recensie
Liefde, verlies en ongelijkheid: ‘All Shall Be Well’ schijnt een actueel licht op homorechten in Hongkong
Met All Shall Be Well levert regisseur Ray Yeung een indrukwekkende film af over een actueel maar onderbelicht thema in de Hongkongse samenleving: het gebrek aan rechten van queer personen wier partner is overleden. Wars van sentiment maar met een groot hart.
De timing van de uitbreng van de film All Shall Be Well is zowel wrang als hoopvol. In Hong Kong deed het Hooggerechtshof namelijk eerder deze week een belangrijke uitspraak in een zaak die zich jarenlang voortsleepte. Het hof oordeelde dat homokoppels dezelfde rechten hebben op het gebied van huisvesting en erfrecht als heterokoppels, ondanks flinke tegenwerpingen vanuit de Hongkongse regering, die zich beriep op een wet die een traditioneel huwelijk nog altijd meer waarde toekent dan een officieel geregistreerde relatie tussen twee mensen met hetzelfde gender. Maar tegenover dit hoopvolle bericht staat de wrange werkelijkheid dat het huwelijk nog altijd niet opengesteld hoeft te worden voor mensen van hetzelfde geslacht. Dat een groot deel van de Hongkongse samenleving, die sterk leunt op hechte familiebanden, nog altijd zeer conservatief is en weinig opheeft met homorelaties, toont All Shall Be Well op aangrijpende wijze.
gedegradeerde relatie
De film vertelt het waargebeurde verhaal van Angie en Pat, een lesbisch koppel dat al meer dan dertig jaar samenwoont in Hongkong. Hun relatie en leven is liefdevol, hecht en harmonieus, totdat Pat onverwachts overlijdt. Ze heeft nooit een testament laten opmaken, maar Angie ziet dit niet als een probleem. Toen Pat nog leefde, werden ze als stel volledig geaccepteerd door haar familie. Dat dit slechts schone schijn was, blijkt al snel na het overlijden, als Pats broer Angie het huis uit probeert te krijgen waar zij jarenlang met haar geliefde woonde. De laatste wensen van Pat om uitgestrooid te worden, schuift haar familie ook bot opzij. De relatie die de twee vrouwen hadden wordt met terugwerkende kracht gedegradeerd tot een gewone vriendschap. Angie heeft geen tijd om te rouwen en haar verdriet een plek te geven. Al haar energie en kracht heeft ze nu nodig om te overleven en zich staande te houden in een bikkelhard juridisch gevecht.
ondanks de achtergrond van de hongkongse samenleving gaat de film nadrukkelijk over universele thema’s.
Regisseur Ray Yeung, die ook het subtiele en gelaagde scenario schreef, verbindt in intieme scènes grote thema’s als culturele tradities, religieuze opvattingen en economische belangen met het persoonlijke drama dat zich voltrekt tussen Angie en Pats familie. Niet alleen heeft Angie juridisch geen enkel recht op de erfenis of het huis, ook sociaal gezien loopt ze ineens tegen een muur van vijandigheid op. Zelfs haar chosen queer familie, een dierbare vriendenkring die ze samen met haar overleden geliefde heeft opgebouwd, kan haar maar beperkt steun geven.
de druk van dollartekens
Yeung maakte met All Shall Be Well niet alleen een intiem, ontroerend verhaal over verlies en liefde, maar ook een scherp maatschappelijk commentaar op het gebrek aan wettelijke bescherming voor queer relaties. Ondanks de achtergrond van de Hongkongse samenleving gaat de film nadrukkelijk over universele thema’s, want lang niet alleen in Hong Kong staan de rechten van minderheden op het spel. Yeung stelt ook vragen als: wat betekent ‘familie’ in de moderne wereld? Moeten bloedverwanten automatisch meer rechten hebben dan een levenspartner of een zelfgekozen familie? En hoe groot is de druk van dollartekens in iemand ogen, of het schermen met tradities om queer mensen in een hoek toe zetten? Ook in Nederland zijn er nog altijd problemen rond vraagstukken als adoptie, erfrecht en religieuze acceptatie. We mogen dan wel het eerste land ter wereld zijn waar het huwelijk werd opengesteld voor mensen van hetzelfde gender, maar rond het erkennen van gezinnen met drie of vier ouders waait er nog altijd een behoudende wind.
welverdiende teddy
All Shall Be Well is een logisch vervolg op thema’s uit eerdere films van Yeung, zoals Suk Suk (2019), waarin hij focuste op oudere homoseksuele mannen en de gevolgen van verborgen liefdes. Yeung is een meester in het vertellen van verhalen die onderbelichte gemeenschappen een stem geven. Deze nieuwe film biedt ook een mooi queer perspectief op Oost-Azië, nog altijd een zeldzaamheid in de cinema. Bovenal laat All Shall Be Well zien wat voor enorm talent Ray Yeung is. In ingetogen shots zet hij Angies verdriet en frustratie af tegen de drukte van de stad en de gejaagdheid waarmee de familie het onderste uit de kan wil halen. Actrice Patra Au speelt op indrukwekkende wijze de rol van Angie. Elke emotie, elk gebaar is een schot in de roos. Niet voor niets won de film tijdens het filmfestival in Berlijn begin dit jaar de prestigieuze Teddy Award voor beste queer film. Met een verhaal dat ontroert en aanzet tot nadenken, laat Yeung zien dat cinema een krachtig instrument kan zijn voor bewustwording en verandering.
All Shall Be Well is nu te zien in de bioscoop.