Lekkere muziek: liedjes die gaan over dansen en huilen tegelijk
Van ‘Crying at the Discotheque’ tot ‘Dancing with Tears in My Eyes’
Je kent het gevoel misschien wel… Het huilen staat je nader dan het lachen, dus er zit maar één ding op: keihard dansen tot het over gaat. Hier acht liedjes die gaan over dansend huilen of huilend dansen. Van ‘Crying at the Discotheque’ tot ‘Dancing with Tears in My Eyes’.
In de krochten van YouTube zijn de mooiste dingen te vinden. Videoclips, complete concertregistraties, live-optredens van weleer, al dan niet door de artiesten zelf online gezet. Iedere week doen we een greep uit het overweldigende aanbod en bedenken we daar een thema bij, of zetten we een artiest in het zonnetje. Of die nou vet lekkere of lekker foute muziek heeft gemaakt.
Bekijk alle vorige afleveringen van deze rubriek in dit muziekoverzicht.
Robyn – ‘Dancing on My Own’
We beginnen met Robyn, die volgens velen de blauwdruk heeft geleverd voor de sad bangers-trend die eerder deze eeuw werd ingezet. Het is een prachtige tekst over iemand die ziet hoe haar ex met een ander de bloemetjes buitenzet. Maar nergens in het lied wordt gehuild, sterker nog: Robyn danst dapper door, dan maar in haar eentje. Toch was ‘Dancin’ on My Own’ de inspiratie voor veel andere sad love songs waarop je kunt dansen.
Alcazar – ‘Crying At The Discotheque’
Lang voordat Robyn hits scoorde met ‘Dancing on My Own’ of het veel droevigere ‘With Every Heartbeat’, stonden de mensen van Alcazar al te huilen in de discotheek. In 2001 scoorden deze Zweden een discohit die een sample bevat van Sheila B & Devotions ‘Spacer’.
Ultravox – ‘Dancing with Tears in My Eyes’
Dansen met tranen in je ogen hoeft natuurlijk niet per se op disco of dance. In 1984 verscheen ‘Dancing with Tears in My Eyes’ van Ultravox, een Britse new waveband. De video is nogal dystopisch, want hierin dreigt een kernreactor het te begeven middenin een nucleaire oorlog en raken er allemaal mensen in paniek, terwijl zanger Midge Ure het einde van de wereld afwacht met zijn geliefde, die wordt gespeeld door Diana Weston. Met zoveel doom om je heen is het logisch om een traantje weg te pinken, nietwaar?
Sam Feldt, Jonas Blue, Endless Summer – ‘Crying on the Dancefloor’
Alice Deejay scoorde in de nineties een hit met ‘Better Off Alone’, waarna vele acts met het nummer aan de haal gingen. Laidback Luke kwam in 2011 met een electrohousemix van het lied, David Guetta leende de hook voor zijn ‘Play Hard’, Lindsay Lohan bouwde een ballad om een sample heen voor haar ‘Xanax’ in 2019 en dit jaar nog zongen Kim Petras en Nicki Minaj ‘Alone’, dat ook sterk leunt op het origineel. Deze versie van Sam Feldt stamt uit 2022 en geeft het droevige gevoel van ‘Better Off Alone’ misschien wel het beste weer.
Lesley Gore – ‘It’s My Party and I Cry If I Want To’
Je droevige gevoel wegdansen is al zou oud als de popmuziek zelf. De voorbeelden uit dit rijtje zijn dan ook lang niet alle. Maar Lesley Gore mag uiteraard niet ontbreken. Het is immers háár feestje en ze bepaalt zelf wel of ze gaat huilen als ze dat wil. Niemand minder dan Quincy Jones produceerde het voor Lesley in 1963. Amy Winehouse zong het in 2010 opnieuw in voor het Quincy Jones tribute album Soul Bossa Nostra. Haar versie vind je hier.
Camila Cabello – ‘Crying in the Club’
In 2016 verliet Camila Cabello een van de succesvolste meidengroepen aller tijden, Fifth Dimension. Een jaar later debuteerde ze met haar eerste solosingle, een tropical popdancetrack genaamd ‘Crying in the Club’. Op ongeveer vier minuten is een leuke melodieuze verwijzing te horen naar ‘Genie in a Bottle’ van Christina Aguilera.
David Guetta – ‘Love Don’t Let Me Go’
Een van de weinige tracks in dit lijstje waar niet in de titel al gejankt wordt. De Amerikaanse zanger Chris Willis zingt het hart uit zijn lijf op deze banger uit 2002. Best knap trouwens, dat David Guetta al meer dan twintig jaar de ene na de andere tophit scoort. Zijn ‘I’m Good’ met Bebe Rexha stond een maand geleden een jaar lang op één in een Amerikaanse dancelijst en momenteel scoort hij met Anne-Marie en Coi Leray een wereldhit met een bewerking van Haddaways ‘What Is Love?’, in de nieuwe versie ‘Baby Don’t Hurt Me’ genaamd.
Parralox – ‘Crying on the Dancefloor’
De Australische dance-act Parralox heeft nooit echt een hit gescoord, maar deze track mag niet in het lijstje ontbreken. ‘Crying on the Dancefloor’ stamt uit 2014 en op het aanstekelijke liedje is een zekere Francine te horen. In de video speelt zij bovendien een ‘Space Judge’.
Agnetha Fältskog – ‘Dance Your Pain Away’
En daarmee zijn we alweer aangekomen bij de laatste in deze lijst, en bovendien het lied dat de inspiratie vormde voor het ‘huilen en dansen’–thema. Het is de herontdekte Pride-parel van ABBA’s Agnetha waarover we eind juni van dit jaar al een artikel schreven. Ze zingt dat je je tranen moet onderdrukken om je pijn weg te dansen, maar dit is ons advies: laat alles maar gewoon lekker lopen hoor!
Coverbeeld: UnSplash
Vorige keer: acht knappe eendagsvliegen op een rijtje
Zeggen de namen Espen Lind, Sacha, Tiziano Ferro en Gabriel Rios je nog iets? Ze hebben als gemene deler dat ze allemaal één grote hit scoorden in Nederland. En dat ze knap zijn.
Espen Lind – ‘When Susannah Cries’
We beginnen in 1998, toen gordijntjeshaar nog helemaal hip en hot en happening was. De Noorse Espen Lind haalde in dat jaar de tiende plaats in de Nederlandse Top 40. Daarvoor had hij het al geprobeerd met ‘Sway’, waarvan het refrein ‘Yum, Yum, Gimme Some’ vast nog wel ergens in een hoekje van je brein is blijven hangen. ‘When Susannah Cries’ is een epische ballad die nauwelijks is mee te zingen op de momenten dat Espen de hoogte ingaat.
Sasha – ‘If You Believe’
Minstens zo broeierig als Espen Lind is Sasha, die in 1999 tot de derde plaats kwam met het zwoele ‘If You Believe’. Vanonder een kapsel dat een kruising is tussen de bekende Beatrix-helm en dat van een Playmobil-poppetje zingt de Duitse zanger de videokijkers toe. Het lijkt alsof de cameraman moeite heeft om het beeld scherp te stellen, maar dat was destijds een veelgebruikt special effect. Sasha werd overigens geboren als Sascha Schmitz, gaat tegenwoordig door het leven als Sascha Röntgen en heeft als alter ego de naam Dick Brave, of Sasha Alexander als hij in de Verenigde Staten vertoeft.
Alessandro Safina – ‘Luna’
Niet iedereen kan de combinatie van opera en pop waarderen, waarmee de Italiaanse zanger Alessandro Safina in 2000 op nummer drie stond in de Top 40. Zijn ‘Luna’ leidde ertoe dat hij in 2007 een duet uitbracht met de Nederlandse zangeres Petra Berger, maar dat werd geen hit.
Tiziano Ferro – ‘Perdono’
Door naar 2002, toen de eveneens Italiaanse Tiziano Ferro de eerste plaats behaalde met het swingende ‘Perdono’. Zijn love interest in de video is een vrouw, maar Ties raakte danig met zichzelf in de knoop en depressief omdat hij gay is. Dit biechtte hij in 2010 op aan zijn vader, waarna het geluk hem toelachte in de vorm van een huwelijk met een voormalige consultant van Warner Bros, Victor Allen. Inmiddels hebben ze samen twee kinderen, een jongen en een meisje.
Kevin Lyttle – ‘Turn Me On’
Minstens net zo swingend als ‘Perdono’ is ‘Turn Me On’, waarin Kevin Lyttle R&B combineert met dancehall. Hij is geboren op het Caribische eiland Saint Vincent en de Grenadines en woont tegenwoordig in Miami met vrouw en kind. In 2003 kwam dit lied tot nummer drie in de Top 40.
Simon Webbe – ‘No Worries’
Om Simon Webbe hier af te schilderen als eendagsvlieg is een beetje gek: met boyband Blue scoorde hij hits in Nederland, waaronder een nieuwe duetversie met Elton John en diens ‘Sorry Seems To Be The Hardest Word’ die tot nummer één kwam in 2002. Vier jaar later scoorde Simon een nummer twee-hit met ‘No Worries’ en niet lang daarna kwam hij tot nummer zeven met 'Coming Around Again'.
Gabriel Rios – ‘Broad Daylight’
De geinigste video in dit rijtje is gemaakt voor Gabriel Rios’ ‘Broad Daylight’. De Puerto Ricaanse zanger wordt wakker in een hotelkamer, scheert zich en maakt zich op voor een nieuwe dag. Maar wat doen al die mensen in skelettenpakken in de gangen van dat hotel? En waarom gaat zijn liefje ervandoor met zijn kleren? Nummer elf in 2006.
Milow – ‘Ayo Technology’
Net als Simon Webbe scoorde Milow meerdere hits, met ‘You Don’t Know’ in 2006 (nummer 8 in de Top 40) en deze nummer één-hit uit 2008, ‘Ayo Technology’. De Belgische zanger kwam ter wereld als Jonathan Vandenbroeck en maakte met ‘Ayo’ een akoestische cover van de hit van rapper 50 Cent en Justin Timberlake.
Die keer daarvoor: welk lied van Céline Dion heeft de grootste meebrulfactor?
Céline Dion. De een is dol op haar bombastische ballads, de ander krijgt er gruwelijke oorpijn van. Dus dan zit er maar één ding op: keihard meebrullen, net zolang tot je geen stem meer overhebt. Hier een overzicht van de zes grootste meebrulhits van Céline Dion!
Céline Dion – ‘Ne Partez Pas Sans Moi’
Voor de meeste Europese fans van het eerste uur was Céline Dions deelname aan het Eurovisie Songfestival in 1988 de allereerste kennismaking met deze Canadese zangeres. Ze kwam uit voor Zwitserland, want dat is nu eenmaal een klein landje dat af en toe over de grens kijkt om een geschikte afgevaardigde te kunnen vinden. In de herinnering van schrijver dezes kwam Céline Dion uit voor Luxemburg, en droeg ze een wonderlijke combi van een tutu met een spijkerjack, maar dat klopt niet helemaal. Kijk zelf maar even, en ga los op het refrein. Brulfactor: 7,5. Hoogtepunt: de finale natuurlijk, vanaf 2m39s.
Céline Dion & Barbra Streisand – ‘Tell Him’
Voor dit duet met Barbra Streisand uit 1997 is het natuurlijk het leukst om iemand uit te kiezen om tegenaan te brullen en die ander tegen jou. Verdeel vooraf de rollen: wie is Babs en wie is Slien? De dames introduceren zichzelf nog redelijk introvert, maar als Barbra klaar is met haar deel van het eerste couplet, wordt alles helemaal ‘extra’. De twee zangeressen wedijveren met elkaar wie het mooist (én het luidst) kan kwelen, met als apotheose het moment waarop Barbra Céline een stukje optilt (2m56s) omdat ze anders een hoge noot niet haalt. Dat is ook meteen het hoogtepunt. Brulfactor: 8,0.
Céline Dion – ‘It’s All Coming Back To Me Now’
Onweer. Bliksem. Een donderende piano. Fasten your seatbelts, want deze free ride in een overstuurde achtbaan duurt maar liefst 7 minuten en 39 seconden. Voor Céline het lied soldaat maakte, slingerde het een tijdje rond bij Meatloaf (schrijver van het lied Jim Steinman was zijn hofleverancier) en powerballadlegende Bonnie Tyler, waarna het terechtkwam bij Pandora’s Box, een rockmeidengroep die was samengesteld door Steinman. In 1996 kwam Célines versie tot nummer vier in de Top 40. In de video, een soort ‘Total Eclipse Of The Heart – Part Two’, spookt de zangeres door een kasteel vol hemelbedden, kaarsen, wapperende lakens en een magische spiegel, waarin op 2m11s een door de bliksem getroffen motorhunk verschijnt die Célines spiegelbeeld bepotelt (en nog ongeveer vijf minuten heeft om haar in een vampier te veranderen). Het hoogtepunt: eigenlijk alle 459 seconden van deze rockopera, maar om er dan toch een te noemen: het stuk waarin Céline er vanaf 4m29s vanonder een fladderend gordijn een ‘klein liedje’ van probeert te maken, tot het moment waarop ze ‘BABY BABY BABY’ gillend tot een climax komt op 5m16s. Brulfactor: een 9 min.
Céline Dion – ‘My Heart Will Go On’
Deze mag natuurlijk niet ontbreken, en dan te bedenken dat Céline haar Titanic-lijflied bijna niet had opgenomen. Na meerdere hits voor films was ze er een beetje klaar mee om wederom in het soundtrackhokje te worden gepropt. Maar op aandringen van haar man(ager) René Angélil deed ze het toch, en de rest is geschiedenis. Sommigen zeggen dat Céline er met terugwerkende kracht verantwoordelijk voor was dat de Titanic was gezonken omdat het zo'n ongelooflijk kutnummer is, maar dat is natuurlijk helemaal niet aardig. Hoogtepunt: het moment op 3m10s dat Céline op de brug van een fictief schip het ‘I’m the king of the world’-moment uit de film naspeelt, maar dan alleen maar ‘mmm-mmm’ doet (en wat ze precies een minuut later nog eens herhaalt). Brulfactor: een dikke 9.
Céline Dion – ‘The Power Of Love’
Jennifer Rush zong deze ultieme eighties powerballad naar de hogere regionen van de Nederlandse Top 40. In 1993 walste Céline Dion daar keihard overheen met haar versie, waarin ze zó hard gaat dat alleen gewapend beton bestand lijkt tegen zoveel power. Of het mooi is? Dat is in the ear of the beholder, als dat na vijf Céline Dion-liedjes niet compleet is doofgegild. Hoogtepunt: de elektrische gitaarriff op 3m10s die je de gordijnen injaagt. Brulfactor: 9,5.
Céline Dion – ‘All By Myself’
Had je niet verwacht hè, deze nummer 1. Wacht maar, tot Céline je trommelvliezen in een krappe vier minuten helemaal aan stukken heeft gescheurd. Het origineel van Eric Carmen is een onbeduidend grijs muisje in vergelijking met de mammoet op steroïden die Céline ervan heeft gemaakt. Hoogtepunt: het piano-intermezzo vanaf 2m12s, waarna de zangeres even een rustpuntje pakt in de vorm van enkele balletpasjes. Om van haar pirouet een tornado te maken als ze weer begint te zingen. Nou ja: belten. Heel! Hard! BELTEN! Van 2m43s tot aan 2m55s houdt ze het vol om het ‘more’ van ‘anymore’ te zingen, wat op zich niet zo ingewikkeld is, maar probeer het maar eens op dat volume. Je kunt gegarandeerd een week niet praten. Of nooit meer, omdat je adem voorgoed is gestokt. En dan móét Céline nog een hele minuut, met daarin de grande finale. Wat een power! Brulfactor: 11.
Die keer daarvoor: ‘Wereldmeid’ en andere vergeten liedjes van Katja Schuurman
27 jaar geleden (ja dat lees je goed: ZEVENENTWINTIG JAAR GELEDEN) kwam Katja Schuurman met een serie Nederlandstalige solosingles waarvan er maar liefst twee de top tien haalden. Daarna volgden nóg meer Top 40-hits. Wie kent deze vergeten liedjes nog?
Midden jaren negentig was Goede Tijden, Slechte Tijden nog een van de best bekeken programma’s op de Nederlandse televisie. Dat moest natuurlijk verder uitgemolken worden, dus kwam er een heuse GTST-cd met daarop liedjes, gezongen door de cast.
Katja Schuurman speelde de pittige Jessica Harmsen, die het keer op keer aan de stok kreeg met haar oom Govert. Guusje Nederhorst was te zien als de lieve, naïeve Roos de Jager en Babette van Veen kroop in de huid van Linda Dekker, die altijd een beetje chagrijnig was en soms ronduit bitchy.
Op de Goede Tijden, Slechte Tijden-cd zongen ze solo, maar ook in verschillende duetcombinaties. Er stond ook één nummer op van een trio, namelijk Linda, Roos & Jessica’s ‘Ademnood’. Dat lied werd op single uitgebracht en stond maar liefst zeven weken op nummer één in de Top 40. In de jaren daarna volgden een album en nog vijf singles (die komen hier vast nog wel een keer voorbij), maar al tijdens de Linda, Roos & Jessica-jaren ging Katja Schuurman al solo.
Katja Schuurman – ‘Maar Nu Heb Ik Er Een’
Want in 1996 kreeg Katja Schuurman een lucratieve reclamedeal aangeboden van het computermerk Laser, dat haar Nederlandstalige liedjes liet zingen die allemaal gingen over de liefde, maar was die nou voor een toekomstige lover of voor die Laser-computer? De tekst was dubben interpretabel, kijk maar:
Ik woonde samen met die ouwe
Ik was best aan 'm gehecht
Maar als ik iets bijzonders wou
Voldeed ie slecht
Ik ben een meisje dat veel meer vraagt
Dan zo'n ouwe me kan geven
Dus toen ie veel gebreken kreeg
Kon ik daar niet mee leven
Maar nu heb ik er een
Die precies weet hoe 't moet
Die er altijd voor me is
En die alles voor me doet
En ik raak 'm op de juiste plaats
En hij doet wat ik vraag
Dat is wat iedereen toch wil
Vandaag
Het klinkt misschien een beetje hard
Maar ik ben ook een mens, he
Die ouwe hield 't niet meer bij
En ik heb zo m'n wensen
Hij werd een beetje sloom en traag
Dus ik snakte naar iets feller
Ik droomde van iets jongs, modern
En liefst heel veel sneller
Maar nu heb ik er een
Die precies weet hoe 't moet
Die er altijd voor me is
En die alles voor me doet
En ik raak 'm op de juiste plaats
En hij doet wat ik vraag
Dat is wat iedereen toch wil
Vandaag
In de commercial sloot Katja Schuurman met hese stem haar boodschap af met: “Dat is dus een Laser computer.” Maar er hoorde ook een officiële muziekvideo bij de hit, waarmee ze in 1996 tot nummer acht kwam in de Top 40.
Katja Schuurman – ‘Wereldmeid’
Negen maanden na ‘Maar Nu’ kwam Laser met een nieuw liedje, waarin Katja de zegeningen van het voorzichtig ontluikende internet bejubelde:
Hij leerde mij het leven zien
Ik wil hem nooit meer kwijt
Hij maakte van dat lieve kind
Een echte wereldmeid
Een meid die alles durft
Een vrouw van deze tijd
Hij maakte van dat lieve kind
Een echte wereldmeid
Een meid die nu van wanten weet
Die bijna alles durft
Die met contacten bij de vleet
De wereld over surft, oh, oh
Ook ‘Wereldmeid’ werd een hit, het kwam in 1997 tot nummer 10.
Katja Schuurman – ‘Totaal Verkocht’
Hoewel ‘Totaal Verkocht’ een destijds hippe, TLC-achtige R&B groove had, sloeg het minder aan dan de vorige hits. Met ‘Totaal Verkocht’ bleef Katja steken in de Tipparade.
Katja Schuurman – ‘Spaceship’
Dus gooide ze het drie jaar over een andere boeg. Het Engelstalige ‘Spaceship’ was een rockballad met een grungerefreintje en hier en daar van die Madonna – ‘Ray of Light’-geluidjes. Het mocht niet baten, want ook deze track bleef hangen in de Tipparade.
Katja Schuurman – ‘Lover or Friend’
Begin deze eeuw was de film Costa razend populair, over een groep proppers in een Zuid-Europese badplaats, waarin Katja een prominente rol had. Ze zong het lied ‘C.O.S.T.A.’ met de cast, maar had ook solosucces: ‘Lover or Friend’ kwam tot nummer 12. Let in de video op een piepjonge Daan Schuurmans.
Bonus: Ellen ten Damme – ‘Vegas’
De solohits van Katja waren na ‘Lover or Friend’ verleden tijd, maar ze dook nog wel op in de video bij ‘Vegas’, van Ellen ten Damme uit 2002. Katja speelt haar love interest tijdens een dollemansrit door de gokstad.
Bonus: De Jeugd van Tegenwoordig & Katja Schuurman – ‘Ho Ho Ho’
We sluiten deze reeks af met een kersthit van De Jeugd van Tegenwoordig uit 2006, dat naar 24 in de Top 40 klom. Katja zingt mee en is te zien in een sexy kerst-outfit en heeft samen met de nog jeugdige Jeugd de grootste lol.
Die keer daarvoor: ‘Suddenly I See’, ‘Sweet About Me’ en andere singer-songwriter solohits
In de jaren nul kwam er een enorme lading vrouwelijke singer-songwriters op die allemaal één grote hit scoorden, waarna ze weer onder de radar verdwenen. Hier een aantal solohits van Colbie Caillat, Sara Bareilles, Tityo, KT Tunstall en meer, gerangschikt van tien tot één.
10) Lene Marlin – ‘Sitting Down Here’
Lene Marlin komt uit Noorwegen en schreef onder meer de track ‘Good Girl Gone Bad’ voor Rihanna. In Nederland scoorde ze haar enige solohit met ‘Sitting Down Here’: in 2000 kwam ze er tot 5 mee in de Top 40. Haar laatste album stamt uit 2009 en heet Twist The Truth.
09) Corinne Baily Rae – ‘Put Your Record On’
Deze Britse zangeres bracht dit jaar haar nieuwste album uit, Black Rainbows. Ze treedt nog altijd op, in Nederland stond ze in 2010 nog op het North Sea Jazz Festival. ‘Put Your Record On’ was niet eens zo’n grote hit, maar was onlangs nog te horen in de Netflix-hitserie The Diplomat. In 2006 kwam ze tot nummer 17 in de Top 40.
08) Sara Bareilles – Love Song’
Deze Amerikaanse zangeres verkocht meer dan vijftien miljoen albums in de VS. Hier stond ze van 2008 tot 2011 drie keer in de Top 40. ‘Love Song’ was haar grootste hit, hiermee haalde ze in 2008 de top vijf.
07) Maria Mena – ‘All This Time’
Net als Lene Marlin komt Maria Mena komt Noorwegen. In Nederland stond ze drie keer in de Top 40, ‘All This Time’ kwam in 2008 tot nummer 6. Het was haar laatste hit, zou ze daarom in 2013 een single hebben uitgebracht met de titel ‘Fuck You’? Sinds vorig jaar speelt Maria in de Noorse thrillerserie Furia, over een undercover-agent die infiltreert in een extreemrechtse terreurcel. De serie is te zien op Viaplay.
06) Colbie Caillat – ‘Bubbly’
Haar nieuwste album verscheen dit jaar en heet Along The Way, maar in Nederland had Colbie Caillat slechts kortstondig succes. In 2007 haalde ze nummer 5 in de Top 40 met het aanstekelijke ‘Bubbly’. Later volgde nog een hitduet met Jason Mraz, genaamd ‘Lucky’, maar daarna hield het succes min of meer op. Colbie Caillat komt uit Californië, maakte een kortstondig country-uitstapje met Justin Young genaamd Gone West, maar sinds de verkering uitging, zingt ze weer solo.
05) Rox – ‘My Baby Left Me’
Roxanne Tataei komt uit Zuid-Londen en heeft Jamaicaanse en Iranese roots. Al op haar tiende toerde ze door het Verenigd Koninkrijk met het National Youth Music Theatre. Helaas werd het daarna niet echt wat met haar zangcarrière: in Nederland kwam ‘My Baby Left Me’ in 2010 tot nummer 12, maar in haar thuisland slechts tot nummer 91. Ze bracht in totaal twee albums uit, waarvan Full Moon In Aries uit 2018 stamt.
04) Titiyo – ‘Come Along’
Titiyo Yambalu Felicia Jah komt uit Stockholm, Zweden. Haar vader is drummer en komt uit Sierra Leone. In 2015 won ze een Zweedse Grammy voor haar laatste album, 13 Gården genaamd. ‘Come Along’ haalde in 2001 de elfde plaats in de Top 40.
03) Gabriella Cilmi – ‘Sweet about Me’
Uit Australië komt Gabriella Cilmi, die wereldwijd scoorde met haar album uit 2008, Lessons To Be Learned. Ze liet voor het laatst van zich tijdens de coronapandemie, toen ze liedjes begon te streamen onder de noemer ‘Chillin’ With Cilmi’. ‘Sweet About Me’ komt ook uit 2008 en haalde nummer 2 in de Top 40.
02) Vanessa Carlton – ‘A Thousand Miles’
De Amerikaanse Vanessa Carlton scoorde haar grootste hit met ‘A Thousand Miles’ in 2002: ze kwam ermee tot 6 in de Top 40. Een jaar later volgde nog een cover van Joni Mitchell, ‘Big Yellow Taxi’, dat ze samen zong met Counting Crows. Later speelde ze een rol in de musical Beautiful, op Broadway in New York. In totaal bracht ze zes albums uit, waarvan de laatste uit 2020 komt: Love Is Art.
01) KT Tunstall – ‘Suddenly I See’
Kate Victoria Tunstall komt uit Schotland en scoorde in 2006 een aardig hitje met ‘Suddenly I See’: ze haalde de 17e plaats in de Top 40. Het lied staat op de soundtrack van The Devil Wears Prada, maar was ook te horen in Ugly Betty en Grey’s Anatomy. Voor de film Bad Moms schreef ze later nog de track ‘Get Your Tits Up’. Haar nieuwste album heet Nut en komt uit 2022.
Die keer daarvoor: ‘Brother Louie’ en andere synthpop-hits van Modern Talking
Midden jaren tachtig vormden Dieter Bohlen en Thomas Anders het Duitse hitduo Modern Talking. Hun hits denderden allemaal voort in hetzelfde tempo, maar hadden telkens opnieuw een ijzersterk refrein. Van ‘You’re My Heart, You’re My Soul’ tot ‘Brother Louie’ en van ‘You Can Win If You Want’ tot ‘Cheri Cheri Lady’: hier komen ze allemaal nog een keer voorbij.
Modern Talking – ‘You’re My Heart, You’re My Soul’
In 1985 waren ze daar ineens: het Duitse synthesizerduo Modern Talking. De ietwat olijke, met kuiltjes in zijn wangen uitgeruste Dieter Bohlen verzorgde de achtergrondvocalen voor leadzanger met Thomas Anders, die eruitzag als een bronstige Disney-prins. ‘You’re My Heart, You’re My Soul’ was meteen een schot in de roos, met een jankende gitaar. Het kwam tot 4 in de Nederlandse Top 40.
Modern Talking – ‘You Can Win If You Want’
Single nummer twee werd ook een hit in 1985. In de video van ‘You Can Win If You Want’ doen Thomas en Dieter net alsof ze het lied uitvoeren op een vleugel, terwijl de muziek toch echt uit een computerdoosje komt. En luister eens goed: die koortjes, da’s toch net de Bee Gees? Nummer 6 in de Top 40.
Modern Talking – ‘Cheri Cheri Lady’
Naarmate het aantal hits toenam, warden de budgetten voor de video’s ook telkens een stukje hoger. De outfits mochten wat meer kosten (zie die fraaie schouderstukken van prins Thomas) en de kapper heeft een extra krul gekamd in de mat van Dieter. Verder is er een mysterieus spel gaande met glazen bollen op een dambord. Of zoiets. O, en hier gaat Thomas’ beroemde NORA-ketting in première, die verwijst naar zijn toenmalige geliefde. Die Nora zou er jaren later trouwens voor zorgen dat Modern Talking uit elkaar ging: zij verbood het de heren om interviews te geven aan vrouwelijke journalisten. Nummer 10 in de Top 40.
Modern Talking – ‘Brother Louie’
Misschien wel het bekendste nummer van Modern Talking scoort tot dan toe het laagst in de Top 40: in 1986 kwam de leadsingle van hun derde album tot nummer 20. De intro’s van de liedjes beginnen nu wel erg veel op elkaar te lijken, NORA hangt wederom om de nek van Thomas (die nu ook al vier video’s lang met dezelfde lokken rondloopt), maar toch is er dan weer dat killer refrein.
Modern Talking – ‘Atlantis Is Calling (S.O.S. for Love)’
NORA: check. Thomas’ lange manen: check. Zijn singnature witte shirt onder een zwart leren jack: checkerdecheck. Het ziet er nog steeds allemaal heerlijk eighties uit, met een speciale glansrol voor Dieters bizar brede trainingsjack. We zijn inmiddels beland in 1986, en dit kwam tot nummer 6 in de Top 40. Leuk om te weten: dit was Modern Talkings vijfde en laatste opeenvolgende nummer één-hit in Duitsland.
Modern Talking – ‘Geronimo’s Cadillac’
De voorlaatste Top 40-hit stond op het vierde album van Modern Talking en kwam in 1986 tot nummer 36. Wie Geronimo is en waarom er een enorme paarse strik zit om de witte Cadillac? Geen idee, wordt verder ook niet uitgelegd.
Modern Talking – ‘Jet Airliner’
Album nummer vijf verscheen in 1987, dit was de leadsingle die net als de vorige hit tot 36 kwam in de Top 40. Hierna barste de door Nora gelegde bom: Dieter kon het niet langer hebben dat Thomas’ bemoeizuchtige vriendin achter de schermen allerlei eisen stelde aan hun optredens, outfits en video’s. Ze gingen bekvechtend uit elkaar, om pas na tien jaar weer on speaking terms te komen. In 1998 volgde een reünie met een paar dancemixen van ‘You’re My Heart’ en ‘Louie’, waarna de twee zichzelf heruitvonden als dance-act. Maar dat sloeg niet aan in ons land, dus houden we het hier bij ‘Jet Airliner.
De keer daarvoor: de acht mooiste video’s van Tina Turner
Die keer dat Tina Turner volledig in character verscheen voor haar video bij ‘We Don’t Need Another Hero’. Of die keer dat ze helemaal Shirley Bassey ging voor haar James Bond-song ‘Goldeneye’. De op 24 mei week overleden Queen of Rock and Roll heeft heel wat bijzondere video’s afgeleverd. Hier de acht mooiste.
video-archief
Ga voor het volledige archief van alle afleveringen van Vet Lekkere en Lekker Foute Muziek naar het Muziekoverzicht.