus. In de video bij deze suikerzoete powerballad met als boodschap ‘make love, no war’ is te zien hoe Jozef en Maria met hun ezel in een stal belanden, waar Jezus wordt geboren en verwelkomd door de Wijzen uit het Oosten. De bandleden vormen gezamenlijk het decor van een kerststal.
‘welcome to the pleasure dome’
De titeltrack van het debuutalbum van Frankie verscheen als vierde en laatste single. Het lied was gebaseerd op een gedicht van Samuel Taylor Coleridge, Kubla Khan genaamd. ‘Welcome tot he Pleasure Dome’ klinkt bombastisch, op het megalomane af, maar weet toch minder te raken dan de eerste drie hits van Frankie Goes to Hollywood. De video is met z’n acht minuten een minispeelfilm vol spektakel, met de bandleden die een auto stelen terwijl zanger Holly Johnson ze op de hielen zit in een helikopter. Ze belanden uiteindelijk in een soort Mad Max-achtig walhalla vol begeerlijke taferelen en enge beesten.
‘rage hard’
In 1986 verscheen het tweede en laatste album van Frankie, Liverpool. De leadsingle was ‘Rage Hard’. Over megalomaan en Mad Max gesproken: in de video wisselen oorlogsbeelden en een optreden van de band elkaar af. ‘Rage Hard’ luidde het begin van het einde in. Het Britse popmagazine Smash Hits omschreef de single als ‘een slap aftreksel van hun eerdere werk, zonder lef, een beetje slap en zeer teleurstellend. Het zou hun laatste top tien-hit worden in Nederland.
‘warriors of the wasteland’
Smash Hits was op dreef destijds, want ook de tweede single van het album kon ze niet bepaald bekoren: “De Liverpoolse lui zijn hun winnende formulie kwijtgeraakt, en ‘Warriors of the Wasteland’ heeft niets van de ironische humor of de oprechte sleaze van hun eerdere werk. Sterker nog: het klinkt alsof ze te vaak naar Iron Maidens platen hebben geluisterd.” Niet lang daarna bleek dat er al een tijd mot was binnen de gelederen en in 1987 gingen de leden van Frankie Goes to Hollywood ieder hun eigen weg.
‘watching the wildlife’
De laatste single van Frankie is meteen ook de eerste stijlbreuk met het eerdere werk van de band. Ze klinken bijna gezellig Beatlesque op ‘Watching the Wildlife’. Maar gezellig was het dus al een tijdje niet meer en hierna was de koek op.