Transvision Vamp

Lekkere muziek: de platinablonde bubblegumpunk van Transvision Vamp

Van ‘Tell That Girl to Shut Up’ tot ‘Baby, I Don’t Care’

Leestijd: 3 min

Onder aanvoering van zangeres Wendy James scoorde Transvision Vamp eind jaren tachtig enkele eigenzinnige hitjes. Vanonder haar getoupeerde kuif en in een leren jack met tutu schreeuwde ze heerlijk van zich af: van ‘Tell That Girl to Shut Up’ tot ‘Baby, I Don’t Care’: hier zijn ze allemaal.

‘revolution baby’

In 1986 richtte Wendy James samen met Nick Christian Sayer de band Transvision Vamp op. Ze maakten punky bubblegumpop met alternatieve gitaarinvloeden, en ‘Revolution Baby’ was in 1987 de debuutsingle. Het Britse muziekblad Record Mirror was meteen enthousiast en noemde het ‘sugar rock in the best bubblegum tradition’. Wat hielp, was dat Wendy in de video een zuurstokroze outfit droeg die bijna pijn doet aan je ogen.

‘tell that girl to shut up’

In haar doorschijnende tutu en leren jack met spikes lijkt Wendy James hier op de liefdesbaby van Billy Idol en Blondie-zangeres Debbie Harry. Dit was de tweede single van het album Pop Art uit 1988. In Denemarken scoorde Transvision Vamp hiermee het hoogst: de single kwam daar tot nummer 21.

‘i want your love’

Met ‘I Want Your Love’ volgde eind 1988 de internationale doorbraak van Transvision Vamp. In Australië, Finland, Ierland, Israël, Nieuw-Zeeland, Portugal, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk haalden ze de top tien. In Noorwegen en Zuid-Afrika scoorden ze zelfs een nummer één-hit. In Nederland kwamen ze tot 23 in de Top 40. De video is signature Wendy James aan het werk: gillen om liefde, gooien met geld en dat allemaal tegenover een poster van Marilyn Monroe.

‘sister moon’

Dat Wendy James meer kon dan gillen en schreeuwen, bewees ze met ‘Sister Moon’, dat begint als een akoestische gitaarballad waar later alsnog een drummer overheen knalt. Haar stem is hees en intiem. In de video draagt ze een minibruidsjurk. Dit was de laatste single van het album Pop Art.

‘baby i don’t care’

De eerste single van het tweede album Velveteen uit 1989 begint met zo’n typische gitaarriff waarover Wendy een ‘lioness roar’ doet. De melodie van de coupletten doet denken aan ‘Manic Monday’ van The Bangles, dat door Prince werd geschreven op dezelfde wijs als zijn eigen ‘1999’. Grappig ook dat het lied ‘Baby I Don’t Care’ heet terwijl Wendy het de hele tijd heeft over ‘Honey I Don’t Care’.

‘the only one’

Rock ’n roll powerpop, zo luidde destijds de omschrijving van ‘The Only One’. Er was ook kritiek: het lied ging nergens heen, had geen duidelijke hoek en was lang zo catchy niet als ‘Baby I Don’t Care’. Desondanks haalden ze de hitlijsten in het VK (#15), Australië (#30) en Nieuw-Zeeland (#22).

‘landslide of love’

Single nummer drie van Velveteen begint bijna Phil Spector-‘Be My Baby’-achtig, en deed volgens popmagazine Smash Hits denken aan het vroege werk van Cyndi Lauper. In Ierland waren ze er dol op: Transvision Vamp kwam ermee tot nummer 8.

‘born to be sold’

Verrassend genoeg komt Wendy deze keer niet op in leer, roze of iets mini’s, maar in een poepsjiek panterprintpak. Volgens Record Mirror komt ‘ieder rock ’n roll-cliché voorbij dat men ooit heeft gehoord maar desalniettemin is het een daverende hit’. De tekst bestaat uit name droppings van Marilyn Monroe tot Morrissey en Madonna, die volgesn Transvision Vamp kennelijk allemaal ‘Born to Be Sold’ waren.

‘(i just wanna) b with u’

In 1991 verscheen het derde en laatste album, Little Magnets Versus the Bubble of Babble. In het VK verscheen het niet vanwege een conflict met het platenlabel. Een jaar later ging Transvision Vamp uit elkaar, en tot die tijd brachten ze nog twee singles uit. Muzikaal gezien doet dit een beetje denken aan de Manchestersound uit die tijd, van bijvoorbeeld Stone Roses. Dit scoorde vooral in Spanje, waar het een top 10-hit werd.

‘if looks could kill’

"Dit is een liefdevol samengestelde plaat, een collage van gestolen kussen. Elke riff is liefdevol geplaatst. Het lied zit vol geheime passages. Maar dan komt er een opdringerige idioot die nauwelijks kan zingen en transparant onoprecht klinkt en alles verpest. Maar als ze jouw ding zijn, dan is dit waarschijnlijk hun meesterwerk.” Ai, da’s ook niet leuk voor Wendy James, om haar carrière bij Transvision Vamp zo te zien eindigen. Dit was het commentaar van Melody Maker. Is het echt zo erg? Luister zelf maar.

‘the nameless one’

Na de break-up bracht Wendy James nog vier soloalbums uit, waarvan het debuutalbum Now Ain’t the Time for Your Tears uit 1993 nog een hitje voortbracht. ‘The Nameless One’ kwam tot 34 in het VK. Later richtte ze de band Racine op, maar de albums Number One (2004) en Racine 2 (2007) deden niet zoveel. Wendy is nog steeds actief, al treedt ze tegenwoordig vooral op in platenzaken. Maar volgend jaar gaat ze weer op wereldtournee. Dus vond je deze liedjes leuk, dan weet je haar te vinden.

Powered by Labrador CMS