Madonna

Lekkere muziek: de hoogtepunten van Madonna’s Confessions on a Dancefloor-album en tour

Met hits als 'Hung Up', 'Sorry', 'Jump' en fantastische live-optredens uit de Confessions Tour

Leestijd: 3 min

Madonna-fans hadden het al een tijdje in de smiezen: ze is de studio weer ingedoken met Stuart Price, de man achter haar hitalbum uit 2005, Confessions on a Dancefloor. Nu blijkt dat er niet zomaar een nieuw album aankomt van Madonna, maar een heus vervolg op Confessions, dat volstond met krakers als ‘Hung Up’, ‘Sorry’ en ‘Jump’. We blikken terug op het album en de bijbehorende Confessions Tour, die daarop volgde.

‘hung up’

“Time goes by so slowly”, zo begint Madonna’s ‘Hung Up’. In werkelijkheid is de tijd voorbijgevlógen, want het is alweer bijna twintig jaar geleden dat Madonna de wereld heroverde met deze dancetrack waarin een sample van ABBA’s ‘Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)’ is verwerkt. In wezen is ‘Hung Up’ een klassieke discotrack, met een tekst die ze deels uit haar Prince-duet uit 1989 ‘Love Song’ had getrokken. Nadat de singles van haar vorige album American Life minder succesvol waren gebleken, verbreekt Madonna met ‘Hung Up’ een wereldrecord: het haalt de eerste plaats in 41 landen. Waaronder ook ons land.

‘sorry’

De tweede single van Confessions on a Dancefloor was ‘Sorry’, met een video die lijkt op een vervolg op die van ‘Hung Up’. Ze heeft dezelfde stijl kleding aan, die is geïnspireerd op de jaren zeventig en tachtig en de dansers uit ‘Hung Up’ zijn ook weer van de partij. In de tekst komt een stuk gesproken woord voor, waarbij Madonna ‘sorry’ zegt in verschillende talen. Nederland doet ook mee, al kan niet iedereen bekoren wat ze precies zegt: “Iek bien droevieg.” Peter van der Vorst spreekt haar erop aan tijdens een verder best aardig, maar ook ietwat awkward interview. Zo zegt hij recht in Madonna's gezicht dat hij het album 'oppervlakkig' vindt... ‘Sorry’ komt tot nummer 2 in Nederland.

‘get together’

Waar je ‘Hung Up’ en ‘Sorry’ nog onder disco en eighties dance zou kunnen scharen, gaat dat niet op voor de derde single van Confessions. ‘Get Together’ lijkt op de filter-achtige dance van Daft Punk uit de jaren negentig, waar ze zelf eerder mee flirtte door de mashup van Stardusts ‘Music Sounds Better With You’ en haar eigen ‘Holiday’ te gebruiken tijdens eerdere concerten. Een recensent noemt de trance-achtige track een ‘hypnotic space-age thumper’. Voor ‘Get Together’ maakt Madonna twee geanimeerde video’s, gebaseerd op een optreden in de Londense Koko Club, waarvan we hier de Europese versie laten zien. Nummer 13 in de Nederlandse Top 40.

‘jump’

De vierde en laatste Confessions-single is ‘Jump’, met een geraffineerde baslijn die doet denken aan ‘West End Girls’ van de Pet Shop Boys, die op hun beurt weer een remix hadden aangeleverd voor ‘Sorry’. Met een gesproken intro en een lage stem zet Madonna het lied in, om vervolgens over te gaan naar een vrolijk refrein. Net als de video voor ‘Get Together’ ziet die van ‘Jump’ eruit alsof het er even tussendoor moest: Madonna staat voor een goedkoop wandje in een studio, terwijl haar vaste danser Sébastian Foucan al parkour dansend grote sprongen maakt door Tokio, alwaar Madonna met haar entourage was neergestreken voor haar Confessions Tour. Nummer 5 in de Top 40.

‘future lovers / i feel love’

Over die Confessions Tour gesproken: Madonna pakt zoals altijd groots uit door haar optreden te verdelen in verschillende segmenten. Het eerste segment heeft als thema ‘Equestrian’, en verwijst naar een recente hobby van Madonna waarbij ze vlak voor de release van het Confessions-album een lelijke smak had gemaakt: paardrijden. Ze trapt de tour af met een mashup van de albumtrack ‘Future Lovers’ met Donna Summers ‘I Feel Love’, met een paardrijcap op haar hoofd en een zweep om haar dansers te mennen. Het was meteen een van de hoogtepunten van de Confessions Tour.

‘live to tell’

Het tweede segment is ‘Bedouin’ genaamd en begon met Madonna, hangend aan een enorm groot blinkend kruis met een doornenkroon op haar hoofd. Roerloos hangt ze daar, ‘Live to Tell’ zingend. Overal ter wereld jaagt ze religieuze groepen tegen zich in het harnas, terwijl Madonna zegt dat het haar bedoeling was om aandacht te vragen voor de miljoenen kinderen die doodgaan in Afrika.

‘music inferno’

Na een derde, punky segment dat ‘Never Mind the Bollocks’ heet (vernoemd naar het album van de Sex Pistols) volgt het vierde en laatste, waarin simpelweg ‘Disco’ centraal staat. Met referenties aan John Travolta en Saturday Night Fever zingt ze een mashup van haar 2000-hit ‘Music’ en ‘Disco Inferno’, dat in de versie van The Trammps op de soundtrack van die film staat. In een outfit en een klassieke pose die beiden doen denken aan Travolta begint Madonna haar daverende optreden van ‘Music Inferno’, waarbij op de beeldschermen fragmenten voorbijflitsen van al haar grootste hits. Het plezier spat ervanaf en doet verlangen naar meer. Dus kom maar door met dat vervolg op Confessions, en hopelijk ook weer zo’n spetterende concerttour.

 

Powered by Labrador CMS